Turbo og knaster!!
Redaktør: Moderatorer
-
møffe
- Mester Medlem
- Indlæg: 2507
- Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
- Geografisk sted: i midten af midtjylland
start med at finde ud af hvor mange grader og hvor meget løft dine std knaster har. og start med dine standart knaster. på en del af de biler jeg kander til kan man nå langt på std knasterne, da de ofte har et godt løft. og du vil jo sikkert gerne have et godt bundtræk +mellem område i din bil da den skal bruges til hverdagskørsel+div.
men når du kender div data på dine std knaster er det nemmere at vejlede dig
ang de 272max grader. tjaa hvis man kikker på BD16 (noget af det vildeste) til en cosworth så er de på 265grader og arbejds området er 3500-8000 omdr. skal den længere op hedder det BD16+ og så dur hydraliske ventilløftere ikke mere.
men når du kender div data på dine std knaster er det nemmere at vejlede dig
ang de 272max grader. tjaa hvis man kikker på BD16 (noget af det vildeste) til en cosworth så er de på 265grader og arbejds området er 3500-8000 omdr. skal den længere op hedder det BD16+ og så dur hydraliske ventilløftere ikke mere.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Re: ...
Aarosin skrev:1,6 16v (100hk std)
boring: 80mm
Slaglængde: 81,5mm
CR: 8,8:1
Jeg ved ikke endnu hvor meget tryk og hvilken turbo jeg kommer til at køre med, men det bliver i hvert fald over 1 bar!
Daniel
Lad os nu lige se.
Vi har en stor tung bil, med en lille motor.
Vi ønsker at forøge effekten med 150-200%.
Og vi ønsker at kunne køre i bilen til dagligt.
Og så hader vi turbotøven.
Som jeg ser det er det 4 umulige ting der skal kombineres.
Standart yder motoren 100 hk, og hvis vi tager en gl tommelfinger regel at 0,1 bar=10% i effektforøgelse.
Så lander ladetrykket på 1,5-2 bar
Med det komp.forhold på 8,8-1 så er vi nok inde på noget special benzin, som ikke lige er tilgængeligt på den lokale tank.
Så sænker vi jo bare komp. forholdet til omkring de 7-1.
Og mister meget moment indtil turboen begynder at lave tryk.
For ikke at tale om at benzin økonomien bliver væsentlig forværret.
Ikke skide smart i en stor tung bil, der skal køre til dagligt.
Alternativ nr. 2
At tune motoren konventionelt med knaster og portning af topstykket.
Således at vi får en effekt forøgelse på en 20-30%.
Nu ser trykket straks mere humant ud, maks trykket vil ligge på omkring de 1,5 bar.
Men de 250-300 hk vil nok først indfinde sig ved omkring de 7000+ omdrejninger, og momentet vil blive flyttet tilsvarende op.
daglig kørsel i denne bil vil igen ikke være optimal.
Alternativ nr 3 find en vektra med en 2 l. motor, og kompromierne bliver ikke så store.
Alternativ 4 find en Corsa 1,6
Alternativ 5 nedsæt forventningerne om maks effekt.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Det bliver fandme meget gas hvis man skal bruge det hver gang at lyset i krydset bliver grønt
MVH
Morten
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
CorsaGSI
- Junior Medlem
- Indlæg: 51
- Tilmeldt: 22 nov 2006, 00:00
- Geografisk sted: København
Re: Turbo og knaster!!
Aarosin skrev:Hej,
Jeg er ved at finde ud af hvilken turbo jeg skal have købt ind til mit projekt!!
Bilen er en Vectra B og motoren er en 1,6 16v (X16XEL)
Der kommer smedestempler CR 8,8:1 i den og cylindrene bliver boret 1mm op, derudover kommer der forstærkede lejer, kobber toppakning osv..
Jeg vil i løbet af sommeren montere andre knaster og måske få portet toppen!!
Hvilken turbo ville i satse på?? - jeg vil gerne ha en kugleleje turbo da spool op tiden gerne må være lidt hurtigHADER turbo tøven...
Jeg har af flere fået at vide at en GT2860RS er for stor, vil en GT2860R også være for stor, eller vil en GT2554R passe bedre??
Jeg satser på min 250hk på sigt!!
og nu vi er i gang, hvilke knaster ville i vælge til den??
Her er lidt forskellige der passer lige i, smid gerne et link hvis i har nogle i mener der passer bedre!!
http://s8637744.shoplite.de/sess/utn;js ... sicht.php3
Mvh
Daniel
Kompressionen er alt for høj! Du skal nok nærmere ned omkring 1:8.
Som jeg har fortalt dig før, har jeg nogle helt nye 268 graders knaster liggende. Købt hos Risse-Motorsport.
Mvh.
- ae86
- Mester Medlem
- Indlæg: 1316
- Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Re: Turbo og knaster!!
CorsaGSI skrev:Aarosin skrev:Hej,
Jeg er ved at finde ud af hvilken turbo jeg skal have købt ind til mit projekt!!
Bilen er en Vectra B og motoren er en 1,6 16v (X16XEL)
Der kommer smedestempler CR 8,8:1 i den og cylindrene bliver boret 1mm op, derudover kommer der forstærkede lejer, kobber toppakning osv..
Jeg vil i løbet af sommeren montere andre knaster og måske få portet toppen!!
Hvilken turbo ville i satse på?? - jeg vil gerne ha en kugleleje turbo da spool op tiden gerne må være lidt hurtigHADER turbo tøven...
Jeg har af flere fået at vide at en GT2860RS er for stor, vil en GT2860R også være for stor, eller vil en GT2554R passe bedre??
Jeg satser på min 250hk på sigt!!
og nu vi er i gang, hvilke knaster ville i vælge til den??
Her er lidt forskellige der passer lige i, smid gerne et link hvis i har nogle i mener der passer bedre!!
http://s8637744.shoplite.de/sess/utn;js ... sicht.php3
Mvh
Daniel
Kompressionen er alt for høj! Du skal nok nærmere ned omkring 1:8.
Som jeg har fortalt dig før, har jeg nogle helt nye 268 graders knaster liggende. Købt hos Risse-Motorsport.
Mvh.
En "kompression" på 1:8
det hedder en kompression på 8:1 (blandingen der før fyldte 8 enheder er nu presset sammen på en)
-
Aarosin
- Junior Medlem
- Indlæg: 90
- Tilmeldt: 22 sep 2006, 01:56
- Geografisk sted: Midt på sjælland
- Kontakt:
...
Lad os se hvor meget den vil yde når den bliver samlet og kørt ind...
Nogen der har et bud på hvilken af de 2 turboer der vil passe bedst??
GT2554R
http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... 1171_3.htm
GT2560R (Den nordicturbo kalder GT2860R)
http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... 6541_1.htm
Mht kompression, var det de eneste stempler jeg kunne finde som lavkompression, med mindre de koster over 10.000, og det må jeg ærligt indrømme jeg syntes er for meget for 4 stempler!!
Er kompressionen ikke lav nok må jeg skifte til en tykkere tåltoppakning!
Morten, det jeg mener med at jeg hader turbo tøven er at jeg ikke vil ha en bil der først laver tryk ved 5000 omr.!! - den behøver ikke lave maks tryk ved 1200 omdr., en god mellemvej er at forretrække! af samme grund er jeg på lur efter en kugleleje turbo!!
Daniel
Nogen der har et bud på hvilken af de 2 turboer der vil passe bedst??
GT2554R
http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... 1171_3.htm
GT2560R (Den nordicturbo kalder GT2860R)
http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... 6541_1.htm
Mht kompression, var det de eneste stempler jeg kunne finde som lavkompression, med mindre de koster over 10.000, og det må jeg ærligt indrømme jeg syntes er for meget for 4 stempler!!
Er kompressionen ikke lav nok må jeg skifte til en tykkere tåltoppakning!
Morten, det jeg mener med at jeg hader turbo tøven er at jeg ikke vil ha en bil der først laver tryk ved 5000 omr.!! - den behøver ikke lave maks tryk ved 1200 omdr., en god mellemvej er at forretrække! af samme grund er jeg på lur efter en kugleleje turbo!!
Daniel
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Daniel den er jeg næsten med på det med turbotøven.
Selv om det ikke er det man normalt vil deffinere som tøven.
Men en god bund med en god top begynder at blive meget svært at opnå når vi nærmer os de 200 hk/l
Det nærmest vi kommer med en sugemotor i samme størrelse, er de 100 hk/l
Og her er en Honda civic 1,6 vti vel nærmest.
Prøv at køre i denne og forestil dig denne karekterisik i en tungere vectra.
Den samme karekteristik vil du have på din turbo konvertering,
Turboen starter vel bare ca 1000 omd./min tidligere med at trække overbevisende.
MHT. turbovalg så er den sidste at foretrække med det størst mulige turbinehus hvis målet er 300 hk.
Men du vil få turbotøven så det klodser.
MVH
Morten
Selv om det ikke er det man normalt vil deffinere som tøven.
Men en god bund med en god top begynder at blive meget svært at opnå når vi nærmer os de 200 hk/l
Det nærmest vi kommer med en sugemotor i samme størrelse, er de 100 hk/l
Og her er en Honda civic 1,6 vti vel nærmest.
Prøv at køre i denne og forestil dig denne karekterisik i en tungere vectra.
Den samme karekteristik vil du have på din turbo konvertering,
Turboen starter vel bare ca 1000 omd./min tidligere med at trække overbevisende.
MHT. turbovalg så er den sidste at foretrække med det størst mulige turbinehus hvis målet er 300 hk.
Men du vil få turbotøven så det klodser.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
CorsaGSI
- Junior Medlem
- Indlæg: 51
- Tilmeldt: 22 nov 2006, 00:00
- Geografisk sted: København
Re: Turbo og knaster!!
ae86 skrev:det hedder en kompression på 8:1 (blandingen der før fyldte 8 enheder er nu presset sammen på en)
Hvor er jeg glad for, at jeg lavede den lille skrivefejl. Det har forhåbentlig reddet din dag! Det er jeg glad for.
Mvh.