: 24 jan 2007, 13:55
Ja det ville da ikke skade, men tror forskellen vil være minimal... Tror aldrig man kan få bilerne til at gå lige så godt som de gør i frostvejr...
Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
http://powerforum.dk/
duckstar skrev:Jeg har en trykladet potte.
Specs: 1,2 16v, T25, IC (husker ikke volumen men elementet er vel 35 cm bred, 15 cm dyb og 28 cm høj).
Situationen er at jeg ellers mente (uden at have noget konkret at have det i..) at min ladelufttemperatur er udmærket og at IC'en er tilstrækkelig. Jeg er nu bange for at tage fejl. Her i de kolde vinterdage er forskellen i momentet ikke bare mærkbar, men betydelig.. er min lufttemperatur efter turbo simpelthen bare for varm?
Det skal lige siges at jeg lader 0,85 bar max og at motoren ikke er født med omvendt støvsuger..
HenrikGM skrev:duckstar skrev:Jeg har en trykladet potte.
Specs: 1,2 16v, T25, IC (husker ikke volumen men elementet er vel 35 cm bred, 15 cm dyb og 28 cm høj).
Situationen er at jeg ellers mente (uden at have noget konkret at have det i..) at min ladelufttemperatur er udmærket og at IC'en er tilstrækkelig. Jeg er nu bange for at tage fejl. Her i de kolde vinterdage er forskellen i momentet ikke bare mærkbar, men betydelig.. er min lufttemperatur efter turbo simpelthen bare for varm?
Det skal lige siges at jeg lader 0,85 bar max og at motoren ikke er født med omvendt støvsuger..
Hvis du nu er rigtigt snedig, så fiser du ud til første isenkræmmer og investerer i 3 billige stegetermometre(elektriske!), hugger den ene i dit luftfilter, så du ved hvad temp er der, nr2 i efter turboen og nr3 efter intercooleren.
Notermålingen, og gentag det når det bliver sommer. Der er markant forskel.
Intercooler kan næppe blive for stor. Men den kan nemt blive for lille!
Jimmy Elkjær skrev:Ja kold luft til filteret er godt, men man skal også passe på ikke at få for meget modstand i en eventuel lang sugeslange/rør. Så er det jo lige fedt.
Men uanset hvad man gør, kan man jo aldrig for en lige så kold indsugningsluft som i frostvejr. De turbobiler jeg har haft har også alle gået markant bedre om vinteren.
Jeg tror ikke en større cooler ville gøre en særligt stor forskel her når ladetrykket kun er 0,85 bar.
Men ja det er da en god ide med de termometre de forskelige steder. Jeg prøvede mig selv lidt frem på min egen, det var da meget lærerigt. Det eneste problem med de billige modeller er at de reagerer meget langsomt...
HenrikGM skrev:Jimmy Elkjær skrev:Ja kold luft til filteret er godt, men man skal også passe på ikke at få for meget modstand i en eventuel lang sugeslange/rør. Så er det jo lige fedt.
Men uanset hvad man gør, kan man jo aldrig for en lige så kold indsugningsluft som i frostvejr. De turbobiler jeg har haft har også alle gået markant bedre om vinteren.
Jeg tror ikke en større cooler ville gøre en særligt stor forskel her når ladetrykket kun er 0,85 bar.
Men ja det er da en god ide med de termometre de forskelige steder. Jeg prøvede mig selv lidt frem på min egen, det var da meget lærerigt. Det eneste problem med de billige modeller er at de reagerer meget langsomt...
Man kan jo sagtens købe nogen der reagerer hurtigt, så hvis man VIL vide det, så er det op med pungen!