Side 2 af 3
: 21 jan 2007, 18:04
af Morten VJ
Runesm skrev:Er de ikke?
Du som hovedregel ikke skift motorblok til en anden type, eller montere et indsprøjtningstopstykke (det sidste er mest mindet på en golf 1)
Der står intet om indmad i blokken.
Min bror lavede sin 99 om til turbo, og det eneste han beholdte var blokken, resten var org. turbodele, og det var ikke afgiftpligtigt.
For ca 12 år siden.
Og jeg mener ikke at der er lavet om på disse regler.
MVH
Morten
: 21 jan 2007, 18:05
af Havneren
Nej... Det er skift til anden type topstykke, krumtap eller forøgelse af boringen.
V/h Chr
: 25 jan 2007, 19:12
af Runesm
Altså hvis synsmanden spørger, så har jeg bare skiftet ventiler, fordi mine originale ikke var natriumfyldte.
Men krumtap, topstykke og boring er ens. Dvs hvis jeg finder en typegodkendelse på forureningen på en 99 8v turbo, så er jeg faktisk ready to go ?
: 25 jan 2007, 22:06
af Havneren
Hvis du kan dokumentere at din motor og al dens udstyr er svarende til en anden variant, hvis årgang er sådan at bilerne skal opfylde samme krav eller den anden variant skal opfylde skrappere krav end din originalt skal - Så er du i hvert fald ready to go!
V/h Chr
: 25 jan 2007, 23:30
af K-FINN
Havneren skrev:Hvis du kan dokumentere at din motor og al dens udstyr er svarende til en anden variant, hvis årgang er sådan at bilerne skal opfylde samme krav eller den anden variant skal opfylde skrappere krav end din originalt skal - Så er du i hvert fald ready to go!
V/h Chr
Og går de i rigtige små sko, skal du også dokumentere at dit karosseri er magen til din større variant..
MVh Finn
: 26 jan 2007, 08:29
af Havneren
Finn Tolstrup Pedersen skrev:Havneren skrev:Hvis du kan dokumentere at din motor og al dens udstyr er svarende til en anden variant, hvis årgang er sådan at bilerne skal opfylde samme krav eller den anden variant skal opfylde skrappere krav end din originalt skal - Så er du i hvert fald ready to go!
V/h Chr
Og går de i rigtige små sko, skal du også dokumentere at dit karosseri er magen til din større variant..
MVh Finn
Aaaaa... Det er så kun hvis han overskrider de 20% effektforøgelse. I så fald skal karosse, undervogn, bremser osv. jo kunne holde til den højere effekt og det skal dokumenteres ja.
Så længe det er under de 20% handler det kun om at sikre sig at emmisionen og støjen er i orden og det kan jo så gøres ved at dokumentere at motoren og motorens udstry er svarende til den anden variant.
V/h Chr
: 26 jan 2007, 17:47
af K-FINN
Nu gider jeg ikke lige læse hele tråden, men mener da det var en turbomotor konvertering ?
MVh Finn
: 26 jan 2007, 17:51
af Runesm
Fra karburator til turbo ja
: 26 jan 2007, 18:02
af K-FINN
Ja og det betegnes som over 20%, der skal du have egentheds erklæring fra saab, eller dokumentere du har bremser og undervogn fra turbo modellen, OG dokumentere at karosseri er identisk med turbomodellen, altså om turbo modellen har nogel forstærkninger...
MVh Finn
: 26 jan 2007, 20:14
af Morten VJ
Finn Tolstrup Pedersen skrev:Ja og det betegnes som over 20%, der skal du have egentheds erklæring fra saab, eller dokumentere du har bremser og undervogn fra turbo modellen, OG dokumentere at karosseri er identisk med turbomodellen, altså om turbo modellen har nogel forstærkninger...
MVh Finn
Det er så ikke det store problem da der findes papire, og en godkendelse på at man kan bygge en 99 karb om til en turbo.
Og da en 90 er en 99 med en 900 bagende problemet ikke uoverskueligt.
Som jeg husker det er det støddæmpere fjedre, og bremseklodser, der er forskellen imellem karb og turbo.
DVs. småtings afdelingen.
De 3 største problemer som jeg ser det er forrøret, og intercooler, og bov.
Da det ikke er originalt og ligner noget hjemmefusk.
Jeg vil prøve at forhøre min bror om han stadig har papirene fra Saab, og toldog skvat, fra dengang han byggede sin 99 om til turbo, uden ekstra omkostninger eller synsproblemer.
MVH
Morten