I dialog med færdselsstyrelsen - hva' nu?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Morten VJ
Mester Medlem
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#11 Indlæg af Morten VJ »

Runesm skrev:Er de ikke?

Du som hovedregel ikke skift motorblok til en anden type, eller montere et indsprøjtningstopstykke (det sidste er mest mindet på en golf 1)
Der står intet om indmad i blokken.
Min bror lavede sin 99 om til turbo, og det eneste han beholdte var blokken, resten var org. turbodele, og det var ikke afgiftpligtigt.
For ca 12 år siden.
Og jeg mener ikke at der er lavet om på disse regler.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Havneren
Mester Medlem

#12 Indlæg af Havneren »

Nej... Det er skift til anden type topstykke, krumtap eller forøgelse af boringen.

V/h Chr
Runesm
Mester Medlem

#13 Indlæg af Runesm »

Altså hvis synsmanden spørger, så har jeg bare skiftet ventiler, fordi mine originale ikke var natriumfyldte.
Men krumtap, topstykke og boring er ens. Dvs hvis jeg finder en typegodkendelse på forureningen på en 99 8v turbo, så er jeg faktisk ready to go ?
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Havneren
Mester Medlem

#14 Indlæg af Havneren »

Hvis du kan dokumentere at din motor og al dens udstyr er svarende til en anden variant, hvis årgang er sådan at bilerne skal opfylde samme krav eller den anden variant skal opfylde skrappere krav end din originalt skal - Så er du i hvert fald ready to go!

V/h Chr
K-FINN
Mester Medlem

#15 Indlæg af K-FINN »

Havneren skrev:Hvis du kan dokumentere at din motor og al dens udstyr er svarende til en anden variant, hvis årgang er sådan at bilerne skal opfylde samme krav eller den anden variant skal opfylde skrappere krav end din originalt skal - Så er du i hvert fald ready to go!

V/h Chr

Og går de i rigtige små sko, skal du også dokumentere at dit karosseri er magen til din større variant..
MVh Finn
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Havneren
Mester Medlem

#16 Indlæg af Havneren »

Finn Tolstrup Pedersen skrev:
Havneren skrev:Hvis du kan dokumentere at din motor og al dens udstyr er svarende til en anden variant, hvis årgang er sådan at bilerne skal opfylde samme krav eller den anden variant skal opfylde skrappere krav end din originalt skal - Så er du i hvert fald ready to go!

V/h Chr

Og går de i rigtige små sko, skal du også dokumentere at dit karosseri er magen til din større variant..
MVh Finn

Aaaaa... Det er så kun hvis han overskrider de 20% effektforøgelse. I så fald skal karosse, undervogn, bremser osv. jo kunne holde til den højere effekt og det skal dokumenteres ja.

Så længe det er under de 20% handler det kun om at sikre sig at emmisionen og støjen er i orden og det kan jo så gøres ved at dokumentere at motoren og motorens udstry er svarende til den anden variant.

V/h Chr
K-FINN
Mester Medlem

#17 Indlæg af K-FINN »

Nu gider jeg ikke lige læse hele tråden, men mener da det var en turbomotor konvertering ?
MVh Finn
Runesm
Mester Medlem

#18 Indlæg af Runesm »

Fra karburator til turbo ja
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
K-FINN
Mester Medlem

#19 Indlæg af K-FINN »

Ja og det betegnes som over 20%, der skal du have egentheds erklæring fra saab, eller dokumentere du har bremser og undervogn fra turbo modellen, OG dokumentere at karosseri er identisk med turbomodellen, altså om turbo modellen har nogel forstærkninger...
MVh Finn
Morten VJ
Mester Medlem
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#20 Indlæg af Morten VJ »

Finn Tolstrup Pedersen skrev:Ja og det betegnes som over 20%, der skal du have egentheds erklæring fra saab, eller dokumentere du har bremser og undervogn fra turbo modellen, OG dokumentere at karosseri er identisk med turbomodellen, altså om turbo modellen har nogel forstærkninger...
MVh Finn

Det er så ikke det store problem da der findes papire, og en godkendelse på at man kan bygge en 99 karb om til en turbo.
Og da en 90 er en 99 med en 900 bagende problemet ikke uoverskueligt.
Som jeg husker det er det støddæmpere fjedre, og bremseklodser, der er forskellen imellem karb og turbo.
DVs. småtings afdelingen.
De 3 største problemer som jeg ser det er forrøret, og intercooler, og bov.
Da det ikke er originalt og ligner noget hjemmefusk.
Jeg vil prøve at forhøre min bror om han stadig har papirene fra Saab, og toldog skvat, fra dengang han byggede sin 99 om til turbo, uden ekstra omkostninger eller synsproblemer.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Besvar