Wildert skrev:4 link er stadig ikke vildt kompliceret i sig selv, og med den oprindelige hensigt: nemlig at holde på bagtøjet så det ikke "ruller", eller rykker frem og tilbage. Det er hensigten - ikke mere eller mindre.
Der er altså stadigt den udtagelse der får mig til at stejle! Du får det til at lyde som om man bare kan hænge akslen op i nogle stag uden at spekulere nærmere i vinkler/længder og så køre bilen som en drøm.
Citat taget fra den første og bedste side jeg kunne finde om 4 link og sving:
"The 4-link is a relatively complex rear suspension that is very sensitive to adjustments. A link length change of 1" or a link angle change of 5º can make a noticeable change to handling. When designing or tuning a 4-link, it is important to understand the relationship between link lengths and angles and how the relationship affects roll steer and tire loadings."
De har også en side hvor de gør opmærksom på at rigtigt mange overser at en panhard og dens montering ud over at styre bagakslen sideværs, også har indflydelse på bilens køreegenskaber: www.afcoracing.com/tech_pages/panhard.shtml
Wildert skrev:4 link er stadig ikke vildt kompliceret i sig selv, og med den oprindelige hensigt: nemlig at holde på bagtøjet så det ikke "ruller", eller rykker frem og tilbage. Det er hensigten - ikke mere eller mindre.
Der er altså stadigt den udtagelse der får mig til at stejle! Du får det til at lyde som om man bare kan hænge akslen op i nogle stag uden at spekulere nærmere i vinkler/længder og så køre bilen som en drøm.
Eh... det er vidst en mild overdrivelse ("mild" fordi så overdriver jeg i hvert fald ikke).... Jeg har på intet tidspunkt sagt at man blot skal hænge det op i stag og så er den skid slået - jeg har netop nævnt at den kurve som bagtøjet beskriver når det bevæger sig op og ned i det givne ophæng, er noget man skal holde øje med - særligt for "bind".
Citat taget fra den første og bedste side jeg kunne finde om 4 link og sving: "The 4-link is a relatively complex rear suspension that is very sensitive to adjustments. A link length change of 1" or a link angle change of 5º can make a noticeable change to handling. When designing or tuning a 4-link, it is important to understand the relationship between link lengths and angles and how the relationship affects roll steer and tire loadings."
Men det er stadig simpelt fordi det er gjort masser af gange på Escort'er - det er en velprøvet metode der relativt simpelt kan kopieres med gode resultater. Ingen grund til at genopfinde den dybe tallerken.
I øvrigt så giver din udmærkede side en god opskrift på et godt udgangspunkt for at lave sådan en 4-link - det er da i min bog relativt simpelt - og egentligt nok årsagen til at jeg fastholder at vi primært har forskellig opfattelse af ordet "simpelt" i denne sammenhæng. Selvfølgeligt er det ikke noget der bare lige klattes sammen med CO2'eren uden at tænke sig om - men med et par tommelfingerregler i brug er det muligt at komme endda ret langt.
De har også en side hvor de gør opmærksom på at rigtigt mange overser at en panhard og dens montering ud over at styre bagakslen sideværs, også har indflydelse på bilens køreegenskaber: www.afcoracing.com/tech_pages/panhard.shtml
Så er "spørgeren" tilbage Rart at i har haft en lille diskussion kørende.
Da der så er mere end en vinkel på det..
Har haft i tankerne at lave lodret stående fjedre/dæmpere og så 4 link, evt. en panhard stang. Hvis det vil spille sammen.
men er det nemmere/billigere at beholde bladfjedre og gøre dem "rullende"??
Husk at man aldrig må lukke røgen ud af elektronikken!!
Da det ikke virker uden..
Altså kan bladfjedrende knække hvis jeg ikke montere stræbearme?
eller vil den bare hoppe/vride fjedrende?
Vil mene jeg kan "nøjes" med en panhardstang.
Og vil jeg nogensinde få bilen godkendt med 4 link ophæng?
Som sagt, så skal den ikke bruges til baneræs, så den skal jo ikke ha undervogn som en rallybil.
Husk at man aldrig må lukke røgen ud af elektronikken!!
Da det ikke virker uden..
De knækker næppe - men hele bilen hopper og danser.
Panhard er ikke nok - men du får det næppe godkendt i sig selv heller - men det gør du da heller ikke med den kværn du har gang i.
Hvis det skal være mest muligt effektivt som er nogetledes til at få godkendt uden at du skal skifte hele det bagerste af bilens bund hver gang, så ville jeg helt klart starte med et RS2000-bagtøj hvor der er stræberarme på fra starten. Det er som det almindelige 1300 etc. bagtøj - bare med stræberarme.
Planen er nemlig at jeg til at begynde med vil prøve at få den synet uden motoren. Da jeg vil ha den på plader først og så prøve at få den godkendt.
Vil lave det hele såen at det er lige til at bytte rundt.
Men gider ikke til at lave alverdens ophæng hvis den alligevel ikke kan synes med dem.
Har også tænkt på stræbearme ligesom på en RS2000, men det er IKKE nemt at finde sådan et bagtøj.
Men man kan jo nemt selv lave det.
Husk at man aldrig må lukke røgen ud af elektronikken!!
Da det ikke virker uden..
needspeed skrev:Planen er nemlig at jeg til at begynde med vil prøve at få den synet uden motoren. Da jeg vil ha den på plader først og så prøve at få den godkendt. Vil lave det hele såen at det er lige til at bytte rundt. Men gider ikke til at lave alverdens ophæng hvis den alligevel ikke kan synes med dem.
Har også tænkt på stræbearme ligesom på en RS2000, men det er IKKE nemt at finde sådan et bagtøj. Men man kan jo nemt selv lave det.