størrelse på spjældhuse???

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Slavteren
Mester Medlem
Indlæg: 1320
Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Geografisk sted: Maribo
Kontakt:

#11 Indlæg af Slavteren »

det er muligt, har ikke lagt så meget research i dem, da jeg syntes de var lige store og dyre nok.

der skal jo også lidt hul igennem for at hive de effekter i sådan en lille motor.
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk
Zorak
Senior Medlem
Indlæg: 406
Tilmeldt: 18 dec 2005, 20:11
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

#12 Indlæg af Zorak »

Slavteren skrev:det er muligt, har ikke lagt så meget research i dem, da jeg syntes de var lige store og dyre nok.

der skal jo også lidt hul igennem for at hive de effekter i sådan en lille motor.


Når du køber sådan et sæt spjældhuse, hvormeget af manifoldet skal du selv lave? Er det bare en adaptor fra mc-flange til din motor?

Hilsen
Jesper Andersen
Nu med gammel BMW 525 e34.. Med dejlig 6 cylinderet motorlyd.. :D

Gammel bil: Ford Escort - DØD pga taxa.. :/ - Gammelt projekttopic..
Slavteren
Mester Medlem
Indlæg: 1320
Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Geografisk sted: Maribo
Kontakt:

#13 Indlæg af Slavteren »

hvis man er meget heldig og det skal gå stærkt er der nogle der bare skærer et originalt manifold over, og monterer karburatorerne på de studser der kommer ud af det. (fuck det var dårligt forklaret lol, finder lige nogle billeder til sidst i posten)

det startede med at jeg købte et sæt motorcykel karburatorer der var lavet på den måde.

min plan er at tage et originalt manifold og skære det over lige efter monteringshullerne til dysserne, finde nogle alurør og bearbejde dem til de passer imellem spjældhusene og manifoldet.
derefter smider jeg et sted mellem en 6pak og en kasse øl hos det lokale bådeværft og får dem svejset på.

på den måde kan jeg bruge de originale dysser og dyssebro til at starte med.

finder lige nogle billeder, så gir det mere mening..


edit:

så fandt jeg billedserien over hvordan man lavder den lette løsning:

http://www.crxownersclub.com/forum/inde ... topic=2082

dette er det sæt karburatorer jeg købte i sin tid.


og her er brugt den metode jeg vil gå efter, da det jo nok er den bedste løsning:

http://www.marklamond.co.uk/projects/it ... nifold.htm
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk
Zorak
Senior Medlem
Indlæg: 406
Tilmeldt: 18 dec 2005, 20:11
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

#14 Indlæg af Zorak »

Ok, ser ok godt ud nummer 2 link du fandt..

Hvad med luftfilter, laver du et plenum med tragte fra spjældhusene indeni og så lukket i den ene ene af plenumet og et filter på i den anden ende?

Det kommer nok til at lyde pænt godt? Men kollegas M3 cab har også et spjældhus pr cylinder og det lyder bare godt! :)

Hilsen
Jesper Andersen
Nu med gammel BMW 525 e34.. Med dejlig 6 cylinderet motorlyd.. :D

Gammel bil: Ford Escort - DØD pga taxa.. :/ - Gammelt projekttopic..
Brugeravatar
hYe
Mester Medlem
Indlæg: 732
Tilmeldt: 19 dec 2003, 13:34
Geografisk sted: Malmö

#15 Indlæg af hYe »

Wildert skrev:
Slavteren skrev:for dem der skal ha det vildere kan haybusa spjældhusene fås i 46mm og 48mm og skulle vere meget egnede også.
god jagt.


Jeg researchede det lidt på et tidspunkt - mener jeg fandt nogen der var oppe i 51 mm. til sidst - hvis man er til den slags :lol:


Honda VTR SP2
2 cylindre 999ccm 62mm spjældhuse... Noget af en tragt :D
Smøring er ALT!

"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."

- Mikhail Timofeevich Kalashnikov
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#16 Indlæg af Wildert »

hYe skrev:
Wildert skrev:
Slavteren skrev:for dem der skal ha det vildere kan haybusa spjældhusene fås i 46mm og 48mm og skulle vere meget egnede også.
god jagt.


Jeg researchede det lidt på et tidspunkt - mener jeg fandt nogen der var oppe i 51 mm. til sidst - hvis man er til den slags :lol:


Honda VTR SP2
2 cylindre 999ccm 62mm spjældhuse... Noget af en tragt :D


Hehe - ja ordentlig drønnert. Jeg mener at de 51 mm. jeg fandt var til en Suzuki TL 1000 S'er eller sådan noget - også en 2 cyl'er.
Vejen frem er noget med mange kubik og få cylindre - så skal man nok få diameter :-).
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Slavteren
Mester Medlem
Indlæg: 1320
Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Geografisk sted: Maribo
Kontakt:

#17 Indlæg af Slavteren »

de fleste fra 2 cyl jeg fandt var bygget så det så næsten umuligt ud at få til at virke på en 4 cyl. men alt kan vel lade sig gøre.

med luftfilter bliver det noget med at lave en samlerkasse/plenum i glasfiber med et stålrør over til et isoleret hjørne af motorrummet, det har vi haft succes med på et weber setup på en gammel ascona. faktisk når vi snakker lyd bliver den meget mere agressiv på den måde end med alm kn filtre på.

tragte: ja tak! 8) men det kommer til at vente da kommunen lige har trukket stikket til mine sygedagpenge, og pengene ikke er for store i forvejent. men med tiden så ja fo helvede he he. glæder mig til at høre den snurre med 7-7,5k rpm med åbne spjælde...
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#18 Indlæg af Wildert »

Slavteren skrev:de fleste fra 2 cyl jeg fandt var bygget så det så næsten umuligt ud at få til at virke på en 4 cyl. men alt kan vel lade sig gøre.


Ja på en R4 kræver det nok lidt "tilpasning" :-).

Slavteren skrev:med luftfilter bliver det noget med at lave en samlerkasse/plenum i glasfiber med et stålrør over til et isoleret hjørne af motorrummet, det har vi haft succes med på et weber setup på en gammel ascona. faktisk når vi snakker lyd bliver den meget mere agressiv på den måde end med alm kn filtre på.


Ja det er hulens til forskel. Når vi kører klubrally møder vi af og til en gammel Escort Mk II med 1.3 Kent (stødstangsmotor) i. Den kører normalt rally 2, så det er desværre ikke så tit at vi render på den. Motoren er bygget 110% efter bogen - der er smidt for omkring 50 Kkr i den (og det er ejeren jeg har snakket med - en stille og rolig gut omkring de 50 vil jeg tro). Stålkrumtap, smedede stempler, dyre plejlstænger osv. Den har så også kørt efterhånden rigtig mange hastighedsprøver uden så meget som at være åbnet. Nå, anyways - han snurrer den til 7500 rpm så vidt jeg husker - der lavede den 140 hk'er - meget pænt på en 1.3'er med stødstænger :lol:.
Den er så også lavet med spjældhuse og et kammer med et rør ud til fronten som du snakker om - og den lyder bare for sindssygt ondt. Jeg har aldrig hørt noget lignende.
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Slavteren
Mester Medlem
Indlæg: 1320
Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Geografisk sted: Maribo
Kontakt:

#19 Indlæg af Slavteren »

på vores setup er det som om at der er resonanser der "forstærker" lyden, især når man lige dapper på gassen, det lyder ondt. men om det gælder altid når man laver det ved jeg ikke.. kassen er lavet efter det prinsip at den er formet efter inderskærmen for at gøre den så stor som muligt.
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#20 Indlæg af Wildert »

Najs...
Billeder?
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Besvar