Side 2 af 4

: 26 jul 2006, 09:44
af Havneren
Thomas. skrev:Ja og hvis det ikke er en turbobil så skal der være modstand i udstødningen. Ellers midster den bundtræk ad pokkeren til. På en turbomoter er det bedst med meget lidt modstand...


Hvorfor?

I virkeligheden kommer det vel an på de justeringsmuligheder man har i motorstyringen.

V/h Chr

: 26 jul 2006, 12:07
af uno
Havneren skrev:
Thomas. skrev:Ja og hvis det ikke er en turbobil så skal der være modstand i udstødningen. Ellers midster den bundtræk ad pokkeren til. På en turbomoter er det bedst med meget lidt modstand...


Hvorfor?

I virkeligheden kommer det vel an på de justeringsmuligheder man har i motorstyringen.

V/h Chr


Grunden til en suge motor taber effekt ved en mere fri udblæsning er at det ikke er det den er tunet ind til og folk ikke retter det.

Altså som Chr skriver skal det spilles ind sammen

: 26 jul 2006, 12:42
af Havneren
Lige præcis det det jeg ville ind på...

: 27 jul 2006, 18:31
af klyfax
Havneren skrev:
klyfax skrev:
Havneren skrev:Jeg har på et tidspunkt hørt noget om TÜV godkendt racerkat. Hvis det er rigtigt at man kan få det - Så kan det jo lade sig gøre.

V/h Chr


Hvis forurening ikke overstiger det tilladte, der er gældene for bilen.


Og det koster jo så 30.000 at afgøre om den gør det - Er der TÜV på, så er dette allerede gjort. Det er altså så "typegodkendt" til bilen.

V/h Chr


Hvis syns hallen måler mere forurening end det tilladte så er det om igen.

Sådan er det med alt TÜV godkendt udstyr. Det skal stadige være indenfor de danske regler...

: 27 jul 2006, 18:45
af Havneren
Ja... Hvis SYNSHALLLEN gør - De ligger altså så ikke bevisbyrden over på dig og kræver en disideret emisionstest fordi du har lavet en konstruktiv ændring på bilen. De har fået deres krav indfriet vil TÜV godkendelsen. Nu skal bilen bare igennem et helt almindeligt syn og i den forbindelse overholde tingene som alle andre biler også skal.

V/h Chr

: 27 jul 2006, 20:23
af klyfax
I sidste ende er det synshallen der afgøre om din bil må køre på vej. Det kan vi hurtig blive enig om.

Du må lave alle de konstruktive ændringer på dit udstødnings system som du vil. Bare det er inden for de gælderne regler omkring syn.
Så i dette tilfælde ved jeg faktisk ikke hvad man skal bruge TÜV til.

: 27 jul 2006, 20:46
af Morten VJ
Det du skal bruge godkendelsen til er.
Hvis du møder op i synshallen med din superduper højglanspolerede udstødning.
Og syns assistenten, eller hvad han nu hedder sigere.
Det her ser ikke originalt ud har du nogen form for dukumentation for at det overholder de gældene krav.
Og så hiver man túv papiret frem der verificere at den overholder den gældene norm.
Og han kan kun gudkende ændringen.
Hvis du ikke har nogen form for dukomentation, så er det op til dig selv at fremskaffe dem.
Hvilket kan være meget bekosteligt hvis man selv skal sponsere testen.

MVH

Morten

: 27 jul 2006, 20:59
af Havneren
klyfax skrev:I sidste ende er det synshallen der afgøre om din bil må køre på vej. Det kan vi hurtig blive enig om.

Du må lave alle de konstruktive ændringer på dit udstødnings system som du vil. Bare det er inden for de gælderne regler omkring syn.
Så i dette tilfælde ved jeg faktisk ikke hvad man skal bruge TÜV til.


Ja. Det er synshallens beslutning på baggrund af deres test af bilen og MÅSKE på baggrund af din dokumentation, hvis de fremstiller krav her om.

Ja. Du må lave alle de konstruktive ændringer på din udstødning og på din motor som du vil, bare bilen som helhed stadig overholder de krav der var til bilen ved første registrerings dato. Men laver du konstruktive ændringer bliver bevisbyden DIN og ikke syningshallens.

Ved en hver KONSTRUKTIV ÆNDRING af motoren eller dens forureningsbegrænsende udstyr skal du i princippet dokumentere at motoren ikke STØJER mere end tilladt, ikke FORURENER mere end tilladt og/eller ikke YDER mere end tiladt. (Tilladt ved bilens første registreringsdato).

Afhængig af hvad men piller i, kan der være krav om forskellig former for dokumentation. Den dokumentation vi snakker om her er langt ud over hvad synshallen kan præstere, og helt og aldeles dit problem, hvis synshallen vælger at gøre krav her om.

En TÜV godkendelse, som omfatter netop den stump du har skiftet, på netop den type bil du har skiftet det på, vil synshallen skulle acceptere som tilstrækkelig dokumentation. Alternativt kan du selv få bilen underlagt diverse teste/"laberitorie forsøg", hvis du ikke er i besidelse af en TÜV godkendelse.

Alt dette er kun affødt af, at du har valgt, at lave en konstruktiv ændring. Bilen skal EFTER dokumentation så i gennem et helt almindeligt syn, hvor den på lige fod med alle andre biler skal overholde de værdier der kan måles i enden af røret og hvad der nu ellers er af deteil forskrifter for sådan en bil ved sådan et syn.

V/h Chr

: 27 jul 2006, 21:43
af klyfax
Hmm det tyder på jeg at jeg tager fejl... Så lærte man jo noget nyt igen i dag.

Men hold kæft hvor er det tamt!

Synshallen har udstyr til at måle om den forurene for meget, men de gider ikke bruge det hvis der er konstruktive ændring... Endnu en go' grund til at flytte over øresund!

: 27 jul 2006, 21:53
af Morten VJ
klyfax skrev:Hmm det tyder på jeg at jeg tager fejl... Så lærte man jo noget nyt igen i dag.

Men hold kæft hvor er det tamt!

Synshallen har udstyr til at måle om den forurene for meget, men de gider ikke bruge det hvis der er konstruktive ændring... Endnu en go' grund til at flytte over øresund!


På netop lige dette punkt er svensken mere sindsyg en dansken.

I danmark blev der først for alvor strammet op i 1990.

Men i sverige er det forbudt at hjemme tune sin motor, hvis bilen er fra efter årgang 1976

De er bare mere miljø beviste derovre.

Men har meget kønne flikor.


MVH

Morten