MS og 8 tændrør på en 4 benet

Alt om motorstyringer

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#11 Indlæg af Morten VJ »

HenrikGM skrev:
Havneren skrev:En tanke...

Det var næsten oplagt at køre med 4 stk dobbelt spoler!? Wasted spark ville måske ikke længere være så wasted endda...

V/h Chr


Så skal hans fordeler jo fjernes. Hvordan dælen ser den fordeler ud??

Lyder meget specielt med to spoler, strømfordeler og 8tændrør på 4cyl....

Ja, hvis man ville lave det om, så var det oplagt med 4x dobbeltspoler, tilsluttet hver sin cylinder. En dobbeltspole er godt nok ikke lavet til at levere fuld gnist på 2 tændrør samtidigt....måske det vil give problemer....

Man kører dem bare som wastet spark. så er det lille problem løst.
4 doppelt spoler cyl 1 og 4 deler 2 spoler, og cyl 2 og 3 deler 2 spoler.
Ikke så sindsygt kompliceret.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#12 Indlæg af Havneren »

Ja... Men Morten... Så skal du jo stadig dele kl1 ud på to sæt dobbelt spoler. Altså 2 sæt dobbeltspoler skal aktiveres hver gang der er tænding på en cylinder... Så er fidusen jo lidt væk lige i forhold til min først tanke i hvert fald. Så kunne man lige så godt bruge 8 enkeltspoler og så ingen wasted spark.

H > Jaaaa... Ved du hvor meget højere ioniseringe-, lysbue-, overslagsspændingen er fra almindelig tænding til den "wasted spark"? Det afhænger jo stærkt af selvf. af forhold i motoren (her under tryk).

Hvis det nu ikke er en super hidsig trykladet motor - Mon dog så ikke det kunne lade sig gøre-

V/h Chr
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#13 Indlæg af HenrikGM »

Havneren skrev:.

H > Jaaaa... Ved du hvor meget højere ioniseringe-, lysbue-, overslagsspændingen er fra almindelig tænding til den "wasted spark"? Det afhænger jo stærkt af selvf. af forhold i motoren (her under tryk).

Hvis det nu ikke er en super hidsig trykladet motor - Mon dog så ikke det kunne lade sig gøre-

V/h Chr


Hvis man tager en ganske almindelig dobbeltspole og sætter til at "gniste", så vil den meget nødigt sprænge 2 gnister samtidigt.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#14 Indlæg af Morten VJ »

Havner lur mig om dette modul ikke kan klare opgaven.

http://www.motec.com.au/drawings/m37.pdf

Faktisk kan man vel komme ud for at det kun er det ene tændrør der giver en gnist, ifølge din oprindelige tanke.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Niklaskinn
Junior Medlem
Indlæg: 85
Tilmeldt: 16 aug 2005, 18:03
Geografisk sted: Roskilde

#15 Indlæg af Niklaskinn »

HenrikGM skrev:
Havneren skrev:En tanke...

Det var næsten oplagt at køre med 4 stk dobbelt spoler!? Wasted spark ville måske ikke længere være så wasted endda...

V/h Chr


Så skal hans fordeler jo fjernes. Hvordan dælen ser den fordeler ud??

Lyder meget specielt med to spoler, strømfordeler og 8tændrør på 4cyl....

Ja, hvis man ville lave det om, så var det oplagt med 4x dobbeltspoler, tilsluttet hver sin cylinder. En dobbeltspole er godt nok ikke lavet til at levere fuld gnist på 2 tændrør samtidigt....måske det vil give problemer....


hey jeg tar lige et par billeder i morgen af min fordeler og rotor.

nu har jeg læst hva i har skrevet og er blevet lidt nyskerig ang det Wasted spark hva er det?

jeg mener den bedste løsning er at fjerne mit tændningssystem helt og finde dis spolerne fra en V8 også bare dele signalet til de to på samme cylinder.

hva mener i er det bedste?
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#16 Indlæg af Havneren »

HenrikGM skrev:
Havneren skrev:.

H > Jaaaa... Ved du hvor meget højere ioniseringe-, lysbue-, overslagsspændingen er fra almindelig tænding til den "wasted spark"? Det afhænger jo stærkt af selvf. af forhold i motoren (her under tryk).

Hvis det nu ikke er en super hidsig trykladet motor - Mon dog så ikke det kunne lade sig gøre-

V/h Chr


Hvis man tager en ganske almindelig dobbeltspole og sætter til at "gniste", så vil den meget nødigt sprænge 2 gnister samtidigt.


Det kan sku da ikke være rigtigt H... Kredsløbet er jo først sluttet i det der springer gnist i begge rør.
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#17 Indlæg af Havneren »

Morten VJ skrev:Havner lur mig om dette modul ikke kan klare opgaven.

http://www.motec.com.au/drawings/m37.pdf

Faktisk kan man vel komme ud for at det kun er det ene tændrør der giver en gnist, ifølge din oprindelige tanke.

MVH

Morten


Ja... Der har man så et modul der sådan set deler signalet på for en - Snedigt.

Jeg kan ikke se hvordan du skulle kunne resikere at der kun kommer gnist i det ene rør på en wasted spark spole - Forklaring udbedes?
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#18 Indlæg af lqs »

kan ikke give forklaringen... er det ikke blot lige som et tændrør med flere elektroder? altså at gnisten helst kun vil springe på en??
men ved det er et KENDT problem på bla. TEC anlæg.... meget høje cylindertryk og rigtig meget brændstof, er noget der kan fremkalde dette problem. har faktisk tænkt lidt over om jeg måske selv har oplevet noget lignende med grisebilen? forstår bare ikke hvorfor det ikke kom tættere på max moment...? er vi OFF nu? eller?? MVH. søren
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#19 Indlæg af Morten VJ »

Niklaskinn skrev:
hey jeg tar lige et par billeder i morgen af min fordeler og rotor.

nu har jeg læst hva i har skrevet og er blevet lidt nyskerig ang det Wasted spark hva er det?

jeg mener den bedste løsning er at fjerne mit tændningssystem helt og finde dis spolerne fra en V8 også bare dele signalet til de to på samme cylinder.

hva mener i er det bedste?


Wastet spark kan bedst oversættes som spildt gnist.
Dvs. 2 cylindre deler en tændspole. på en række 4 deler cyl 1&4 en spole og cyl 2&3 en spole.
Når en cylinder står til tænding sidst i kompressions takten så står dens tvilling sidst i udstødnings takten. da der skal bruges meget lidt energi for at få gnisten til at springe i udstødnings takten, så får cylinderen i kompressions takten næsten spolens fulde energi til at kunne lave en gnist.
Så derfor vil en doppelt spole der er beregnet til wastet spark ikke kunne bruges til 2 tændrør i samme cyl.
Da det er en spole med 2 tilslutninger til tændkabler.

Det bedste vil helt klart være en spole pr tændrør, men det vil så kræve 8 spoler med tilhørende tændings moduler. en meget dyr løsning.

nr 2 er at man bruger 4 tændspoler i wastet spark konfiguration.

Og den sidste er original systemet.

Hvis original systemet er i god stand, og man kan finde ud af hvordan det virker, så vilde jeg starte med at bruge det.

Ellers vilde jeg bruge wastet spark løsningen.
da coil on plug løsningen er som at skyde gråspruve med kanoner.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#20 Indlæg af Havneren »

Aaaaaa.... Jammen hvordan er det da lige en dobbelt spole er koblet op -

Det er sådan set et system i serie. Dvs. gnisten springer så heller ikke samme retning i hver rør. Strømmen løber rundt først til det ene rør og så igennem det andet - Altså en sluttet kreds med de to tændrør - Så BEGGE rør SKAL gniste ellers kommer der SLET INGEN gnist på hverken det ene eller det andet. Dvs. Kan gnisten ikke slå igennem det ene sted sker der absolut intet nogen af stederne.

V/h Chr
Besvar