AFR target

Alt om motorstyringer

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#11 Indlæg af JPP »

Havneren skrev:Ja... Jeg blev også klogere efter jeg læste den artikkel du linkede til den gang Morten (skide god artikkel!).
V/h Chr

Kan man få et link :P
audi 80 1,8 turbo
Medlem
Indlæg: 227
Tilmeldt: 10 jul 2005, 12:14
Geografisk sted: østjylland

#12 Indlæg af audi 80 1,8 turbo »

Havneren skrev:
Morten VJ skrev:Der er flere måder at se problemet på.
Den første er hvorfor tilsætte mere benzin hvis jeg har maks effekt ved 12,5-1 i AFR.
Hvilket jeg også tidligere har stillet spørgsmåltegn ved.
Men jeg tror at jeg er blevet klogere senere hen.
Vi tilsætter brændstoffet for at gadere os imod en tvivsom kvalitet benzin, of hvis vi en dag skulle kunne komme ud for at køre Wot i en halv time.
Dette er kun for at øge sikkerheds marginen imod en smadret motor, og i sidste ende ved jeg godt hvad jeg vælger.

MVH

Morten


Ja... Jeg blev også klogere efter jeg læste den artikkel du linkede til den gang Morten (skide god artikkel!). Han lige snakket med Lqs om det her så sent som i dag faktisk. Jeg tror jeg vil ligge min nye motor omkring 11.8:1. Måske endda endnu federe - 11.6:1. Kan huske han i artiklen nævner 10,x:1 for at være på den sikre side - Det lyder til gængæld vildt syntes jeg.

V/h Chr


som jeg også har skrevet i et inlæg tidligere (hvor jeg også spørger til det her med afr forhold) så fik jeg rullet min bil ved rh efter jeg havde monteret turbo, da jeg så fik min lc-1 og fik den til at køre kunne jeg se at de havde justeret afr forholdet så det lå lige omkring 11,5 - 11,7:1 når den fik noget kniv, det undrede mig at den kørte så fed og det stillede jeg pørgsmål til herinde. Fik så en opfattelse af at det var meget fed den gik og har siden hænd selv kørt min motor ind så den kører nu kører 14,7:1 0p til 100 kpa fra 100 og op til 120 kpa 12,5:1 og fra 120 og op til 190 kpa 12,0:1. det lader til at jeg MÅSKE igen skal gi den en anelse mere oppe på toppen for at være på den sikre side. som morten er lidt inde på så har jeg aldrig endnu jeg kører fuld gas i en halv time og tvivler på at jeg nogensinde kommer til det og derfor skriver jeg MÅSKE.

hvis jeg havde en sugemotor bil ville jeg nok prøve at få den kørt ind så jeg lå omkring 14,7:1 i de områder hvor jeg kørte meget til dagligt til og fra arbejde osv,for at få lidt økonomi i det. og så ville jeg ikke ha de store betænkeligheder ved at ligge omkring 12,7:1 (så vidt jeg husker vil de fleste sugemotore typisk yde max efekt lige her omkring)når den skulle til at bestille noget.

tommy
første gear er for biler uden moment
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#13 Indlæg af Havneren »

JakobM skrev:
Havneren skrev:Ja... Jeg blev også klogere efter jeg læste den artikkel du linkede til den gang Morten (skide god artikkel!).
V/h Chr

Kan man få et link :P


UH... Så skal jeg lige se om jeg kan grave det frem af gamle indlæg her på PP.
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#14 Indlæg af Havneren »

Det tog jo ikke mange sek...

http://www.streetrodstuff.com/Articles/ ... /index.php

God fornøjelse!
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#15 Indlæg af Havneren »

audi 80 1,8 turbo skrev:
Havneren skrev:
Morten VJ skrev:Der er flere måder at se problemet på.
Den første er hvorfor tilsætte mere benzin hvis jeg har maks effekt ved 12,5-1 i AFR.
Hvilket jeg også tidligere har stillet spørgsmåltegn ved.
Men jeg tror at jeg er blevet klogere senere hen.
Vi tilsætter brændstoffet for at gadere os imod en tvivsom kvalitet benzin, of hvis vi en dag skulle kunne komme ud for at køre Wot i en halv time.
Dette er kun for at øge sikkerheds marginen imod en smadret motor, og i sidste ende ved jeg godt hvad jeg vælger.

MVH

Morten


Ja... Jeg blev også klogere efter jeg læste den artikkel du linkede til den gang Morten (skide god artikkel!). Han lige snakket med Lqs om det her så sent som i dag faktisk. Jeg tror jeg vil ligge min nye motor omkring 11.8:1. Måske endda endnu federe - 11.6:1. Kan huske han i artiklen nævner 10,x:1 for at være på den sikre side - Det lyder til gængæld vildt syntes jeg.

V/h Chr


som jeg også har skrevet i et inlæg tidligere (hvor jeg også spørger til det her med afr forhold) så fik jeg rullet min bil ved rh efter jeg havde monteret turbo, da jeg så fik min lc-1 og fik den til at køre kunne jeg se at de havde justeret afr forholdet så det lå lige omkring 11,5 - 11,7:1 når den fik noget kniv, det undrede mig at den kørte så fed og det stillede jeg pørgsmål til herinde. Fik så en opfattelse af at det var meget fed den gik og har siden hænd selv kørt min motor ind så den kører nu kører 14,7:1 0p til 100 kpa fra 100 og op til 120 kpa 12,5:1 og fra 120 og op til 190 kpa 12,0:1. det lader til at jeg MÅSKE igen skal gi den en anelse mere oppe på toppen for at være på den sikre side. som morten er lidt inde på så har jeg aldrig endnu jeg kører fuld gas i en halv time og tvivler på at jeg nogensinde kommer til det og derfor skriver jeg MÅSKE.

hvis jeg havde en sugemotor bil ville jeg nok prøve at få den kørt ind så jeg lå omkring 14,7:1 i de områder hvor jeg kørte meget til dagligt til og fra arbejde osv,for at få lidt økonomi i det. og så ville jeg ikke ha de store betænkeligheder ved at ligge omkring 12,7:1 (så vidt jeg husker vil de fleste sugemotore typisk yde max efekt lige her omkring)når den skulle til at bestille noget.

tommy


Jaaaa.... Altså den her artikkel påtaler jo altså en situation som opstår under topfarts kørsler f.eks. Hvor man så børe køre federe... Jeg har ikke været klar over det før jeg læste den her artikkel... Men igen er det forskelligt fra motor til motor osv...

V/h Chr
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#16 Indlæg af K-FINN »

Nej havner det tror jeg ikke, står det i en bog, passer det på ALLE motore.
MVH Finn
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#17 Indlæg af HenrikGM »

Havneren skrev:Det tog jo ikke mange sek...

http://www.streetrodstuff.com/Articles/ ... /index.php

God fornøjelse!


Fin artikel, men husk nu at man her har fokus rettet på V8 motorer. En HEMI motor er altså noget anderledes end en moderne motor. Blot man tager forbehold for det, så er artiklen udmærket.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#18 Indlæg af Morten VJ »

HenrikGM skrev:
Havneren skrev:Det tog jo ikke mange sek...

http://www.streetrodstuff.com/Articles/ ... /index.php

God fornøjelse!


Fin artikel, men husk nu at man her har fokus rettet på V8 motorer. En HEMI motor er altså noget anderledes end en moderne motor. Blot man tager forbehold for det, så er artiklen udmærket.

En Northstar er mig bekendt en relativt moderne 4 ventilet V8 motor, og det er vel det det hovedsagligt handler om.
Det er ikke gammelt amerikansk støbjern der tales om her, men noget mere moderne motorer.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#19 Indlæg af Havneren »

Tjaaa... Under alle omstændigheder gør den artikkel da i hvert fald opmærksom på en problematik som kan komme tiludtryk i en smadret motor, hvis man ikke tager sine forholdsregler...
bemmer
Medlem
Indlæg: 140
Tilmeldt: 29 nov 2005, 19:52

#20 Indlæg af bemmer »

Havneren skrev:Tjaaa... Under alle omstændigheder gør den artikkel da i hvert fald opmærksom på en problematik som kan komme tiludtryk i en smadret motor, hvis man ikke tager sine forholdsregler...


8*8 vil AFR måske svinge 0,3... Et 16*16 tabel måske 0,15. Dette vil absolut ingen indfyldelse have på ydelsen. Nu hurtigere retnings ændringer man har på sin moment kurtv nu større er "problemet" jo selvfølgelig, men jeg tror det skal være MEGET bøvlet kurve hvis AFR skal svinge mere end 0,5.


Christian i en anden tråd skriver du ovennævnte.
Skal det forstås således, at det er f.eks. 14,7:1 ± 0,3 i en 8x8 tabel?

Bemmer
Besvar