Side 2 af 4

: 11 mar 2006, 11:35
af Morten VJ
Havneren skrev:Ok... Jammen det vil sige at du har testet flowet på den så? Jeg ville sku nødig ofre penge for bare at havne sted som jeg starter. Hvilke tilslutninger har den?

V/h Chr


Jeg testede den for snart 3 år siden.
Test betingelserne var således.
et stk komplet Volvo.
Dyserne var taget ud af manifolden, og koblet således at de var konstan åbne samtidig
Dyseflow 440 ml/min ved 3bar.
Spænding på pumpen 12,5 volt Jeg havde en lader på batteriet.
Test tryk 4 bar Målt med et alm benzintryks manometer.
Retur flow målt lige efter benzintryks regulatoren 40 l/t.
Benzinsystemet ser således ud et stk forpumpe i tanken, der levere 130 l/t ved atmosfæretruk.
et stk catchtank på 1/2 l.
Ca 1m 12mm benzinslange imellem hoved og forpumpe.
ca 1,5 m 10 mm rør imellem hovedpumpe og filter.
Resten er standart volvo dele.
tilslutninger på pumpen er en 12 mm studs til slange på sugesiden.
Og en standart 10 eller12 mm banjobolt ud,
Jeg kan ikke huske det helt præsist, men jeg kan undersøge det.

Ps. Pumpen var ny, og bosch siger at den kræver en tilkørings periode inden den levere maks.

MVH

Morten

: 11 mar 2006, 14:37
af Havneren
Ok... Det bliver jo ca. 140l/h ved 4 bares tryk. Det er ikke nok så... Det ender med at smider 2 pumper på tor jeg.

V/h Chr.

: 11 mar 2006, 15:20
af Morten VJ
Havner hvor travlt har du med at finde en ny pumpe.
Jeg er meget tæt på at teste 4 900 ml dyser på samme måde.
Og jeg tror den kan klare det, da der er nogle usikkerheds momenter ved den første måling.
+ en hukommelse der ikke er hvad den har været :D

MVH

Morten

: 11 mar 2006, 19:31
af Havneren
Aaaa... Det var jo straks MEGET bedre, hvis den kunne klare dem!!!

Jeg vil komme til at køre med op mod 5 bars tryk, hvor det er højest og jeg vil have dyser i SVARENDE til ca. 4*800ml. Om jeg får brug for de 800ml pr. dyse tvivler jeg nu stærkt på, men kan pumpen klare det er jeg jo dækket ind.

Hvorfor ikke absolut have dyser i mellem (jeg har godt nok ogsåp gjort et sådan). Man burde jo bare kunne sidde en regulator på og måle flow på returen. Det kan endda gøres med systemet på bilen. Altså tag retuern af nede ved tanken og justere regulatoren til f.eks. 5 bar. Evt. have en anden bil med startkabler kørende ved siden af for, at simulere generator spænding (sådan har jeg også gjort tidligere).

Inden for den næste måned skal jeg nok have fundet en pumpe eller en anden løsning.

V/h Chr

: 25 mar 2006, 12:34
af Morten VJ
Så er målingerne hjemme.
Men da jeg helt åbenbart har et regulator problem ved 4,5 bar (en gammel Ombygget d-jetronic, der oprindelig køre med 2,5 bar)
Målinger er foretaget med 12 volt spænding på pumpen, og med et tstykke inden regulatoren, og returflowet fra regulatoren.
tryk 4,5 bar. målt over 3 forsøg i 10 sekunder.
grundet en catchtank, der vilde løbe tør hvis den kører meget længere uden returflow.
OBS benzinfiltret har kørt ca 20.000 km.
Ved 4,5 bar giver pumpen 164 l/t.
Hvilket lyder meget fornuftigt, nu skal jeg bare lige regne på om den under støtter mine planer om 350 hk.

MVH

Morten

: 25 mar 2006, 13:36
af Havneren
AHA!!! Det er faktisk ikke så dårligt igen Morten! Det svare jo til et ladetryk på 1,5 bar og noget der kunne nærme sig 350 kh af hvad jeg lige kan regne det om til. Afhængig af diverse faktore selvf. Jeg er sikker på amnge laver langt over 350hk med en ligende pumpe.

350hk ved 1,5 bars tryk, en BSFC faktor på 0,68 og en DC på 90%.

V/h chr

: 25 mar 2006, 22:27
af Morten VJ
Nej det er ikke helt dårligt, og det er en af grundene til jeg købte en opgraderet pumpe, og ikke standart.
Da jeg har stadig mulighed for at lave dysebroen lidt mindre restriktiv, da tilløbet til denne har nogle mærkelige buk.
Og som sagt spændingen var kun 12 volt målt ved pumpen, og lidt over på batteriet, ca 12,3 volt
Så hvis generatoren kan give ca en volt mere i spænding, så burde pumpen jo give en del mere, hvilket kan give en form for sikkerheds margin.

MVH

Morten

: 26 mar 2006, 12:17
af Havneren
Ja... Enig!

: 29 mar 2006, 22:51
af bemmer
Havneren skrev:Ca. 180l/h ved 5 bar - http://www.fuelsystem.co.uk/254909.htm

Men jeg kunne nu godt tænke mig at se bosches eget datablad på den...



Bosch opgiver den til 148l/h ved 5bar.

http://apps.bosch.com.au/motorsport/dow ... lpumps.pdf

Bemmer

: 30 mar 2006, 00:26
af Havneren
bemmer skrev:
Havneren skrev:Ca. 180l/h ved 5 bar - http://www.fuelsystem.co.uk/254909.htm

Men jeg kunne nu godt tænke mig at se bosches eget datablad på den...



Bosch opgiver den til 148l/h ved 5bar.

http://apps.bosch.com.au/motorsport/dow ... lpumps.pdf

Bemmer


Ok... Det er ikke helt ved siden af mortens måling. En ok PDF fil du har fundet der Bemmer. Der er flere interessante pumper og så endda med pålideligt data!

Lig mærke til 910 pumpen... Den bliver her opgivet til 130l/h ved 5 bar. Det er ikke langt fra hvad jeg har målt den til også. Man ser firmaer opgive denne pumpe til 200l/h ved 5bar. Også hvad jeg købte den som - Det levede den jo så ikke helt op til.

V/h Chr