Hvor meget effekt?
Redaktør: Moderatorer
-
fynne
- Medlem
- Indlæg: 120
- Tilmeldt: 27 sep 2004, 18:34
- Geografisk sted: Frederikshavn
jo.. men synshalen begynder jo ikke og skille din motor af for at se hvad knaster du kører med, men så vidt jeg ved må du da gerne montere bananmanifold og KN filter uden det har betydning mht 20% reglen, hvis du laver flanger ved KATèn kan du lave et mellemrør som du så udskifter med KATèn når du skal i syn, KATén tar jo 5 HK på en 2,0 DOHC. hvad med din udstødning? der er vel også lidt at hente....
-
Niklaskinn
- Junior Medlem
- Indlæg: 85
- Tilmeldt: 16 aug 2005, 18:03
- Geografisk sted: Roskilde
-
Havneren
- Mester Medlem
- Indlæg: 2671
- Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00
I blander 20% reglerne sammen. Både SBI har en 20% regel og Told og Skat har en 20% regel - De to regler har intet med hinanden at gøre.
Nok 95% af alle der mener, at vide noget om det blander de to ting sammen... Så det er en helt almindelig misforståelse.
20% regel ved SBI (kort version) - Tuner man motoren med mere end 20% skal man BL.A. dokumentere at bilen kan holde til den effekteforøgelse. Vi snakker bremser, karosse osv.
20% regel ved Told og Skat (kort version) - Man må tune lige så todset man vil uden at der kræves afgift, MEN øger man ccm (skift at krumtap og/eller stempler) eller skifter man toppen ud til en anden type (kunne f.eks. være fra 8v til 16v) så træder 20% reglen i kraft. Dvs. yder motoren nu 20% mere skal der betales afgift. Det samme gælder ved skift af hele motoren.
V/h Christian
Nok 95% af alle der mener, at vide noget om det blander de to ting sammen... Så det er en helt almindelig misforståelse.
20% regel ved SBI (kort version) - Tuner man motoren med mere end 20% skal man BL.A. dokumentere at bilen kan holde til den effekteforøgelse. Vi snakker bremser, karosse osv.
20% regel ved Told og Skat (kort version) - Man må tune lige så todset man vil uden at der kræves afgift, MEN øger man ccm (skift at krumtap og/eller stempler) eller skifter man toppen ud til en anden type (kunne f.eks. være fra 8v til 16v) så træder 20% reglen i kraft. Dvs. yder motoren nu 20% mere skal der betales afgift. Det samme gælder ved skift af hele motoren.
V/h Christian
-
møffe
- Mester Medlem
- Indlæg: 2507
- Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
- Geografisk sted: i midten af midtjylland
fynne skrev:jo.. men synshalen begynder jo ikke og skille din motor af for at se hvad knaster du kører med, men så vidt jeg ved må du da gerne montere bananmanifold og KN filter uden det har betydning mht 20% reglen, hvis du laver flanger ved KATèn kan du lave et mellemrør som du så udskifter med KATèn når du skal i syn, KATén tar jo 5 HK på en 2,0 DOHC. hvad med din udstødning? der er vel også lidt at hente....
nu bliver jeg nok lidt trodsig.
fjern katten på en DOHC så får du en meget dårlig motorgang. og katten tager ingen hk. det er det rene opspind. og jeg køre med begge katylasatore endnu og det er med 140hk. og har ingen problemer med det. min bil kan også køre gennen syn som den står. og har gjordt det 3 gange nu. så lad katten være.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
-
møffe
- Mester Medlem
- Indlæg: 2507
- Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
- Geografisk sted: i midten af midtjylland
fynne skrev:du skulle næsten overveje at porte toppen og sætte andre knaster i nu du er igang.
det er også en "blindgyde" du kan hæve kompressionen, porte toppen og knaste den til den tager 10000 omdr. du får ikke meget over 140hk ud af den på std manifold og gasspjæld.
de billigste hk i en dohc er
banan + uds +filter og få den programmeret. det giver mest for pengene. vil man længere op så hedder det knaster men det giver kun omdrejninger på std manifold.
skal du længere op og vil du have en motor der køre på en helt anderledes måde så er det knaster og afdrejning af svinghjulet. + en programmering igen. men stadig med 140hk som max.
skal du over 140hk SKAL du have en ny indsugnings manifold. evt 4 gasspjælde.
alt andet er spild af penge. men man kan bygg en kanon motor ud af den gode gamle DOHC. men at hæve komp og bearbejde toppen er IKKE en af de gode måder.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
-
fynne
- Medlem
- Indlæg: 120
- Tilmeldt: 27 sep 2004, 18:34
- Geografisk sted: Frederikshavn
Nu hænger det så sådan sammen med min DOCH. At der skal monteres turbo, derfor porter jeg den, og mht KAT så er det et råd jeg har fået af andre vedr. afmontering af denne..... men menner jeg har fået fortalt at en 2,0 DOCH fra før KATèns tid havde 125HK og med KAT har den 120, eller er det en fejl info jeg har fået der? de ting jeg er ved at lave ved min motor, er ting som jeg har adspurgt forskellige folk om, men der er jo masser af forskellige meninger omkring det, alt efter hvem man spørger.
Jeg arbejder til dagligt på MAN/B&W og spørger self. folk der mht motor forbedringer, jeg går da ud fra at folk der arbejder i prøvehuset ved hvad de taler om..... principet i en 4 takt motor er vel det samme, hvad enten den sidder i en bil, eller på et generator anlæg.
Jeg arbejder til dagligt på MAN/B&W og spørger self. folk der mht motor forbedringer, jeg går da ud fra at folk der arbejder i prøvehuset ved hvad de taler om..... principet i en 4 takt motor er vel det samme, hvad enten den sidder i en bil, eller på et generator anlæg.
Ford Sierra 2,oi DOCH/Ford P100/ Focus 1,6
-
møffe
- Mester Medlem
- Indlæg: 2507
- Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
- Geografisk sted: i midten af midtjylland
fynne skrev:Nu hænger det så sådan sammen med min DOCH. At der skal monteres turbo, derfor porter jeg den, og mht KAT så er det et råd jeg har fået af andre vedr. afmontering af denne..... men menner jeg har fået fortalt at en 2,0 DOCH fra før KATèns tid havde 125HK og med KAT har den 120, eller er det en fejl info jeg har fået der? de ting jeg er ved at lave ved min motor, er ting som jeg har adspurgt forskellige folk om, men der er jo masser af forskellige meninger omkring det, alt efter hvem man spørger.
Jeg arbejder til dagligt på MAN/B&W og spørger self. folk der mht motor forbedringer, jeg går da ud fra at folk der arbejder i prøvehuset ved hvad de taler om..... principet i en 4 takt motor er vel det samme, hvad enten den sidder i en bil, eller på et generator anlæg.
de 5hk er ikke noget direkte bevis på at det er katten der tager dem. det er nok nærmere et bevis på at forureningen skulle under et vist antal Co. og flere af de gamle 125hk modeller er UDEN servostyring. det tager skam også HK.
jeg mener nu stadig at det er spild af penge at porte toppen. mest pga det er yderst begrænset hvad man kan porte. kanaltykkelsen er meget begrænset. og 250hk er set på std top med turbo. ventilerne kan heller ikke blive ret meget større. så erdet bedre at koncentrere sig om bunden. dvs andre plejlstænger og stempler(som passer fra calibra/vectra turbo med små mods) og så en lettelse af svinghjulet. den vejer ca 14kg std. og man tager nemt 2 kg uden at svægge den. og det virker kanon godt(min er lettet ca 2kg)
skulle jeg lave en trykladet DOHC. ville jeg satse på en god bund og std top. bare vær sikker på at motoren får køling nok, så skal toppen nok holde i alt evighed.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
-
Carsten 205 GTI 1,9 T
- Mester Medlem
- Indlæg: 529
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Them
- Kontakt:
Havneren skrev:20% regel ved SBI (kort version) - Tuner man motoren med mere end 20% skal man BL.A. dokumentere at bilen kan holde til den effekteforøgelse. Vi snakker bremser, karosse osv.
Det er heller ikke helt korrekt..
I princippet må du ikke skifte knast, luftfilter, banan, og hvad ved jeg. Det er bilen jo netop ikke typegodkendt med.
Hele pivtøjet vil kræve en importør-godkendelse, for at være lovligt, og det skal skrives i bilens "stam-data" ved SBI.
At der så bliver set gennem fingre med K&N og Rasmus potter, er så hvad det er. Men ulovligt er det stadig..
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]