Blowoff ventiler

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

#11 Indlæg af Mads B (dk) »

Oki....

Hvor meget luft laver sådan en turbo der laver 0.8bar på en 1.8 motor med 7000omdr ? teorien 1.8L : 2 = 0.9L....... 0.9L * 7000omdr *1 .8tryk = 11340 L luft...... hvis man vil prøve at få de her mange liter luft ud af systemet så det bremser turboen mindst...... så tror jeg næppe det er igennem et 20mm hul....


Så derfor lurede jeg på at lave en stor ventil.......:-)


Den billige bosch kan ikke bruges sammen med AFM


Men vi må da lave en test en dag hvor trykket bliver logget i forhold til omdr..... 10 gange q-mil med en lille og 10 gange med en stor...... trykket burde jo i teorien komme hurtigere jo flere omdr. turbo stadig har på når pedalen igen kommer ned i gulvtæppet ;-)
Billede
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#12 Indlæg af Morten VJ »

Den irker faktist, men den skal have en slange der er tilsluttet efter AFM
eller LMM.
Og så mister man noget af lyden :shock:

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

#13 Indlæg af Mads B (dk) »

Morten VJ skrev:Den irker faktist, men den skal have en slange der er tilsluttet efter AFM
eller LMM.
Og så mister man noget af lyden :shock:

MVH

Morten


Ja..... den mulighed havde glemt :oops: men jeg vil også gerne have lidt lyd :-)
Billede
Martin!
Mester Medlem
Indlæg: 590
Tilmeldt: 17 mar 2005, 20:59
Geografisk sted: Fyn

#14 Indlæg af Martin! »

Mads B 405 2.0 skrev:Oki....

Hvor meget luft laver sådan en turbo der laver 0.8bar på en 1.8 motor med 7000omdr ? teorien 1.8L : 2 = 0.9L....... 0.9L * 7000omdr *1 .8tryk = 11340 L luft...... hvis man vil prøve at få de her mange liter luft ud af systemet så det bremser turboen mindst...... så tror jeg næppe det er igennem et 20mm hul....


Så derfor lurede jeg på at lave en stor ventil.......:-)


Den billige bosch kan ikke bruges sammen med AFM


Men vi må da lave en test en dag hvor trykket bliver logget i forhold til omdr..... 10 gange q-mil med en lille og 10 gange med en stor...... trykket burde jo i teorien komme hurtigere jo flere omdr. turbo stadig har på når pedalen igen kommer ned i gulvtæppet ;-)


Det med det 20mm hul hved jeg ikke rigtig, målte bare på en købt jeg havde til og ligge... Den skulle være god for 1.6 bar..

Men tænker selv i samme baner som dig, så vil lave nogle flere der bliver rigtig store.. Og vis de ikke virker har det kun koste mig tiden jeg har brugt på og lave dem.. Den næste jeg vil lave bliver med 60mm stempel men den bliver kun 50mm lang..
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#15 Indlæg af Morten VJ »

Martin! skrev:
Mads B 405 2.0 skrev:Oki....

Hvor meget luft laver sådan en turbo der laver 0.8bar på en 1.8 motor med 7000omdr ? teorien 1.8L : 2 = 0.9L....... 0.9L * 7000omdr *1 .8tryk = 11340 L luft...... hvis man vil prøve at få de her mange liter luft ud af systemet så det bremser turboen mindst...... så tror jeg næppe det er igennem et 20mm hul....


Så derfor lurede jeg på at lave en stor ventil.......:-)


Den billige bosch kan ikke bruges sammen med AFM


Men vi må da lave en test en dag hvor trykket bliver logget i forhold til omdr..... 10 gange q-mil med en lille og 10 gange med en stor...... trykket burde jo i teorien komme hurtigere jo flere omdr. turbo stadig har på når pedalen igen kommer ned i gulvtæppet ;-)


Det med det 20mm hul hved jeg ikke rigtig, målte bare på en købt jeg havde til og ligge... Den skulle være god for 1.6 bar..

Men tænker selv i samme baner som dig, så vil lave nogle flere der bliver rigtig store.. Og vis de ikke virker har det kun koste mig tiden jeg har brugt på og lave dem.. Den næste jeg vil lave bliver med 60mm stempel men den bliver kun 50mm lang..

Ja men husk at trække fra den luft mortoren suger.
Og at turboen egentlig kun skal af med sit inerti moment, da der ikke er mere udstødning tilbage til at drive den.
Og at en 34 mm er godt nok til en EVO jeg ved ikke nr.
Og hvor mange højglands polerede ventiler har man set i seriøs racing?
De 402m undtaget, da det ikke er rent race, men også show, og lyd.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Martin!
Mester Medlem
Indlæg: 590
Tilmeldt: 17 mar 2005, 20:59
Geografisk sted: Fyn

#16 Indlæg af Martin! »

Nej det er jo mest for lyder og det skal se godt ud.. Laver dem også mere i sjovt for og finde ud af om det har noget og sige hvor store de er..
Martin!
Mester Medlem
Indlæg: 590
Tilmeldt: 17 mar 2005, 20:59
Geografisk sted: Fyn

#17 Indlæg af Martin! »

Det her er godt nok mest til bmw.. Og ved godt det er til mange hk men den er sku en af de store..

http://www.pure-pf.com/webshop/ppf_webs ... ucts_id=41
Brugeravatar
david
Mester Medlem
Indlæg: 502
Tilmeldt: 13 jan 2004, 10:46
Geografisk sted: 9000

#18 Indlæg af david »

Morten VJ skrev:En oring tænk lige efter på hvad det vil give af øget friktion, og dermed træghed.
MVH
Morten

Nu har jeg da lavet de første 4 ventiler med oringe. De fungerer upåklageligt... det skal jo ikke være en prespasning mellem stempel-O-ring og huset.. Det kan køre ganske gelænde (hvis man laver det ordentligt) og reagerer øjeblikkelig.. Det ser bestemt ud til at Martin ved hvad han laver, så jeg kan da ikke forestille mig at det vil blive til et problem for ham at få det til at passe sammen. Ved at lave stemplet med O-ringe vil slidet mellem huset og stemplet blive markant mindre. Så er det også dejlig læt at krænge en ny O-ring på i stedet for at dreje huset op og lave nyt stempel. I pneumatikverdenen er der i langt de fleste tilfelde gummi tætnede cylindre... og de plejer jo at virke udemærket.. også ved lavt tryk..
Martin!
Mester Medlem
Indlæg: 590
Tilmeldt: 17 mar 2005, 20:59
Geografisk sted: Fyn

#19 Indlæg af Martin! »

Att: David

Har sendt dig en mail, for ikke og bruge hans indlæg til noget jeg gerne vil ha svar på af dig..
Brugeravatar
duckstar
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Geografisk sted: Brønshøj/Husum

#20 Indlæg af duckstar »

Nu har jeg hurtigt skimmet tråden igennem og kan komme med følgende besyv:

Jeg har på mine trykladede biler de sidste år eksperimenteret meget med forskellige atmosfærisk blow-off og recirkulerende ventiler, både af hensyn til lyd og til den funktionelle del med at undgå at laderen bliver bremset. Jeg har prøvet det på min tidligere bil med luftmængdemåler og på min nuværende med MAP sensor (og dermed større mulighed for at frit vælge type ventil).

På luftmængdemåler bilen virkede den originale type Bosch membran ventil bedst i recirkulationsøjemed. Membranen er ganske enkelt så let at det farer hurtigt tilbage for trykket ved vacuum. Jeg forsøgte med adskillige ventiler af blow-off typen, altså atmosfærisk, og på intet tidspunkt var der noget der slog den originale types funktion. Da jeg fik bygget MegaSquirt og dermed MAP sensor på bilen fik jeg en bruno-hansen-type-ventil på, som sammenlignet med Bosch'en var udmærket, men jeg tror stemplets vægt var imod den. Reaktionen var bedre på Bosch'en. Den eneste ventil der dumpede atmosfærisk, jeg kan anbefale hvis det er lyd og hurtig reaktion på stemplet man går efter, er den originale HKS SSQV, hvor stemplerne er i meget let alu og plast. Det lille stemplet er i alu og det store der først åbner ved højt vacuum er i plast og dermed let. Det virkede ligeså godt på min bil uanset at den blev monteret da der var luftmængdemåler på. Alle andre ventiler jeg prøvede (Secretpower, Powerpage ventil, Bruno Hansens, Baileys) nåede ikke Bosch'en til sokkeholderne.

På min nuværende MAP sensor styrede bil har jeg prøvet en enkeltstemplet Baileys med plasticstempel - dén rykker. Den står i sagens natur åbent i tomgang, men reagerer promte og lukker ved dap på speederen og reagerer ligelededes kvikt ved speederslip under tryk. Eneste ulempe ved den ventil er at den støjer helt vildt og lyden kan sammenlignes med udluftningen på en HT bus' bremser ;)

Derudover har jeg en Secretpower recirkulerende ventil som har tendens til at sætte sig fast - ja du læste rigtigt, stemplet sætter sig fast i åben eller lukket tilstand. Det er meget tydeligt - når den sidder fast i lukket tilstand kan jeg høre trykket "gå bagom" trykhuset og den karakteriske tk-tk-tk-tk lyd opstå indtil stemplet bliver tvunget op af vacuum. Værre er det når det sætter sig fast i åben tilstand, og trykket dermed slet ikke når nogen veje før stemplet bliver tvunget fri. Jeg har prøvet at smøre stemplet, som er monteret med en O-ring) med forskellige typer fedt, men efter kort tid opstår samme problem.

Derfor går jeg tilbage til en recirkulerende Bosch. Så er jeg også fri for at høre på det larm hver gang jeg slipper speederen..
Vh. Anders
Besvar