Nu har jeg hurtigt skimmet tråden igennem og kan komme med følgende besyv:
Jeg har på mine trykladede biler de sidste år eksperimenteret meget med forskellige atmosfærisk blow-off og recirkulerende ventiler, både af hensyn til lyd og til den funktionelle del med at undgå at laderen bliver bremset. Jeg har prøvet det på min tidligere bil med luftmængdemåler og på min nuværende med MAP sensor (og dermed større mulighed for at frit vælge type ventil).
På luftmængdemåler bilen virkede den originale type Bosch membran ventil bedst i recirkulationsøjemed. Membranen er ganske enkelt så let at det farer hurtigt tilbage for trykket ved vacuum. Jeg forsøgte med adskillige ventiler af blow-off typen, altså atmosfærisk, og på intet tidspunkt var der noget der slog den originale types funktion. Da jeg fik bygget MegaSquirt og dermed MAP sensor på bilen fik jeg en bruno-hansen-type-ventil på, som sammenlignet med Bosch'en var udmærket, men jeg tror stemplets vægt var imod den. Reaktionen var bedre på Bosch'en. Den eneste ventil der dumpede atmosfærisk, jeg kan anbefale hvis det er lyd og hurtig reaktion på stemplet man går efter, er den originale HKS SSQV, hvor stemplerne er i meget let alu og plast. Det lille stemplet er i alu og det store der først åbner ved højt vacuum er i plast og dermed let. Det virkede ligeså godt på min bil uanset at den blev monteret da der var luftmængdemåler på. Alle andre ventiler jeg prøvede (Secretpower, Powerpage ventil, Bruno Hansens, Baileys) nåede ikke Bosch'en til sokkeholderne.
På min nuværende MAP sensor styrede bil har jeg prøvet en enkeltstemplet Baileys med plasticstempel - dén rykker. Den står i sagens natur åbent i tomgang, men reagerer promte og lukker ved dap på speederen og reagerer ligelededes kvikt ved speederslip under tryk. Eneste ulempe ved den ventil er at den støjer helt vildt og lyden kan sammenlignes med udluftningen på en HT bus' bremser
Derudover har jeg en Secretpower recirkulerende ventil som har tendens til at sætte sig fast - ja du læste rigtigt, stemplet sætter sig fast i åben eller lukket tilstand. Det er meget tydeligt - når den sidder fast i lukket tilstand kan jeg høre trykket "gå bagom" trykhuset og den karakteriske tk-tk-tk-tk lyd opstå indtil stemplet bliver tvunget op af vacuum. Værre er det når det sætter sig fast i åben tilstand, og trykket dermed slet ikke når nogen veje før stemplet bliver tvunget fri. Jeg har prøvet at smøre stemplet, som er monteret med en O-ring) med forskellige typer fedt, men efter kort tid opstår samme problem.
Derfor går jeg tilbage til en recirkulerende Bosch. Så er jeg også fri for at høre på det larm hver gang jeg slipper speederen..
Vh. Anders