Side 2 af 3
: 01 jan 2006, 09:36
af KennethS
Hej igen
Er en b21a motor noget værd og lave noget på? Eller skal det være en b23? motor før det kan holde?
Det bliver kun en bil til sjov og eksperimenter, så i første omgang er det bare for og lave lidt sjov og få den ud og køre, og så må vi tage den der fra.
Mvh
Kenneth
: 01 jan 2006, 10:00
af Morten VJ
En b 21a motor er helt fin, den har lavere kompressio end en b23a.
De har dog svage plejlstænger op til 1981, jvf. KG trimnings katalog.
Derefter blev de opgradere.
De bedste er markeret med et M, og findes i turbomotoren, og i mange b23 motore.
Der er størst sandsynlighed for at finde dem i motorer fra 82 til 84.
MVH
Morten
: 01 jan 2006, 10:50
af HenrikGM
Morten VJ skrev:En b 21a motor er helt fin, den har lavere kompressio end en b23a.
De har dog svage plejlstænger op til 1981, jvf. KG trimnings katalog.
Derefter blev de opgradere.
De bedste er markeret med et M, og findes i turbomotoren, og i mange b23 motore.
Der er størst sandsynlighed for at finde dem i motorer fra 82 til 84.
MVH
Morten
jojo, men hvis han kun skal matche en 850maskine, så er det intet problem.
Igen, så er det lidt uvist hvilke ambitioner manden har.
Klart at en B23 med Mstænger og ET stempler er ret bullit proof, men han behøver vel ikke lave 300hk på den?
: 01 jan 2006, 11:38
af Morten VJ
En lille opsumering
Den billige variant
En B21a fra 81-84 9,3/1 kompforhold.
Turbo-manifold-ic fra en 240-740 turbo
Indsugnings manifold fra en f motor
300 ml/min dyser
Megasquirt
Kobling fra en 240 turbo.
Forventet effekt ca. 220 hk
Pris tja lyder små 12 000 kr. helt forkert?
Alle opgraderinger derefter koster mange penge.
En lidt dyrere variant
En komplet b230ft motor 91 og frem
Pris mellem 12-15 000 kr.
En chip eller 2
Igen ca. 220 hk
Og en samlet pris på ca. 18-20 000 kr.
Fordelen er at bunden holder til ca. 300 hk
Min variant kan ses her
http://powerpage.gjelsoe.dk/viewtopic.php?t=11806
Samlet pris ca. 40.000 kr.
Effekt ca. 220 hk.
For at nå mit endelige mål omkring 350 hk.
Skal der nok kastes ca. 25.000 kr. mere i bilen.
Men så burde det også blive en relativ hurtig pålidelig bil der kan køre til daglig.
MVH
Morten
: 03 jan 2006, 21:08
af Morten Lunde
Hej.
Jeg kender en som har flere turbo-motorer til at stå, hvis det stadig har en interesse?
Mvh Morten
: 04 jan 2006, 05:22
af KennethS
Hej Morten Lunde
Det kan godt være det er interessant, men det afhænger af prisen. Da den som sagt ikke har så høj priotet lige nu, da jeg er igang med en bmw.
Mvh
Kenneth
: 03 apr 2006, 00:13
af Jakobsen
du burde da fortsætte med dit 850 projekt. min bror er ved at bygge en 850 T5 motor i hans 240.. og med chip 280hk sweet (-:
: 03 apr 2006, 21:03
af nibdk
Anders-S13 skrev:du burde da fortsætte med dit 850 projekt. min bror er ved at bygge en 850 T5 motor i hans 240.. og med chip 280hk sweet (-:
Det kan da vist ikke lige synes og det lyder også som det koster fornyet afgift.
Niels
: 03 apr 2006, 21:41
af Jakobsen
man kan vel så meget, så hvorfor skulle den ik ku synes ? der er jo ikke andet end at prøve (-: men når den er færdig og synet og godkendt med motor så kan i jo se.
: 03 apr 2006, 22:11
af nibdk
Volvo godkender kun 220 hk i en 240. Den turbomotor du skriver om, er vist den med 225 hk standard, man kan selvfølgelig fuske og påstå det er en med 193 hk, det er bare at hugge et nyt nummer i blokken, alternativt kan synsmanden måske ikke se hvilken motor man har.
Kan man få bilen igennem syn ved at "snyde" lidt med oplysningerne er det helt fint med mig, men jeg synes det hører med til historien.