Turbo på en bil fra 72 og syn ?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
Shelby 500
Senior Medlem
Indlæg: 323
Tilmeldt: 18 feb 2004, 09:45
Geografisk sted: kbh

#11 Indlæg af Shelby 500 »

RS-
Slavteren
Mester Medlem
Indlæg: 1320
Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Geografisk sted: Maribo
Kontakt:

#12 Indlæg af Slavteren »

frontklap, vinge og kofangere af den manta der, og så havde jeg været solgt lige på stedet... er også ked af at min bil er fra 86... :( det er megetsjovere med de gamle...

edit: er det mig der er blevet sløv til tysk, elller er den turbo-manta ikke hjemmebygget af en diplomingeniør.
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk
Gæst

Kig i vejledningen

#13 Indlæg af Gæst »

Der står i vejledningen at en turbo/komprassor giver over 20 %

Det med at man kan tune alt det man vil på en Org. motor er kun når man snakker T&S og ikke syn.

Til syn gælder 20% reglen ALTID
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: Kig i vejledningen

#14 Indlæg af HenrikGM »

Anonymous skrev:Der står i vejledningen at en turbo/komprassor giver over 20 %

Det med at man kan tune alt det man vil på en Org. motor er kun når man snakker T&S og ikke syn.

Til syn gælder 20% reglen ALTID


Forudsat du ikke kan dokumentere at karrossen er godkendt til en højere effekt, så ja.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Gæst

#15 Indlæg af Gæst »

Så gælder den jo også.

man kan lave en effekt forøgelse på op til 20% uden dok. men derover skal der noget dok. til :wink:
4x4

mølle på manta

#16 Indlæg af 4x4 »

alle biler fra 83 og nedefter kan man stort set pumpe med hvad man vil
det vil sige at hvis din gamle manta skal have en mølle så stik den en mølle :lol: det hedder sig udover 83 skal ombygninger med turboer skal du betale afgift :cry: men er den fra før 83 skal du ikke ... og selfølgelig skal bremserne kunne følge med det er klart ... man må jo også opgradere sine bremser på en standart vogn...!!! dette forklarede en synsmand mig da jeg var til toldsyn... og det gælder selvfølgelig både med import og biler fra dk men bremserne til sådan en manta kan man vel sagtens bygge til over 200 hk... det er da set før.


SÅ bare på med møllen
cooper mini
Junior Medlem
Indlæg: 97
Tilmeldt: 18 mar 2005, 14:02
Geografisk sted: Syd Fyn
Kontakt:

karossen / turbo

#17 Indlæg af cooper mini »

Juel skrev:
Slavteren skrev:dine "problemer" blir om karossen er goskendt til den nye ydelse, om bremserne er godkendt til den nye ydelse og din co i tomgang. 20% reglen har intet at sige så længe du tuner på den eksisterende motor, og turbo-tuning bliver alligevel automatisk anset for at være over 20% forøgelse.


Ok, det er en Manta A med 90hk.. og der er jo versioner der er født med turbo, og som har 140hk...


du kan godt køre til syn med turbo på. det eneste du skal er at sætte støre bremser på bilen har selv en Manta fra 79 med 3,0 E med 180 HK dog uden turbo men har en kammerat der har en 2,2 med turbo og han har samme bremser som mig senator 3,0 bremser har du de bremser på og en rulle test er der ingen problemer. karossen er godkendt til 3,6L 6 cylinder motor du skal dog holde fabrikantens forskrifter uanset om der er turbo eller ej og holde co inden for grænden som fabrikanten har skrevet. mener det er 1 % + - 0,5 men kan sende dig data blad. hvad har du i 1,8 L 1,9 L eller 1,6 L
Senest rettet af cooper mini 16 jan 2006, 22:52, rettet i alt 1 gang.
cooper mini
Junior Medlem
Indlæg: 97
Tilmeldt: 18 mar 2005, 14:02
Geografisk sted: Syd Fyn
Kontakt:

Re: mølle på manta

#18 Indlæg af cooper mini »

4x4 skrev:alle biler fra 83 og nedefter kan man stort set pumpe med hvad man vil
det vil sige at hvis din gamle manta skal have en mølle så stik den en mølle :lol: det hedder sig udover 83 skal ombygninger med turboer skal du betale afgift :cry: men er den fra før 83 skal du ikke ... og selfølgelig skal bremserne kunne følge med det er klart ... man må jo også opgradere sine bremser på en standart vogn...!!! dette forklarede en synsmand mig da jeg var til toldsyn... og det gælder selvfølgelig både med import og biler fra dk men bremserne til sådan en manta kan man vel sagtens bygge til over 200 hk... det er da set før.


SÅ bare på med møllen


sitat 1/4 84 bare for at vi går efter det samme som synshallen og rigspolitiet. det står i karnovslovsamling lånes på bibloteket men kan ikke lånes med hjem. de skal læses på biblo.
Slavteren
Mester Medlem
Indlæg: 1320
Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Geografisk sted: Maribo
Kontakt:

Re: karossen / turbo

#19 Indlæg af Slavteren »

cooper mini skrev:
Juel skrev:
Slavteren skrev:dine "problemer" blir om karossen er goskendt til den nye ydelse, om bremserne er godkendt til den nye ydelse og din co i tomgang. 20% reglen har intet at sige så længe du tuner på den eksisterende motor, og turbo-tuning bliver alligevel automatisk anset for at være over 20% forøgelse.


Ok, det er en Manta A med 90hk.. og der er jo versioner der er født med turbo, og som har 140hk...


du kan godt køre til syn med turbo på. det eneste du skal er at sætte støre bremser på bilen har selv en Manta fra 79 med 3,0 E med 280 HK dog uden turbo men har en kammerat der har en 2,2 med turbo og han har samme bremser som mig senator 3,0 bremser har du de bremser på og en rulle test er der ingen problemer. karossen er godkendt til 3,6L 6 cylinder motor du skal dog holde fabrikantens forskrifter uanset om der er turbo eller ej og holde co inden for grænden som fabrikanten har skrevet. mener det er 1 % + - 0,5 men kan sende dig data blad. hvad har du i 1,8 L 1,9 L eller 1,6 L


når det er en 79'er er det da en del mere end 1% den må smide i co, kan ikke huske det nøjagtige tal, men mener at det er 3,5 eller 4,5.

hvis du har papirer fra gm der godkender 280 hk i en manta, så syntes jeg at du skulle smide den op på www.opelpower.dk jeg kan garantere dig 200% at de vil være meget intr. i øvrigt også på senatorbremsernes "ydeevne", altså hvor mange hk de er godkendt til, og hvad bremser der skal sidde bagpå.
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk
Brugeravatar
Saab-Daniel
Mester Medlem
Indlæg: 1275
Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Kontakt:

#20 Indlæg af Saab-Daniel »

Mener min 83'er skal have under 5% i Co til syn...
Daniel.
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com
Besvar