Afdrejning af sving hjul hvor meget skal fjernes?
Redaktør: Moderatorer
- nmb1022
- Mester Medlem
- Indlæg: 704
- Tilmeldt: 10 aug 2003, 15:22
- Geografisk sted: Jyllinge
Måske i en MEGET MEGET MEGET lille teoretisk idé over i hjørnet af glemmeren vil man kunne bruge den og hvis man skulle bruge den så kun lige idet man rammer bakken (selvfølgelig mere hvis man triller op af den). Herefter vil motoren jo automatisk skulle trække op ad bakken
I praksis holder den ikke vand (også teori), efter min mening
I praksis holder den ikke vand (også teori), efter min mening
NMB1022 - èn kp60'er og en hulens masse 4g63 power
-
Nolan
- Mester Medlem
- Indlæg: 639
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Østjylland
NMB1022 skrev:Måske i en MEGET MEGET MEGET lille teoretisk idé over i hjørnet af glemmeren vil man kunne bruge den og hvis man skulle bruge den så kun lige idet man rammer bakken (selvfølgelig mere hvis man triller op af den). Herefter vil motoren jo automatisk skulle trække op ad bakken
I praksis holder den ikke vand (også teori), efter min mening
Jeg er enig.
Jeg vil nu også mene, at den kinetiske energi bilen indeholder betyder væsentligt mere for forceringen af bakker end motorens svinghjulsenergi. Det er vel også de færreste, der forsøger at forcere en bakke med motoren i påløb? Dermed er motoren jo 'klar' til at afgive moment til drivsystemet og dermed også til fremdriften, hvorfor svinghjulets energi ikke vil betyde det store i den sammenhæng.
/Nolan
-
G100
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
Joda, lad os bare starte en diskussion.....
Svinghjulet vejer fx 6Kg, og har så en vis bevægelsesenergi, da det jo bevæger sig fremad med samme hastighed som resten af bilen
Bevægelsesenergien har en del betydning for bilens "bakkefølsomhed", men folk kan selv forholde sig til, hvormeget fx 1½Kg betyder ift. en bils samlede vægt.
Okay, nogle letter jo deres bil for AL overflødig vægt, men det er vel næppe for at køre behagelige søndagsture i det jyske bakkelandskab med svigermor på bagsædet...
Derudover besidder svinghjulet en vis mængde rotationsenergi, som dels er afhængig af omdrejningstallet, men især er afhængig af, hvordan massen (de omtalte 6 Kg) er fordelt.
Denne rotationsenergi har INGEN indflydelse på, om bilen bliver "følsom" overfor bakker, da de fleste jo gerne holder hastigheden, selv om det går lidt opad.
VH Lars
Svinghjulet vejer fx 6Kg, og har så en vis bevægelsesenergi, da det jo bevæger sig fremad med samme hastighed som resten af bilen
Bevægelsesenergien har en del betydning for bilens "bakkefølsomhed", men folk kan selv forholde sig til, hvormeget fx 1½Kg betyder ift. en bils samlede vægt.
Okay, nogle letter jo deres bil for AL overflødig vægt, men det er vel næppe for at køre behagelige søndagsture i det jyske bakkelandskab med svigermor på bagsædet...
Derudover besidder svinghjulet en vis mængde rotationsenergi, som dels er afhængig af omdrejningstallet, men især er afhængig af, hvordan massen (de omtalte 6 Kg) er fordelt.
Denne rotationsenergi har INGEN indflydelse på, om bilen bliver "følsom" overfor bakker, da de fleste jo gerne holder hastigheden, selv om det går lidt opad.
VH Lars
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Spørgsmålet er hvad bruger vi svinghjulet til.
Hovedformålet er at kunne montere en kobling, og have et sted at montere startkransen.
Vægten/ inertien bruges hovedsageligt kun til at vi ikke skal se dumme ud ved start fra stilstand, resten af tiden er den unødvendig. Udover at den giver en mere jævn motorgang ved lave omdrejninger.
Fjern materialet mellem kobling og startkrans, så er man mest sikker, bor huller.
Las være med at fjerne materiale ved afdrejning over hele diametren af svinghjulet, resultatet kunne være nogle grimme huller i karossen hvor der burde være en hel plade.
Balancer svinghjulet efter indgrrebet.
Monter en eller anden form for beskyttelse( se i dragracing reglementet) Hvis du kan lide dine fødder, eller pladedele alt efter placering.
MVH
Morten
Hovedformålet er at kunne montere en kobling, og have et sted at montere startkransen.
Vægten/ inertien bruges hovedsageligt kun til at vi ikke skal se dumme ud ved start fra stilstand, resten af tiden er den unødvendig. Udover at den giver en mere jævn motorgang ved lave omdrejninger.
Fjern materialet mellem kobling og startkrans, så er man mest sikker, bor huller.
Las være med at fjerne materiale ved afdrejning over hele diametren af svinghjulet, resultatet kunne være nogle grimme huller i karossen hvor der burde være en hel plade.
Balancer svinghjulet efter indgrrebet.
Monter en eller anden form for beskyttelse( se i dragracing reglementet) Hvis du kan lide dine fødder, eller pladedele alt efter placering.
MVH
Morten
Senest rettet af Morten VJ 14 maj 2005, 17:50, rettet i alt 1 gang.
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
- grydesvamp
- Mester Medlem
- Indlæg: 2537
- Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
- Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Den del af svinghjulet der sidder mellem trykfoden, og startkransen.
Bruges faktisk kun til at holde start kransen fast. Jo længere ude man fjerner vægten jo mindre endrtimoment.
Hvis man fjerner 1/2 kg her ude har det væsentlig større effekt end hvis man fjernede 1 kg ved afdrening over hele fladen, og man nedsætter risikoen for eksplosion.
MVH
Morten
Bruges faktisk kun til at holde start kransen fast. Jo længere ude man fjerner vægten jo mindre endrtimoment.
Hvis man fjerner 1/2 kg her ude har det væsentlig større effekt end hvis man fjernede 1 kg ved afdrening over hele fladen, og man nedsætter risikoen for eksplosion.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
Nu kan man jo også variere sin afdrejning hen over overfladen....
Spørgsmålet er nok helt konkret: Hvordan minimerer man svinghjulets inertimoment, samtidig med at man IKKE øger risikoen for sprængning??
Logisk nok kan man få samme inertimoment ved at bore en bunke huller ude ved startkransen, som man kan få ved at afdreje i samme område.
Spørgsmålet er, hvilken metode giver bedst sikkerhed mod sprængning!
Nogen bud???
Spørgsmålet er nok helt konkret: Hvordan minimerer man svinghjulets inertimoment, samtidig med at man IKKE øger risikoen for sprængning??
Logisk nok kan man få samme inertimoment ved at bore en bunke huller ude ved startkransen, som man kan få ved at afdreje i samme område.
Spørgsmålet er, hvilken metode giver bedst sikkerhed mod sprængning!
Nogen bud???
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
- grydesvamp
- Mester Medlem
- Indlæg: 2537
- Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
- Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
har før set billeder af lada'er der har sprunget svinghjulet og det så ikke rart ud.. behøver jeg sige mere end smadrede sideruder, mange huller og en tur på hospitalet til førren.. måske jeg skulle fjerne lidt af tandhjulet til starteren da starteren ikke bruger hele breden men lader 1,5 mm stå til overs.. min afdrejning er udsat til mandag aften da der gik druk i den og det så ikke er skidesmart at arbejde med maskiner med sprit i blodet..
Fri bane fuld hane! 