Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 15:19

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Hov, jeg glemte lige mit navn. Sorry :oops:

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jyllinge
Måske i en MEGET MEGET MEGET lille teoretisk idé over i hjørnet af glemmeren vil man kunne bruge den og hvis man skulle bruge den så kun lige idet man rammer bakken (selvfølgelig mere hvis man triller op af den). Herefter vil motoren jo automatisk skulle trække op ad bakken

I praksis holder den ikke vand (også teori), efter min mening

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Østjylland
NMB1022 skrev:
Måske i en MEGET MEGET MEGET lille teoretisk idé over i hjørnet af glemmeren vil man kunne bruge den og hvis man skulle bruge den så kun lige idet man rammer bakken (selvfølgelig mere hvis man triller op af den). Herefter vil motoren jo automatisk skulle trække op ad bakken

I praksis holder den ikke vand (også teori), efter min mening

Jeg er enig.

Jeg vil nu også mene, at den kinetiske energi bilen indeholder betyder væsentligt mere for forceringen af bakker end motorens svinghjulsenergi. Det er vel også de færreste, der forsøger at forcere en bakke med motoren i påløb? Dermed er motoren jo 'klar' til at afgive moment til drivsystemet og dermed også til fremdriften, hvorfor svinghjulets energi ikke vil betyde det store i den sammenhæng.

/Nolan

Titel:
Som sagt skal vi jo ikke starte en diskussion.
Men den kinetisk energi (bevægelseenergi) er afhængig af massen i legemet i dette tilfælde svinghjulet (inertimomentet).

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Joda, lad os bare starte en diskussion..... :lol: :lol:

Svinghjulet vejer fx 6Kg, og har så en vis bevægelsesenergi, da det jo bevæger sig fremad med samme hastighed som resten af bilen :wink:
Bevægelsesenergien har en del betydning for bilens "bakkefølsomhed", men folk kan selv forholde sig til, hvormeget fx 1½Kg betyder ift. en bils samlede vægt.
Okay, nogle letter jo deres bil for AL overflødig vægt, men det er vel næppe for at køre behagelige søndagsture i det jyske bakkelandskab med svigermor på bagsædet...

Derudover besidder svinghjulet en vis mængde rotationsenergi, som dels er afhængig af omdrejningstallet, men især er afhængig af, hvordan massen (de omtalte 6 Kg) er fordelt.

Denne rotationsenergi har INGEN indflydelse på, om bilen bliver "følsom" overfor bakker, da de fleste jo gerne holder hastigheden, selv om det går lidt opad.

VH Lars

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Spørgsmålet er hvad bruger vi svinghjulet til.
Hovedformålet er at kunne montere en kobling, og have et sted at montere startkransen.
Vægten/ inertien bruges hovedsageligt kun til at vi ikke skal se dumme ud ved start fra stilstand, resten af tiden er den unødvendig. Udover at den giver en mere jævn motorgang ved lave omdrejninger.
Fjern materialet mellem kobling og startkrans, så er man mest sikker, bor huller.
Las være med at fjerne materiale ved afdrejning over hele diametren af svinghjulet, resultatet kunne være nogle grimme huller i karossen hvor der burde være en hel plade.
Balancer svinghjulet efter indgrrebet.
Monter en eller anden form for beskyttelse( se i dragracing reglementet) Hvis du kan lide dine fødder, eller pladedele alt efter placering.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Senest rettet af Morten VJ 14 maj 2005, 16:50, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
hvorfor bore huller i stedet for at dreje af ? på lada er der lavet en krans på bagsiden som der hværken er huller eller noget i så regner med at det bliver den der ryger..

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Den del af svinghjulet der sidder mellem trykfoden, og startkransen.
Bruges faktisk kun til at holde start kransen fast. Jo længere ude man fjerner vægten jo mindre endrtimoment.
Hvis man fjerner 1/2 kg her ude har det væsentlig større effekt end hvis man fjernede 1 kg ved afdrening over hele fladen, og man nedsætter risikoen for eksplosion.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Nu kan man jo også variere sin afdrejning hen over overfladen....

Spørgsmålet er nok helt konkret: Hvordan minimerer man svinghjulets inertimoment, samtidig med at man IKKE øger risikoen for sprængning??

Logisk nok kan man få samme inertimoment ved at bore en bunke huller ude ved startkransen, som man kan få ved at afdreje i samme område.
Spørgsmålet er, hvilken metode giver bedst sikkerhed mod sprængning!

Nogen bud???

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
har før set billeder af lada'er der har sprunget svinghjulet og det så ikke rart ud.. behøver jeg sige mere end smadrede sideruder, mange huller og en tur på hospitalet til førren.. måske jeg skulle fjerne lidt af tandhjulet til starteren da starteren ikke bruger hele breden men lader 1,5 mm stå til overs.. min afdrejning er udsat til mandag aften da der gik druk i den og det så ikke er skidesmart at arbejde med maskiner med sprit i blodet..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time