hvor meget olietryk kører i med?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#11 Indlæg af Transitfar »

lqs skrev:hvad bruger i det høje olietryk til? MVH. søren

Det er der nok ikke nogen som ved, men måske kan du oplyse os, Søren.. :wink:

Folk snakker en del om lettet svinghjul, men hvad med at afmontere! generatoren (lettet vægt og hurtigere omdrejninger på maskinen) og (meget aprópós) lavere olietryk og deraf mindre spildeffekt ???
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

#12 Indlæg af Mads B (dk) »

lqs skrev:hvad bruger i det høje olietryk til? MVH. søren



godt spørgsmål...... men der er nok nogen som har regnet på det.....
Billede
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#13 Indlæg af Morten VJ »

Spørgsmålet er bare hvordan regne stykket ser ud.
Overtryks ventilen er til for at undgå sprængning af oliefiltret ved kold motor, eller varm ved høje omdrejninger, det var så trykket der egentlig er rimeligt underordnet, bare der er 0,3 bar over atm tryk så er alt vel.
det der er vigtigt er volumen af olien pumpen giver, og den skal helst give mere end lejespillerummene lader flyde forbi, således at der er en homogen oliefilm til at optage de kræfter der kommer fra stemplerne, og at der ikke laves metal- lejekontakt.
Trykket er i dette hensende underordnet.
Et olie tryks manometer giver kun udtryk for hvordan pumpens, og lejernes tildstand er, og oliens viskositet, ved høje og lave temperature.
Brug den som en indikator for hvornår der skal skiftes olie, og generelt slid, i stedet for en abs måler.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#14 Indlæg af HenrikGM »

Jeg håber huleme du mener at der skal være en passende sammenhæng imellem tryk og flow!

Det er absolut intet problem at skaffe et enormt olieflow. Store tolerancer, så har du dit store flow, men stadigt ingen bæreevne på oliefilmen!

Ligeledes kan vi nemt skaffe et lille flow og et stort tryk, bare spillerummene er små nok, så bliver flowet lille og trykket højt(indtil pumpens bypassventil åbner!) , men stadigt ingen bæreevne på oliefilmen!

Det der skal bruges er passende værdier, både på flow og tryk. Ingen af delene er underordnet, idet begge hænger uløseligt sammen.

Tag en Volvomotor, Den har en bypassventil indbygget i pumpen, og denne er shimmet op til passende fjedertryk. Man kan ændre på trykket i denne pumpe meget simpelt.

Et højere tryk vil pr. automatik medføre et større flow igennem lejespillerum, og dermed en forøget bæreevne, samt en bedre køling af lejeoverfladerne(EJ at forglemme!). Der vil dog være en øvre grænse, hvor yderligere forøget tryk ikke medfører bedre bæreevne, men blot et større tab internt til at drive pumpen.

Når bilproducenter kører med meget forskellige smøreolietryk, så skyldes det bla at de har forskellige lejebredder,diametre og spillerum. Disse faktorer fastlægger lejets flowkarakteristik, og det er denne vi sætter trykket efter, alene for at opretholde et passende flow igennem lejet.

Så visse motorer kan faktisk godt kræve ganske høje smøreolietryk, og andre lever lykkeligt med kun nogle få bar.

Det er iøvrigt kun nogle filtre der indeholder en bypassventil, der tillader olien at lbe udenom filteret v. for stort trykfald over filteret. Denne ventil må ikke sammenlignes med den der sidder i pumpen!
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#15 Indlæg af Morten VJ »

Det har været en hård uge.
ja self. hænger tryk og flow sammen, men bære evnen, som en funktion af spillerum og målbart tryk, virker vis kun på langsomt bevægelige overflader. På 2 modsat hurtigt roterende overflader er trykket helt anderledes og dermed er bæreevnen også større, denne lokale trykstigning/forøgelse af bæreeevnen er ikke målbar med et alm manometer, der faktisk kun giver et udtryk for hvad pumpen kan flowe, iforhold til hvad der mistes i div lejespillerum.
Og faktisk er de fleste oliefiltre udstyret med en overtryksventil, aka en tilstopningsventil, der sikre at moloren altid får olie uanset om hr og fru jensen har glemt olie skiftet i flere år.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#16 Indlæg af Havneren »

Hummmm. Noget lugter her...
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#17 Indlæg af Morten VJ »

Havneren skrev:Hummmm. Noget lugter her...


Det må være mine sure sokker :oops:

MVh
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
martin306xsi
Mester Medlem
Indlæg: 633
Tilmeldt: 06 jun 2004, 01:57
Geografisk sted: Roskilde

#18 Indlæg af martin306xsi »

Det lyder lavt dit olietryk, men jeg ved nu heller ikke hvad sådan en Lada skal køre med! Jeg kører med kold motor 8bar og 6bar i tomgang ved varm kører jeg med 6bar og i tomgang 4bar!
Mvh Martin
Besvar