Jeg håber huleme du mener at der skal være en passende sammenhæng imellem tryk og flow!
Det er absolut intet problem at skaffe et enormt olieflow. Store tolerancer, så har du dit store flow, men stadigt ingen bæreevne på oliefilmen!
Ligeledes kan vi nemt skaffe et lille flow og et stort tryk, bare spillerummene er små nok, så bliver flowet lille og trykket højt(indtil pumpens bypassventil åbner!) , men stadigt ingen bæreevne på oliefilmen!
Det der skal bruges er passende værdier, både på flow og tryk. Ingen af delene er underordnet, idet begge hænger uløseligt sammen.
Tag en Volvomotor, Den har en bypassventil indbygget i pumpen, og denne er shimmet op til passende fjedertryk. Man kan ændre på trykket i denne pumpe meget simpelt.
Et højere tryk vil pr. automatik medføre et større flow igennem lejespillerum, og dermed en forøget bæreevne, samt en bedre køling af lejeoverfladerne(EJ at forglemme!). Der vil dog være en øvre grænse, hvor yderligere forøget tryk ikke medfører bedre bæreevne, men blot et større tab internt til at drive pumpen.
Når bilproducenter kører med meget forskellige smøreolietryk, så skyldes det bla at de har forskellige lejebredder,diametre og spillerum. Disse faktorer fastlægger lejets flowkarakteristik, og det er denne vi sætter trykket efter, alene for at opretholde et passende flow igennem lejet.
Så visse motorer kan faktisk godt kræve ganske høje smøreolietryk, og andre lever lykkeligt med kun nogle få bar.
Det er iøvrigt kun nogle filtre der indeholder en bypassventil, der tillader olien at lbe udenom filteret v. for stort trykfald over filteret. Denne ventil må ikke sammenlignes med den der sidder i pumpen!
_________________ Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
|