Side 2 af 2
: 08 jun 2010, 16:11
af TB206HDI
lqs skrev:det er sgu noget gammeldags diesel der er tale om så!
MVH søren
Er i tvivl om det var et svar til mig eller ej?
Men nej det er sådan en CR diesel fungerer, dette gælder også de nyeste nye på markedet.
..hvordan vil du ellers begrænse en diesel?
: 08 jun 2010, 20:02
af lqs
mærkeligt min mb ikke kan tage flere omdrejninger i frigear så....
: 08 jun 2010, 21:20
af fraguzz
åå tak for svar ... ca 1825 dage for sent..
kan så lige svare for mig selv.. hvis bilen allerede standard går over hk kurvens max så er der ikke meget at hente...
begrænseren ja hvis man kører finder man den sku nærmest aldrig da diesel tilførslen er så begrænset før max rpm aligevel..
at rykke max rpm er ikke altid en fordel da motorens egen rpm range passer rimligt til resten.
: 09 jun 2010, 13:01
af TB206HDI
lqs skrev:mærkeligt min mb ikke kan tage flere omdrejninger i frigear så....
Prøv engang at kom med noget mere sagligt - kom nu ind i kampen.
Hvordan vil du begrænse en diesel uden at skrue ned for diesel mængden?
: 09 jun 2010, 18:03
af dykkerdahl
Hvordan vil du begrænse en diesel uden at skrue ned for diesel mængden?
Skrue ned for mængden af luft
Men hvad tillader diesel af omdrejninger, jeg mener brændtid kontra stempel hastighed.
: 09 jun 2010, 22:22
af lqs
det er ganske rigtigt at langt de fleste diesel biler begrænser rpm ved at drosle dieselmængden. men en moderne motor måler skam omdrejningerne først. det er ikke noget med at skue op eller ned på en skrue! der er et hav af følere og sensorer, tit nogen flere end på en benzinmotor. kig evt på antal ben til ms.
MVH søren
: 10 jun 2010, 09:58
af TB206HDI
lqs skrev:det er ganske rigtigt at langt de fleste diesel biler begrænser rpm ved at drosle dieselmængden. men en moderne motor måler skam omdrejningerne først. det er ikke noget med at skue op eller ned på en skrue! der er et hav af følere og sensorer, tit nogen flere end på en benzinmotor. kig evt på antal ben til ms.
MVH søren
Har jeg nævnt en skrue? Jeg siger blot at omdrejningsbegrænseren i en diesel sker ved at man begrænser dieselmængden.
Det hele sker i motorstyringen, og jo det sker ved at man skruer ned for den mængde diesel der sprøjtes ind i motoren i henhold til omdrejninger.
Det primære map der begrænser omdrejningerne er et 2d map, omdrejninger ud af X aksen og dieselmænde på Y aksen. Dertil er der en røvfuld andre maps der *kan* begrænse mængden, men det primære er det 2d map jeg nævner.
dykkerdahl: Hvad sker der hvis du skærer lufetn væk fra en diesel men beholder samme mængde diesel?

: 10 jun 2010, 21:26
af skodacombi
så ryger den vist lidt så giver tb ret man lukker altid fof dieselen også samtidelig er der et lukkespjæld(på vw) som lukker for luften så det ikke mærkes som om at motoren vælter ud af motorummet....mvh michael
: 10 jun 2010, 21:49
af TB206HDI
skodacombi skrev:så ryger den vist lidt så giver tb ret man lukker altid fof dieselen også samtidelig er der et lukkespjæld(på vw) som lukker for luften så det ikke mærkes som om at motoren vælter ud af motorummet....mvh michael
på PSA bruges det spjæld kun til at tvinge motoren til at trække luften gennem EGR ventilen når denne er aktiv.