Tænding og programmerbare motorstyringer.

Alt om motorstyringer

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#11 Indlæg af Morten VJ »

Det er også kun ment som starthjælp når man starter fra 0.
En relativ sikker tændings kurve, som ikke er tilbøjelig til at brænde motorer af.
Men er tæt på til at kunne give en kørbar motor.
Det justeres som sædvanligt ind på feldt og landevej.
For optimale indstillinger.
Bankesensor i closed loop kan være rigtig god, hvis man bruger det med omtanke.


MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
audi 80 1,8 turbo
Medlem
Indlæg: 227
Tilmeldt: 10 jul 2005, 12:14
Geografisk sted: østjylland

#12 Indlæg af audi 80 1,8 turbo »

det er ikke vildt mange inlæg der kommer om dette emne. det kunne jeg da godt savne at høre om da det med benz er noget som er noget man kan måle sig til. det med tænding er straks lidt værer.
nu ved jeg godt at morten har skrevet at det er en start hjælp det med den opsætning der bliver foreslået. (det er også det jeg har brug for)

som det ser ud for mig lige nu så har min motor max moment (250 nm målt ved rh) ved 2700 rmp og det moment holder den til lige knap 5000 hvis jeg husker rigtig. jeg kører lige omkring o.65 i ladetryk og det er en 8 ventileret motor
det der foreslåes er 28 grader ved 4000 rmp hvor de 4000 representerer max moment på en 16v motor.(+5 grader på en 8v motor DVS. 33 grader ved 4000 rmp hvis de 4000 representere max moment)

i mit tilfælde ligger max moment lige omkring 2700 rmp dvs 28 grader +5 grader -mit ladetryk som er 0.65 grader(6-7grader) så havner man op lige omkring de 26-27 grader ved max moment(2700 rmp) skriver lidt det her for at se om der er noget som jeg har misforstået eller hvad :)

ved godt at det er teoretisk og at jeg så følgelig skal slå øreflapperne ud men det er da meget rart at have en eller anden ide om hvor man skal hen af. og ikke mindst hvor man ikke skal hen af.
første gear er for biler uden moment
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#13 Indlæg af Morten VJ »

Nej det er for megeet avancering.
Allle de tabeller jeg har set tager udgangspunkt i 100 kpa aka sug, og ikke turbo.
Teorien virker bedst over 3500 rpm på en alm turbo motor.
Ved lavere omdrejninger skal der retaderes mere op til 4 grader pr 10kpa. for at undgå tændingsbanken.
Det virkede på min motor med en relativ stor boring.
Men det afhænger af mange parametre.
Hvad motoren kan lide i 1 ste, gear ved fuldgas, kan nemt give tændingsbanken i 4 gear fuldgas., da forbrændings kamrene bliver varmere. i 4 gear.
da de er udsat for varmepåvirkning i længere tid.
Lt til motoren, og start konservativt.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Besvar