Side 2 af 7

: 03 jan 2005, 20:24
af Cos4x4
Nu er det ikke min bil der blev målt dengang, men jeg så en udskrift hvor effekten var begræset til 230 hk pga. for svag gnist. Efter montering af anden tændspole, kunne ladetrykket hæves yderligere og effekten endte på næsten 260 hk. Selvfølgelig gav ladetrykket noget, men gav ikke noget at hæve det før den blev monteret. Og det gav en klart bedre motorgang.

Jeg er også ligeglad om det ikke giver noget i sig selv, men jeg vil gerne prøve det. Så hvis der er nogen der ved noget om ohm på tændspoler er jeg stadig interesseret i at høre om det, i stedet for at diskutere om det giver noget eller ej.
Sådan en tændigsforstærker findes åbenbart i flere forskelige varianter med forskelig modstand, så man skal vide hvad modstanden er på sin tændspole inden man bestiller en af dem...

: 03 jan 2005, 20:30
af Mads RR
altså formodstanden i din tændspolen kan du jo bare måle med et multimeter. Er det den primære eller sekundære modstand du er ude efter?

Det er meget muligt den pågældende tændspole ikke kunne tænde længere. Men så har det jo netop været derfor , den kunne ikke tænde mere. Du kan ikke tænde en blanding halvt. Og hvis din standard tænding er i orden, kan den altså sagtens tænde et par hundrede hk.


Mads RR

: 03 jan 2005, 20:47
af Cos4x4
Det må være den primære... Men er ikke sikker.

Men her er linket til den tændingsforstærker: http://www.nology.com/power.php

Der er flere forskelige, alt efter ens tændspole...

: 03 jan 2005, 20:48
af Yugo Turbo
teoretisk set burde man så ikke ku blæse gnisten ud? et lille bål der bliver pustet KRAFTIGT går jo ud, mon så ikke en lille gnist også ville gøre det? bare lige en tanke... nogen der kan modbevise min påstand?

venlig hilsen Lasse

: 03 jan 2005, 20:50
af Yugo Turbo
Om ikke andet jimmy, så ræser du ud og køber de små tændspoler eks pug bruger på en 306 GTI og så får du fat i noget der kan styre dem. kraftigere bliver det ikke, da der ikke er noget andet sted strømmen kan løbe hen som eks en fugtig strømfordeler...

: 03 jan 2005, 21:03
af Mads RR
Jo helt sikkert Lasse. Men i sådan et tilfælde vil motoren jo så også begynde at sætte ud.

Altså primærmodstanden på en Uno Turbo 1,4 er mellem 0,4 og 0,5 ohm. og sekundær mellem 4320 og 5280 ohm.


Mads RR

Yugo Turbo skrev:teoretisk set burde man så ikke ku blæse gnisten ud? et lille bål der bliver pustet KRAFTIGT går jo ud, mon så ikke en lille gnist også ville gøre det? bare lige en tanke... nogen der kan modbevise min påstand?

venlig hilsen Lasse

: 03 jan 2005, 21:21
af Cos4x4
Okay, tak for svaret.... :)

: 04 jan 2005, 07:51
af lqs
man kan sagtens blæse en flame ud... eller slukke den med vandindsprøjtning! prøv kæpsvejser sammen med luftpistol! MADS har fuldstændig ret i at man IKKE kan tænde blandingen halvt! YOGO! små tændspoler? det svarer jo til at min kæreste ville blive glad for noget lignende en cocktailpølse! MVH. søren PS. spørg dem der med tændingsforstærkerne hvor mange de sælger til F1...!

: 04 jan 2005, 08:27
af John Sahl
Søren > Du er som altid ret påståelig ;-) Men hvordan forklarer du så Jimmy's eksempel hvor det vitterligt har hjulpet at sørge for bedre/kraftigere tænding.?

(Jeg ved at bilen det er testet på, kører med et stykke over 1,5bar. Så vidt jeg husker 1,75bar)

: 04 jan 2005, 08:57
af lqs
OG??? hvis tændingen IKKE er kraftig nok til at tænde ved 1.75bar, så yder motoren ikke det den burde....hvis tændingen er kraftig nok..... og alt omkring motor mm. er dimensioneret korrekt..... stiger effekten sammen med ladetryk! det er meget sjældent dette er liniert (stavet rigtigt?) på sådan en FIAT motor burde der være mulighed for 300hk ved det ladetryk!! ser nu gerne den med de 260hk (udskrift rullefelt) er det i disse lag vi bevæger os på J. ELKJÆRs bil? mvh. søren frankfurter