Performance tændspole

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Cos4x4
Medlem
Indlæg: 242
Tilmeldt: 21 jul 2004, 17:00

#11 Indlæg af Cos4x4 »

Nu er det ikke min bil der blev målt dengang, men jeg så en udskrift hvor effekten var begræset til 230 hk pga. for svag gnist. Efter montering af anden tændspole, kunne ladetrykket hæves yderligere og effekten endte på næsten 260 hk. Selvfølgelig gav ladetrykket noget, men gav ikke noget at hæve det før den blev monteret. Og det gav en klart bedre motorgang.

Jeg er også ligeglad om det ikke giver noget i sig selv, men jeg vil gerne prøve det. Så hvis der er nogen der ved noget om ohm på tændspoler er jeg stadig interesseret i at høre om det, i stedet for at diskutere om det giver noget eller ej.
Sådan en tændigsforstærker findes åbenbart i flere forskelige varianter med forskelig modstand, så man skal vide hvad modstanden er på sin tændspole inden man bestiller en af dem...
Mads RR
Medlem
Indlæg: 173
Tilmeldt: 17 dec 2003, 14:55
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

#12 Indlæg af Mads RR »

altså formodstanden i din tændspolen kan du jo bare måle med et multimeter. Er det den primære eller sekundære modstand du er ude efter?

Det er meget muligt den pågældende tændspole ikke kunne tænde længere. Men så har det jo netop været derfor , den kunne ikke tænde mere. Du kan ikke tænde en blanding halvt. Og hvis din standard tænding er i orden, kan den altså sagtens tænde et par hundrede hk.


Mads RR
To race is to live.... Everything before and after is just waiting. "Steve McQueen"
Brugeravatar
Cos4x4
Medlem
Indlæg: 242
Tilmeldt: 21 jul 2004, 17:00

#13 Indlæg af Cos4x4 »

Det må være den primære... Men er ikke sikker.

Men her er linket til den tændingsforstærker: http://www.nology.com/power.php

Der er flere forskelige, alt efter ens tændspole...
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

#14 Indlæg af Yugo Turbo »

teoretisk set burde man så ikke ku blæse gnisten ud? et lille bål der bliver pustet KRAFTIGT går jo ud, mon så ikke en lille gnist også ville gøre det? bare lige en tanke... nogen der kan modbevise min påstand?

venlig hilsen Lasse
Brap brap brap...
Billede
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

#15 Indlæg af Yugo Turbo »

Om ikke andet jimmy, så ræser du ud og køber de små tændspoler eks pug bruger på en 306 GTI og så får du fat i noget der kan styre dem. kraftigere bliver det ikke, da der ikke er noget andet sted strømmen kan løbe hen som eks en fugtig strømfordeler...
Brap brap brap...
Billede
Mads RR
Medlem
Indlæg: 173
Tilmeldt: 17 dec 2003, 14:55
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

#16 Indlæg af Mads RR »

Jo helt sikkert Lasse. Men i sådan et tilfælde vil motoren jo så også begynde at sætte ud.

Altså primærmodstanden på en Uno Turbo 1,4 er mellem 0,4 og 0,5 ohm. og sekundær mellem 4320 og 5280 ohm.


Mads RR

Yugo Turbo skrev:teoretisk set burde man så ikke ku blæse gnisten ud? et lille bål der bliver pustet KRAFTIGT går jo ud, mon så ikke en lille gnist også ville gøre det? bare lige en tanke... nogen der kan modbevise min påstand?

venlig hilsen Lasse
To race is to live.... Everything before and after is just waiting. "Steve McQueen"
Brugeravatar
Cos4x4
Medlem
Indlæg: 242
Tilmeldt: 21 jul 2004, 17:00

#17 Indlæg af Cos4x4 »

Okay, tak for svaret.... :)
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#18 Indlæg af lqs »

man kan sagtens blæse en flame ud... eller slukke den med vandindsprøjtning! prøv kæpsvejser sammen med luftpistol! MADS har fuldstændig ret i at man IKKE kan tænde blandingen halvt! YOGO! små tændspoler? det svarer jo til at min kæreste ville blive glad for noget lignende en cocktailpølse! MVH. søren PS. spørg dem der med tændingsforstærkerne hvor mange de sælger til F1...!
Brugeravatar
John Sahl
Admin
Admin
Indlæg: 2105
Tilmeldt: 15 sep 2003, 13:17
Geografisk sted: Borup
Kontakt:

#19 Indlæg af John Sahl »

Søren > Du er som altid ret påståelig ;-) Men hvordan forklarer du så Jimmy's eksempel hvor det vitterligt har hjulpet at sørge for bedre/kraftigere tænding.?

(Jeg ved at bilen det er testet på, kører med et stykke over 1,5bar. Så vidt jeg husker 1,75bar)
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#20 Indlæg af lqs »

OG??? hvis tændingen IKKE er kraftig nok til at tænde ved 1.75bar, så yder motoren ikke det den burde....hvis tændingen er kraftig nok..... og alt omkring motor mm. er dimensioneret korrekt..... stiger effekten sammen med ladetryk! det er meget sjældent dette er liniert (stavet rigtigt?) på sådan en FIAT motor burde der være mulighed for 300hk ved det ladetryk!! ser nu gerne den med de 260hk (udskrift rullefelt) er det i disse lag vi bevæger os på J. ELKJÆRs bil? mvh. søren frankfurter
Besvar