Side 2 af 3

: 03 okt 2004, 18:09
af møffe
ok. det blev ikke taget ilde op. men en brian idag er hvis mest en gut i farmors vilde pug 106 med hele Thansen kataloet klistret på. så de er somregl lette at tage op til 100 for slet ikke at snakke om 200km/t

: 03 okt 2004, 18:22
af Morten VJ
Brian i sin vilde pug det er ingen udfordring.
Jeg referere nærmere til de brianer der er ude og lufte deres ferraier, og porscher på prøveplader.
Følg ham i første gear og så der efter træk fra i anden og 3 gear. Let på gassen, og se på deres forundrede blik når de kører forbi.
Volvoen er en langsom starter, og har en forfærdelig areodynamik. Der skal min 350 hk til at runde de 250 Km/t
Morten

: 03 okt 2004, 21:10
af lqs
en mulighed er at bruge en klump fra SCORPIO med spær.... er ret almindeligt i alperne MM. der er lidt arbejde ved det, men ikke meget. husk lige på at de almindelige spær, med en del år på bagen, ikke er meget værd bag en momentstærk turbomotor!den med at der forsvinder 50% af vejgrebet med 100% passer ikke. det er lige så forkert som at man ikke kan dreje og bremse samtidig! MVH. søren

: 03 okt 2004, 21:21
af Morten VJ
lqs skrev:en mulighed er at bruge en klump fra SCORPIO med spær.... er ret almindeligt i alperne MM. der er lidt arbejde ved det, men ikke meget. husk lige på at de almindelige spær, med en del år på bagen, ikke er meget værd bag en momentstærk turbomotor!den med at der forsvinder 50% af vejgrebet med 100% passer ikke. det er lige så forkert som at man ikke kan dreje og bremse samtidig! MVH. søren


Ok de 50 % er nok lidt højt sat, men du må da indrømme at det ikke er den optimale løsning på problemet specielt når vi taler gade kørsel.

Ja selfølgelig han man styre bremse, og give gas samtidig, Men hvis man gør alle tre ting på samme tid så går det udover en af tingene, med formindsket potentiale. Aka styr og brems samtidig, bremselængden bliver længer, og styreegenskaberne forrringet, da man påfører dækket en ekstra belastning de skal overføre til asfalten.
Morten

: 03 okt 2004, 22:02
af lqs
det er rigtigt at der er store problemer i at gøre alle tre ting på samme tid... lige som det også er svært at dreje til højre og venstre på samme TID!! kan også godt huske at vi for mange år siden lærte ikke at bremse og dreje på samme tid (hos kørelæreren) men det bliver det ikke mere rigtigt af! prøv at læse lidt om friktionscirklen (stavet rigtigt) det er faktisk utroligt hvor meget mere man kan få ud af det samme greb. når man lærer at gøre begge ting rigtigt på samme tid! nej svejset bagtøj er ikke optimalt til gaden... BMW M3 ville være bedre! MVH. søren

: 03 okt 2004, 22:25
af Transitfar
Så skulle I prøve en bil med ESP.....
Venlig hilsen Lars... :lol: .

: 03 okt 2004, 22:33
af hYe
BMW M3 ville være bedre! MVH. søren

Og dyrere.... :D

: 03 okt 2004, 23:51
af Morten VJ
lqs skrev:det er rigtigt at der er store problemer i at gøre alle tre ting på samme tid... lige som det også er svært at dreje til højre og venstre på samme TID!! kan også godt huske at vi for mange år siden lærte ikke at bremse og dreje på samme tid (hos kørelæreren) men det bliver det ikke mere rigtigt af! prøv at læse lidt om friktionscirklen (stavet rigtigt) det er faktisk utroligt hvor meget mere man kan få ud af det samme greb. når man lærer at gøre begge ting rigtigt på samme tid! nej svejset bagtøj er ikke optimalt til gaden... BMW M3 ville være bedre! MVH. søren

At bremse med vensre fod det lærte jeg relativt hurtigt var effetivet i min fars gl SAAB.
men jeg har ikke haft behovet i en baghjulstrækker. for meget effekt i forhold til vejgreb.
Jo jeg har studeret friktions cirklen, og den siger mig at hvis man ligger på friktions grænsen så vil enhver ekstra belastning af dækkene føre til et tab i vej greb.
Således at man markant kan ændre bilens køre egenskaber, men med den ulempe at man uværligt vil miste hastighed, da man ber om at dækkene skal overføre to forskellige belastninger,i stedet for en med en optimeret undervogn.
M3 den er sjov, når man kobler alle de elektroniske hjælpemidler fra, En Honda Civic type R er også sjov, da der ikke er nigen elektruniske hjælpe midler, kun et mekanisk spær.
Men køre teknik eller ej jeg vil kun påpege at et spærredifferntiale kan påvirke køre egemskaberne, og man bliver nød til at kompensere for dett i sin ungervogns opsætning.
Morten
Der stadig forsøger at finde grænsen i et 4 geas sving lige omkring hvor turboen bliver effektiv, og der er ikke plads til eksperimenter.

: 04 okt 2004, 00:51
af lqs
når du er bekendt med friktions cirkelen, ved du også at et dæk der er i stand til at overføre lad os sige 1G ved at dreje, kan overføre tilsammen ca. 1,4g tilsammen. ved at dreje og bremse samtidig! (0,6g bremse samtidig med 0,8g drej) det du beskriver med SAABen er vel egentlig mere at flytte mere ( procentvis) bremsekraft til baghjulene? samme teknik kunne måske bruges i VOLVOen for at holde turboen i kog! du har fuldstændig ret i at kører man i forvejen på skridgrænsen, kan man ikke begynde at gøre andet eller mere. SÅ GÅR DET GALT! MVH. søren

: 07 okt 2004, 10:50
af Havneren
Finn Tolstrup Pedersen skrev:Hehe havner.Den kører kun lige ud,hvis det er LQS's.
MVH Finn.


Nej nej... Jeg har set den dreje - Det kan den sagtens! Tror bare der er gået et leje... Det siger så grimt!

v/h christian