Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 13:06

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 22 okt 2006, 01:55 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 23 jul 2003, 17:22
Indlæg: 210
Geografisk sted: Vestjylland
Hvis jeg nu kunne tænke mig at sænke kompressionen en anelse, er det så muligt at lave en selv, evt. i kobber eller anden metalart?

Dem jeg har set til salg er nok lige i overkanten prismæssigt, så hvor svært kan det være?

Mvh Morten

_________________
Billede


Volvo for life

-Volvo 855 T5 http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=276354
-Volvo 240 turbo --Nu med B23ET--
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=34308
-Volvo PV 544 http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=328848


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 okt 2006, 07:43 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Hvorfor er du interesseret i at ødelægge klemspalten imellem top og stempel. Den har en viktig funktion på en gade motor.
Både benzin økonomi, og bankegrænsen kan ændres til det værre med et mellemlæg.
+ det kan være besværligt at få det tæt.

Hvis jeg ikke husker helt galt så har din motor gået 350.000 km.
Hvis toppen aldrig har været afmonteret, så er der nok en del belægninger i forbrændingskammeret der hæver kompressionen.

+ dine ventilstyr er nok slidt op på nuværende tidspunkt, og olie hæver ikke ligefrem oktantallet.

Jeg ville koncentrere mig om topstykket, og fjerne materiale i dette, specielt omkring ventilerne.

Her er et billede af min modeficerede top.
Billede
Kanalerne er valgfrie da der er en del debat om de virker ved meget høje
effekter, jeg kan kun sige at de virker med en standart størrelse turbo.

En tykkere toppakning eller et mellemlæg er en nødløsning.
Og ikke noget jeg ville røre ved med en fremmed mands ildtang.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 okt 2006, 09:52 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 23 jul 2003, 17:22
Indlæg: 210
Geografisk sted: Vestjylland
Hvad er en klemspalte.

Hvad gør folk egentlig når de godt kunne tænke sig en sænkning af kompressionsforholdet, udover den mellemlægplade? Fræser noget af stempeltoppen, eller forbrændingskammeret?
Det er måske lige nok omfattende da jeg er alt andet end interesseret i at skille motoren ad hvis det da kan undgås.

Hvad med de fleste VR6 med turbo, som kører med HGP-mellemlægsplade? Er det så en uholdbar løsning?

Hvis toppen nu skulle af for den plade, så kunne man vel få skiftet de styr så det var i orden + de sædvanlige ting med ventilslibning osv.

Mvh Morten

_________________
Billede


Volvo for life

-Volvo 855 T5 http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=276354
-Volvo 240 turbo --Nu med B23ET--
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=34308
-Volvo PV 544 http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=328848


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 okt 2006, 13:02 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Klemspalten er afstanden imellem stempeltoppen, og topstykkets squish flader når stemplet står i ød.

Og den er viktig at beholde på en gl volvo motor, hvis man er bare lidt interesseret i benzinøkonomien, og kørbarheden.

Hvis man kun er interesseret i maks effekt, billigst muligt så er doppelte toppakninger, med en mellemlægs plade en løsning.
Det er timerne der koster, hvis man ikke kan gøre det selv :wink:

På min egen B23et klon af en motor har jeg forminsket klemspalten, ved at planslibe blokken 0,25mm. Og bearbejdet forbrændings kammeret således at jeg stadig har orginalt kompforhold.
Dette har bevirket at jeg kan køre med en bar i ladetryk med oktan 95 i tanken, men det er jo så med lidt ekstra modefikation på toppens squisch flader, og MS.

Hvis du kommer til københavn så vil jeg med glæde give en tur.
For at overbevise dig om, at en mellemlægsplade er en nødløsning.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 38 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team