bay skrev:
Det første du skal gøre ved din Diesel motor er at øge brændstofmængden...
Først bagefter er det måske aktuelt at skifte til en større turbo.
Det giver ikke en skid at skifte til større turbo alene. Mere luft uden mere diesel kan ikke lave flere HK.
Husk : Jo større turbo jo flere omdrejninger skal du op på før den begynder at lade = turbotøven = sløvere optræk.

.
Prøv først den billige metode....
Mere Diesel...
Skru den op i pumpen til den begynder at ryge sort... Skru den så ned til det punkt hvor den ikke ryger noget af betydning.
Justér tomgangen så den passer. Det i sig selv giver en del og har ikke kostet dig noget. Okay måske lidt diesel

Bemærk at du ved at justere på pumpen, øger indsprøjtningstiden for at få mere brændstof gennem dyserne = længere indsprøjtningstid = højere udstødnings temperatur. Du kan opleve at få en temmelig varm turbo ved langtids belastning (hård kørsel med sømmet i bund).
Hvis du har lidt penge at gøre med så...
Montér nogle større indsprøjtningsdyser evt. fra en VW Transporter 2.5 TD. Det giver mere diesel uden at du øger indsprøjtningstiden = moderat udstødningstemp.
Køb et ladetryks manometer, monter det så du kan overvåge trykket fra kabinen.
Køb en bleed ventil (evt. her på powerpage) og monter den på slangen mellem wastegate og indsugningsmanifold så du kan "snyde turboen til at lave mere tryk"
Med standard motor og turbo ville jeg MAX lade med 1 bar. Alt andet er at gamble med din motors liv.
Justér brændstofmængden så den er rigelig INDEN du leger med ladetrykket!!!
Få justeret din indsprøjtningspumpe så den sprøjter brændstoffet lidt tidligere in end normalt. Giver bedre bundtræk!!!
Husk at køre med en god fuldsyntetisk motorolie og skift motorolien lidt oftere når du har "tunet" din dieselhakker. Efter hård kørsel, lad motoren gå 1 minut inden den standses så olien når at køle lidt ned og turboen falder i omdrejninger.
Held og lykke!!!
Mvh. Bay
En golf 2 td kan altså godt hold til over 1 bar der er magen som har køret med 1,8 bar bare kun nogen år men 1,5 kan det godt holder til
Men vist vi nu snakker om 200 HK
på TDI'ere. Motoren holder fint, deres problem er at gearkasse, trækaksler og
kobling, bliver rykket fra hinanden pga. det voldsomme moment.
Men 200 HK på en 1600 GTD, der er lang vej. Har været med til at lave en, dog en
1900, dne endte på ca 135-140 HK, med 1,5 bar!!
Men det koster. Men skal du gøre noget, så finde en 110 HK eller en 150 HK TDI
fra G4 eller G3, og få den chippet, 110 HK, ender på ca 150 HK, og omkring 400 i
moment, 150 HK ender omkring 190 HK. Men igen det er dyre motoren. En komplet
110 HK fra G3 koster ca fra 20-25.000 og op efter KM