Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 14:02

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 86 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
bemmer skrev:
Wildert skrev:
bemmer skrev:
Nu taler du om seriøst moment, det er et vidt begreb, men til seriøst moment bruger man vel en gearkasse, som kan overføre det omtalte seriøse moment.

Mja - bortset fra at vi jo befinder os på et forum beregnet for - og jeg citerer: "garagefuskere og andet godtfolk".
Det er vidst de færreste herinde der smækker kassen på bordet til en Xtrac-kasse eller andet tilsvarende highline grej - i hvert fald ikke uden at man har sprunget et par andre og billigere alternativer i luften inden.

Siden du tilsyndeladende ved hvad et seriøst moment er, kan du måske fortælle, hvad et useriøst moment er?

Bemmer

Hvad er meningen med spørgsmålet? Hvad ønsker du at belyse ved at få det besvaret?

Billede
Golf GTi 16V til rally

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
bemmer skrev:
HenrikGM skrev:
bemmer skrev:
HenrikGM skrev:
hvad er det for nogle lejer der sidder i de gearkasser, ??

Det var FAG lejer, som var monteret. :wink:
Lejet på input shaft er et leje, som kan optage aksiale kræfter, men de andre er ganske almindelige lejer, et kugleleje i output shaft og rullelejer på layshaft.

Bemmer

Du ved godt at et alm sporkugleleje sagtens kan bære en hel del aksiallast ikke?

Pr definition leverer gearkasser med skråtskårne hjul en momentafhængig aksialbelastning på akslerne. Denne last er direkte dikteret af tandprofil og hvor "stejl" skråfortandingen er. Altså rent geometrisk bestemt. Der er tale om ganske betydelige kræfter, især når der kommer lidt seriøst moment på. Ikkenoget man på nogen måde kan negligere som værende uden betydning.

Ikke at jeg tror det hjælper, men at motorens moment skulle være bestemt af tilført brændstofmængde er stadigvæk en noget forkert antagelse. :damn:

Ja Henrik det ved jeg godt, jeg ved også at den aksiale belastning bør være mindre end 0,5 af den statiske belastning ved ren aksial belastning og mindre ved kombineret belastning, så enhver mekanisk konstruktør vil aldrig bruge et sådan leje, hvis der er store aksiale kræfter i et givent setup.
Man bruger hovedsageligt skråt skårne hjul for at minimere støjen, hvis det medføre et betydeligt tab, mon så ikke man ville finde en måde at isolere en gearkasse med ligeskåret hjul.

Nu taler du om seriøst moment, det er et vidt begreb, men til seriøst moment bruger man vel en gearkasse, som kan overføre det omtalte seriøse moment.

Bemmer

Bemmer jeg tror du bør tage flere betraktninger med.

Ingenørene vælger en gearkasse efter den givne motors moment.
Økonomi afdelingen siger den er for dyr.
Og salgsafdelingen siger den støjer for meget.
Det bliver et kompromis imellem levetid, støj og penge.
Og intet andet.
Hvis man så er så heldig at man kan finde en stærkere gearkasse, så er der jo ingen problemer.
Hvis ikke så er alternativet en ligeskåren indmad. der ikke belaster lejer, og hus på samme måde.

Men egentlig er det ligegyldigt, udfra et effekt målings synspunkt.
Da jeg ikke kender et felt der belaster transmissionen med samme moment ved nedruling, som det blev belastet af motoren ved selve rulningen.
+ man belaster bagsiden af tænderne og ikke forsiden

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Medlem

Morten VJ skrev:
bemmer skrev:
HenrikGM skrev:
bemmer skrev:
HenrikGM skrev:
hvad er det for nogle lejer der sidder i de gearkasser, ??

Det var FAG lejer, som var monteret. :wink:
Lejet på input shaft er et leje, som kan optage aksiale kræfter, men de andre er ganske almindelige lejer, et kugleleje i output shaft og rullelejer på layshaft.

Bemmer

Du ved godt at et alm sporkugleleje sagtens kan bære en hel del aksiallast ikke?

Pr definition leverer gearkasser med skråtskårne hjul en momentafhængig aksialbelastning på akslerne. Denne last er direkte dikteret af tandprofil og hvor "stejl" skråfortandingen er. Altså rent geometrisk bestemt. Der er tale om ganske betydelige kræfter, især når der kommer lidt seriøst moment på. Ikkenoget man på nogen måde kan negligere som værende uden betydning.

Ikke at jeg tror det hjælper, men at motorens moment skulle være bestemt af tilført brændstofmængde er stadigvæk en noget forkert antagelse. :damn:

Ja Henrik det ved jeg godt, jeg ved også at den aksiale belastning bør være mindre end 0,5 af den statiske belastning ved ren aksial belastning og mindre ved kombineret belastning, så enhver mekanisk konstruktør vil aldrig bruge et sådan leje, hvis der er store aksiale kræfter i et givent setup.
Man bruger hovedsageligt skråt skårne hjul for at minimere støjen, hvis det medføre et betydeligt tab, mon så ikke man ville finde en måde at isolere en gearkasse med ligeskåret hjul.

Bemmer

Bemmer jeg tror du bør tage flere betraktninger med.

Ingenørene vælger en gearkasse efter den givne motors moment.
Økonomi afdelingen siger den er for dyr.
Og salgsafdelingen siger den støjer for meget.
Det bliver et kompromis imellem levetid, støj og penge.
Og intet andet.
Hvis man så er så heldig at man kan finde en stærkere gearkasse, så er der jo ingen problemer.
Hvis ikke så er alternativet en ligeskåren indmad. der ikke belaster lejer, og hus på samme måde.

Men egentlig er det ligegyldigt, udfra et effekt målings synspunkt.
Da jeg ikke kender et felt der belaster transmissionen med samme moment ved nedruling, som det blev belastet af motoren ved selve rulningen.
+ man belaster bagsiden af tænderne og ikke forsiden

MVH

Morten

Det har du helt ret i Morten, det at fremstille biler er jo en forretning som alt muligt andet.
Mit svar var nu mest tænkt til filosofien over tabet i de forskellige gear målt på et rullefelt.

Grunden til man bruger ligeskåret hjul på bakgearet, er det ikke fordi det ikke er synkroniseret, de 2 gearkasser jeg nævnte tidligere har skråtskrået hjul til bakgearet, men de er synkroniseret?

Bemmer

Titel:
Mester Medlem

rullede en kraftig og omdrejningsvillig turbobil i søndags. prøvede både 4 og 3 gear. ca 10% flere hjulhk målt i 4. gear..... en forskel i hk på 35-40 afhængig af hvor meget filter der var på rulning. det sjove er at bilen, kører med et meget let og lille svinghjul. MEGET! tænker der vejer under 8kg med nok 175mm koblingsplader (2 pladet) ja motoren tager knap 9000rpm. men enertimassen på rullefeltet er 560kg....... fattet ikke hvordan de to gear, der så tæt på hinanden, afsætter så forskellig ydelse på feltet? forskellen er % vis større ved 4-5000rpm og langt mindre (100-200hk) ydelse... dette tilskriver jeg dog, at turbolader ikke spoler lige godt med op i det lavere gear...? til gengæld er der fuldt ladetryk over 6500 i begge gear... efter viser..... med til oplevelsen hører at alle gearhjul på bilen er ligeskårne.
har selv kørt med Gtec på vejen og undret mig over at Gtec viste betydeligt mere i 3. end 2. gear... har egentlig troet at det skyldes en smule hjulspænd? luftmodstanden BURDE sænke de målte hjulhk i 3. gear. nogen der har prøvet det samme med en alm. halvtam gadebil? MVH. søren PS. det er stadig min mening at svinghjul er en del af motoren!

Titel:
Medlem

lqs skrev:
rullede en kraftig og omdrejningsvillig turbobil i søndags. prøvede både 4 og 3 gear. ca 10% flere hjulhk målt i 4. gear..... en forskel i hk på 35-40 afhængig af hvor meget filter der var på rulning. det sjove er at bilen, kører med et meget let og lille svinghjul. MEGET! tænker der vejer under 8kg med nok 175mm koblingsplader (2 pladet) ja motoren tager knap 9000rpm. men enertimassen på rullefeltet er 560kg....... fattet ikke hvordan de to gear, der så tæt på hinanden, afsætter så forskellig ydelse på feltet? forskellen er % vis større ved 4-5000rpm og langt mindre (100-200hk) ydelse... dette tilskriver jeg dog, at turbolader ikke spoler lige godt med op i det lavere gear...? til gengæld er der fuldt ladetryk over 6500 i begge gear... efter viser..... med til oplevelsen hører at alle gearhjul på bilen er ligeskårne.
har selv kørt med Gtec på vejen og undret mig over at Gtec viste betydeligt mere i 3. end 2. gear... har egentlig troet at det skyldes en smule hjulspænd? luftmodstanden BURDE sænke de målte hjulhk i 3. gear. nogen der har prøvet det samme med en alm. halvtam gadebil? MVH. søren PS. det er stadig min mening at svinghjul er en del af motoren!

I fredags målte Golfi og jeg en 95hk Passat diesel, den er vel mere end halv tam, nærmere hel tam.
Den blev målt i 3, 4 og 5 gear og den gav 95 hk i alle gearene.

Bemmer
P.S. Svinghjulet sidder da i hvert fald på motoren

Titel:
Mester Medlem

Vh Chr. PS som mener at også krumtappen er en del af motoren.

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 86 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9

Alle tider er UTC + 1 time