Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 13:40

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 86 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 17 sep 2006, 10:14 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
HenrikGM skrev:
Havneren skrev:
[Yo H....

Ja det kunne jeg da. Det kunne du også på din Volvo, hvis du ikke var lige så doven som mig.

Nu er svinghjulets vægt og diameter jo SLET ikke nok. Fordelingen af vægten er jo det afgørende og det kan jo være lidt af en opgave at finde frem til det med en tommestok på et halvkompliceret svighjul med kobling.

Svinghjulet er jo så heller ikke den eneste enertimasse i en motor. Dog nok den største ja.

Vh Chr


Hmm....Se, C; nu er det jo sådan at jeg ikke er helt lige så doven som dig.... :wink:

Ja, fordelingen af vægten er afgørende. Vægt tæt på centrum er stort set ligegyldig her, men lidt længde til centrum gør en betydelig forskel.
Jeg er sikker på at lidt fornuft anvendt på VW svinghjulet gør det muligt at lave en ret præcis beregning, kun med en tommestok som målegrej, hvis man gerne vil vide det. Ihvertfald præcist nok til denne diskussion. Og drop bare trykfoden i første omgang ;-)

At tro er at ikke vide.


Nej hehe... Det er du sikkert ikke. Enten det eller også bare forskellig prioritering af tiden brugt.

Du har vidst ikke set sådan et svinghjul som lige min type ;) Volvoen kan næsten kun være nemmere... Ja ok - Så bare drop trykfoden i første omgang.

Men sjovt nok er vi mange der tror vi ved.

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 sep 2006, 10:55 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
lqs skrev:
der kommer nok lige et tidspunkt, hvor vi skal bestemme, hvad vi kalder ydelse.....på en bilmotor.... samt om svinghjulet er en del af motoren! husk lige at også måle på selve huset (alu som i KØLER/LEDER) på gearkassen ... altså hvor meget det stiger i temperatur.... MVH. søren ps. det her leder mig lidt hen på tidligere i tråden, hvor der skrives lidt om enerti kontra bremsefelt....


Det er fordi du må gøre op med dig selv, i din tankegang omkring lige netop det jeg snakker om her, om du tænker i en effekt fra en motor med eller uden svinghjul og hvad forskeller her indebære (Der kommer min tanke gang senere)! - Ved at fortsætte med at fjerne ting og tab kunne du i tankeeksperimentet fjerne alt og stå tilbage med den inducerede effekt. Der er jo lidt du skal skelne i mellem!

En del af tankegangen kunne f.eks. gå på om en motor vil udvikle den samme effekt med og uden svinghjul.
MIT svar her på er:
Ja... Det vil den (minus meget lidt til gnidningstab med luften), men en motor med og uden svinghjul vil kun levere den samme effekt ud i gearkassen i det øjeblik motoren ikke skal acceperere op i omdr., men der i mod ligger helt fast på f.eks. 3000rpm og er belastet der.

Så kommer næste del så som er lidt mere snørklet:
Der SKAL en effekt til at trække svinghjulet op i hastighed (Acceleration) og nu hurtigere svinghjulet skal trækkes op i hastighed og nu større dets enertimasser, nu større effekt skal til.

I tanken:
-Prøv så at sæt et MEGA stort svinghjul på din fiktive motor. Et svinghjul så stort og en gearing så høj at det, ved fuld gas, tager 5 sek at accelere motoren op til 6000rmp i frigear. Nu bliver al aksel effekten brugt til at lave den her acceleration af svinghjulet (I princippet kunne det vel lige så godt være rullerne på feltet?).
-Hvis vi nu i stedet for valgte at accelerere svinghjulet langsommere op i hastighed ved at give ½ gas f.eks. og det så tog 25 sek. at nå de 6000rpm. Så har vi jo, op gennen accelerationen, leveret en noget lavere effekt til svinghjulet. I princippet kunne vi jo så i stedet for kun at give ½ gas så stadig give fuld gas, og så have valgt at sætte en bremse på svinghjulet som bevirkede at accelerationen ville tage de 25sek.

Under først punkt tog vi ingen effekt ud efter svinghjulet, men det gjorde vi under andet punkt via bemsen som helt sikkert blev varm. Derfor er MIN konklusion at motorens accelerationshastighed gør en forskel for hvor meget effekt motoren lægger ud i gearkassen.

Jeg vil så i samme åndedrag lige sige, at jeg ikke mener det alene kan retfærdiggøre den effektforskel i de forskellige gear som man kan måle. Men det var jo så noget af det der tilnærmelsesvis kunne regnes på, hvis man gad.

Men er der noget forkert i ovenstående - Så sig endelig frem! Jeg laver bare tankeeksperimenter her... Hvis ikke der er noget forkert i det - Hvilken konklusion, hvis nogen, vil du så drage af ovenstående?

Det var ikke mange spøgrsmål Søren valgte at svare på syntes jeg. Ikke fordi der nødvendigvis SKAL svares. Det er mest hypotetiske spørgsmål fra min side. En tankegang...

At måle på selve huset - Det kan faktisk ikke engang gøre det sådan lige søren. Det der skal gøres er at bygge en isoleret kasse rundt om gearkassen hvor i man så har sine måle instrumenter. Der hanlder om at begrænse strålings- og konvektionstabene fra gearkassen til omgivelserne. Men altså - Det er der jo ingen der gider at gøre! Vi snakker jo bare teorier her.

V/h Chr

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 sep 2006, 05:16 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
vi prøver lige igen. forhåbentlig så det er til at forstå!
vil en motor med let svinghjul, vise mere effekt på et enertifelt, end en ditto med tungt svinghjul? sandsynligvis JA!
yder den reelt mere? NEJ!
hvordan vil de to motorer klare sig i en dynobænk/bremse? (altså hvor motoren måles ved et fast rpm) HELT ENS!
hvis vi tager motoren med det lette svinghjul, og accelerer bilen.... vil den så være hurtigere oppe i fart end makkeren med tungt svinghjul? JA! den samme bil med let svinghjul vil også hurtigere TABE farten op ad en bakke.....
vil bilen med det lette svinghjul være i stand til at opnå en højere tophastighed? NEJ!
går der mere luft gennem motoren med let svinghjul? NEJ... og derfor yder den heller ikke mere, end motoren med tungt svinghjul! sværere end sådan er det ikke i mine øjne. MVH. søren
PS. tungeste svinghjul i værkstedet (2jz) 12kg med kobling....


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 sep 2006, 08:15 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
lqs skrev:
vi prøver lige igen. forhåbentlig så det er til at forstå!
vil en motor med let svinghjul, vise mere effekt på et enertifelt, end en ditto med tungt svinghjul? sandsynligvis JA!
yder den reelt mere? NEJ!
hvordan vil de to motorer klare sig i en dynobænk/bremse? (altså hvor motoren måles ved et fast rpm) HELT ENS!
hvis vi tager motoren med det lette svinghjul, og accelerer bilen.... vil den så være hurtigere oppe i fart end makkeren med tungt svinghjul? JA! den samme bil med let svinghjul vil også hurtigere TABE farten op ad en bakke.....
vil bilen med det lette svinghjul være i stand til at opnå en højere tophastighed? NEJ!
går der mere luft gennem motoren med let svinghjul? NEJ... og derfor yder den heller ikke mere, end motoren med tungt svinghjul! sværere end sådan er det ikke i mine øjne. MVH. søren
PS. tungeste svinghjul i værkstedet (2jz) 12kg med kobling....


vi prøver lige igen. forhåbentlig så det er til at forstå!

Og så var det fristende bare at kopiere mit gamle indlæg ind igen.

Du må skelne i mellem at måle på på højgears akslen og på motoren uden enertimasse (Findes det?)! Der ud over må du også skelne i mellem at måle på en motor som er under acceleration og som ikke er.

Vil en motor i en acceleration mellem 3000 og 6000 rpm på 1 sek lave mindre effekt ud i gearkassen end en motor i acceleration mellem 3000 og 6000 på 10 sek - Ja, Det vil den!

Er du ikke enig så fortæl mig hvorfor den ikke skulle gøre det. Læs mit ovenstående indlæg som jeg mener fortæller dig hvorfor den gør -

Prøv evt. besvare mine andre spørgsmål - Bare for dig selv. Det er de spørgsmål som jeg har stillet mig selv og som har ledt mig frem til min konklusion!

V/h Chr

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 sep 2006, 09:45 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 29 nov 2005, 19:52
Indlæg: 140
Havneren skrev:
lqs skrev:
vi prøver lige igen. forhåbentlig så det er til at forstå!
vil en motor med let svinghjul, vise mere effekt på et enertifelt, end en ditto med tungt svinghjul? sandsynligvis JA!
yder den reelt mere? NEJ!
hvordan vil de to motorer klare sig i en dynobænk/bremse? (altså hvor motoren måles ved et fast rpm) HELT ENS!
hvis vi tager motoren med det lette svinghjul, og accelerer bilen.... vil den så være hurtigere oppe i fart end makkeren med tungt svinghjul? JA! den samme bil med let svinghjul vil også hurtigere TABE farten op ad en bakke.....
vil bilen med det lette svinghjul være i stand til at opnå en højere tophastighed? NEJ!
går der mere luft gennem motoren med let svinghjul? NEJ... og derfor yder den heller ikke mere, end motoren med tungt svinghjul! sværere end sådan er det ikke i mine øjne. MVH. søren
PS. tungeste svinghjul i værkstedet (2jz) 12kg med kobling....


vi prøver lige igen. forhåbentlig så det er til at forstå!

Og så var det fristende bare at kopiere mit gamle indlæg ind igen.

Du må skelne i mellem at måle på på højgears akslen og på motoren uden enertimasse (Findes det?)! Der ud over må du også skelne i mellem at måle på en motor som er under acceleration og som ikke er.

Vil en motor i en acceleration mellem 3000 og 6000 rpm på 1 sek lave mindre effekt ud i gearkassen end en motor i acceleration mellem 3000 og 6000 på 10 sek - Ja, Det vil den!

Er du ikke enig så fortæl mig hvorfor den ikke skulle gøre det. Læs mit ovenstående indlæg som jeg mener fortæller dig hvorfor den gør -

Prøv evt. besvare mine andre spørgsmål - Bare for dig selv. Det er de spørgsmål som jeg har stillet mig selv og som har ledt mig frem til min konklusion!

V/h Chr


Chr jeg er helt enig i det, du siger(skriver).
Det var meningen, jeg ville have skrevet nogenlunde det samme, men du kom mig i forkøbet

Nu snakker I så meget om effekt, men det er jo moment, som bruges til at accelerere.
Effekt er ikke målbart, det er en beregnet størrelse.
Newton fandt engang ud af at acc = kraft/masse og det har man brugt lige siden, så vidt jeg ved :wink:

Det med at gearet går lige igennem er en ting, men hvad med differentialet, det har jeg endnu ikke set gå lige igennem.

Bemmer


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 sep 2006, 13:21 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
lqs skrev:
der kommer nok lige et tidspunkt, hvor vi skal bestemme, hvad vi kalder ydelse.....på en bilmotor.... samt om svinghjulet er en del af motoren! husk lige at også måle på selve huset (alu som i KØLER/LEDER) på gearkassen ... altså hvor meget det stiger i temperatur.... MVH. søren ps. det her leder mig lidt hen på tidligere i tråden, hvor der skrives lidt om enerti kontra bremsefelt....


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 sep 2006, 13:42 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
vi kan jo prøve at rulle den samme bil på enertifelt, med lette og tunge hjul..... mit gæt er at rulningen med lette hjul VISER mere ydelse.... men har vi tunet motoren ved at bruge luftnøgle og donkraft? en mega lang kardan på bilen vil også påvirke enertien i drivlinen..... måske nok til at måle forskel på et enertifelt? falder motorens ydelse pga lang kardan? MVH. søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 sep 2006, 15:08 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
lqs skrev:
vi kan jo prøve at rulle den samme bil på enertifelt, med lette og tunge hjul..... mit gæt er at rulningen med lette hjul VISER mere ydelse....

Ja selvfølgelig... MERE ydelse på hjulene pga. mindre enerti at slæbe op i omdr. Tilsvarende skal der MINDRE effekt til at slæbe samme enerti LANGSOMMERE op i omdr. - Der er et matematisk sammenhæng

men har vi tunet motoren ved at bruge luftnøgle og donkraft?

Nu svare jeg på dine spørgsmål selv du ikke svare på mine (Hvorfor mon det?) Nej... Ikke "tunet" motoren, men man HAR fjerne lidt af et tab som hænger sammen med en acceleration af omdr. Og derfor vil rullefeltet også vise flere hjul hk. Er det logik?

en mega lang kardan på bilen vil også påvirke enertien i drivlinen..... måske nok til at måle forskel på et enertifelt? falder motorens ydelse pga lang kardan? MVH. søren


En mega lang kardan vil kun påvikre enertien i driveline hvis den har en ANDEN enertimasse og i det spil er længden komplet uinteressant. Kun diameter, vagt og specielt FORDELINGEN af vægten er interessant.

MEN, nu tager du tingene ud af konteksten Søren - Nok fordi du slet ikke har forstået sammenhænget. Du skal være forsigtig med at blande enertimasser EFTER gearkassen ind i billedet (I hvert fald i forhold til det jeg ihærdigt forsøger at illusterer). I de forskellige målinger i de forskellige gear vil disse enertimasser jo ikke opleve en ens forskel i rotationshastigheder (Max. omdr. - min. omdr.).
Motoren arbejder mellem de samme omdr. under hver rulning, men det gør hjulene og kardanen ikke.
Husk nu hvad det handler om det jeg forsøger at illusterer.

Nemlig -

- Min påstand om at en motor levere mindre effekt ud i gearkassen under hurtig acceleration af omdr. end ved langsom.


V/h Chr

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 sep 2006, 15:42 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Christian de fleste Hk der bliver væk i de forskellige gear bliver nok væk i gearkassen.
4 gear i en baghjulstrækker er som søren skriver normalt direkte igennem gearkassen. Højgears akslen bliver ganske simpelt låst sammen til en aksel.
Hvilket betyder at der er nu 2 lejer mindre, og de resterende har kun Belastning i et plan.
Dernæst bør man betragte tændernes vinkling i de enkelte gear.
Bakgearet er normalt ligeskåret, da det ikke kan tåle belastinger i akslens længde retning.
1 ste. gear er lidt mere vinklet osv.
Jo mere vinkel jo mere kraft skal gearkasse huset optage. Hvilket betyder at der er et større tab. Hvilket ikke kan måles ved en nedrulning.
Da gearkassen ikke har tilnærmelsesvis samme belastning.
Kobl det sammen med din enerti tanke. og vi har nogle fejlkilder vi slett ikke har styr på, endsige har mulighed for at måle.
En teori jeg har gået med et stykke tid, og den behøver ikke at være rigtig.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 sep 2006, 17:05 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Morten VJ skrev:
Christian de fleste Hk der bliver væk i de forskellige gear bliver nok væk i gearkassen.
4 gear i en baghjulstrækker er som søren skriver normalt direkte igennem gearkassen. Højgears akslen bliver ganske simpelt låst sammen til en aksel.
Hvilket betyder at der er nu 2 lejer mindre, og de resterende har kun Belastning i et plan.
Dernæst bør man betragte tændernes vinkling i de enkelte gear.
Bakgearet er normalt ligeskåret, da det ikke kan tåle belastinger i akslens længde retning.
1 ste. gear er lidt mere vinklet osv.
Jo mere vinkel jo mere kraft skal gearkasse huset optage. Hvilket betyder at der er et større tab. Hvilket ikke kan måles ved en nedrulning.
Da gearkassen ikke har tilnærmelsesvis samme belastning.
Kobl det sammen med din enerti tanke. og vi har nogle fejlkilder vi slett ikke har styr på, endsige har mulighed for at måle.
En teori jeg har gået med et stykke tid, og den behøver ikke at være rigtig.

MVH

Morten


Ja... Det er jo sådan det er + Plus andre faktore som medvirker til et lidt "umålbart/udifinerbart" tab som dækdeformation osv.

MEN det "NYE" i det som jeg aldrig før har hørt nogen omtale er "min" påstand om at motoren rent faktisk slet ikke lægger den samme effekt ud i gearkassen ved rulning på felt i de forskellige gear. En havde læst en artikkel om det og det giver god mening i min verden (Ja - Min påstand er det jo ikke) - Argumentere blot for hvorfor der OGSÅ her er en faktor som vil trække resultatet i den retning vi ser.

Søren skrev jo at der ALTID er et gear der går 1:1 i en baghjulstrækker gearkasse - Det mener jeg ganske enkelt ikke er korrkekt.

V/h Chr

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 86 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 36 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team