lqs skrev:
der kommer nok lige et tidspunkt, hvor vi skal bestemme, hvad vi kalder ydelse.....på en bilmotor.... samt om svinghjulet er en del af motoren! husk lige at også måle på selve huset (alu som i KØLER/LEDER) på gearkassen ... altså hvor meget det stiger i temperatur.... MVH. søren ps. det her leder mig lidt hen på tidligere i tråden, hvor der skrives lidt om enerti kontra bremsefelt....
Det er fordi du må gøre op med dig selv, i din tankegang omkring lige netop det jeg snakker om her, om du tænker i en effekt fra en motor med eller uden svinghjul og hvad forskeller her indebære (Der kommer min tanke gang senere)! - Ved at fortsætte med at fjerne ting og tab kunne du i tankeeksperimentet fjerne alt og stå tilbage med den inducerede effekt. Der er jo lidt du skal skelne i mellem!
En del af tankegangen kunne f.eks. gå på om en motor vil udvikle den samme effekt med og uden svinghjul.
MIT svar her på er:
Ja... Det vil den (minus meget lidt til gnidningstab med luften), men en motor med og uden svinghjul vil kun levere den samme effekt ud i gearkassen i det øjeblik motoren ikke skal acceperere op i omdr., men der i mod ligger helt fast på f.eks. 3000rpm og er belastet der.
Så kommer næste del så som er lidt mere snørklet:
Der SKAL en effekt til at trække svinghjulet op i hastighed (Acceleration) og nu hurtigere svinghjulet skal trækkes op i hastighed og nu større dets enertimasser, nu større effekt skal til.
I tanken:
-Prøv så at sæt et MEGA stort svinghjul på din fiktive motor. Et svinghjul så stort og en gearing så høj at det, ved fuld gas, tager 5 sek at accelere motoren op til 6000rmp i frigear. Nu bliver al aksel effekten brugt til at lave den her acceleration af svinghjulet (I princippet kunne det vel lige så godt være rullerne på feltet?).
-Hvis vi nu i stedet for valgte at accelerere svinghjulet langsommere op i hastighed ved at give ½ gas f.eks. og det så tog 25 sek. at nå de 6000rpm. Så har vi jo, op gennen accelerationen, leveret en noget lavere effekt til svinghjulet. I princippet kunne vi jo så i stedet for kun at give ½ gas så stadig give fuld gas, og så have valgt at sætte en bremse på svinghjulet som bevirkede at accelerationen ville tage de 25sek.
Under først punkt tog vi ingen effekt ud efter svinghjulet, men det gjorde vi under andet punkt via bemsen som helt sikkert blev varm.
Derfor er MIN konklusion at motorens accelerationshastighed gør en forskel for hvor meget effekt motoren lægger ud i gearkassen.
Jeg vil så i samme åndedrag lige sige, at jeg ikke mener det alene kan retfærdiggøre den effektforskel i de forskellige gear som man kan måle. Men det var jo så noget af det der tilnærmelsesvis kunne regnes på, hvis man gad.
Men er der noget forkert i ovenstående - Så sig endelig frem! Jeg laver bare tankeeksperimenter her... Hvis ikke der er noget forkert i det - Hvilken konklusion, hvis nogen, vil du så drage af ovenstående?
Det var ikke mange spøgrsmål Søren valgte at svare på syntes jeg. Ikke fordi der nødvendigvis SKAL svares. Det er mest hypotetiske spørgsmål fra min side. En tankegang...
At måle på selve huset - Det kan faktisk ikke engang gøre det sådan lige søren. Det der skal gøres er at bygge en isoleret kasse rundt om gearkassen hvor i man så har sine måle instrumenter. Der hanlder om at begrænse strålings- og konvektionstabene fra gearkassen til omgivelserne. Men altså - Det er der jo ingen der gider at gøre! Vi snakker jo bare teorier her.
V/h Chr