Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 apr 2025, 18:59

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 86 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 16 sep 2006, 15:09 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Havneren skrev:
Hummm... Jaaaaaa... Det kunne der rent faktisk godt være noget om det der! Det passer faktisk også perfekt ind i min tankegang oppe over. Nu er vi faktisk ude i noget med at man burde kunne regne sig frem til motorens enerti masse. Og det kam man så ikke sådan bare lige aligevel da det jo ikke kun er motoren der har en ernerti masse.


Hej C.

Du kunne jo lave den interessante øvelse at regne ud hvor meget effekt der skal til for at ændre rpm fra feks 3000 til 6000rpm på 1sekund på en golf. Du ved hvad svinghjulet vejer, og kan med en tommestok temmeligt hurtigt finde dets enertimasse, regne regne....

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 sep 2006, 16:32 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
HenrikGM skrev:
Havneren skrev:
Hummm... Jaaaaaa... Det kunne der rent faktisk godt være noget om det der! Det passer faktisk også perfekt ind i min tankegang oppe over. Nu er vi faktisk ude i noget med at man burde kunne regne sig frem til motorens enerti masse. Og det kam man så ikke sådan bare lige aligevel da det jo ikke kun er motoren der har en ernerti masse.


Hej C.

Du kunne jo lave den interessante øvelse at regne ud hvor meget effekt der skal til for at ændre rpm fra feks 3000 til 6000rpm på 1sekund på en golf. Du ved hvad svinghjulet vejer, og kan med en tommestok temmeligt hurtigt finde dets enertimasse, regne regne....


Yo H....

Ja det kunne jeg da. Det kunne du også på din Volvo, hvis du ikke var lige så doven som mig.

Nu er svinghjulets vægt og diameter jo SLET ikke nok. Fordelingen af vægten er jo det afgørende og det kan jo være lidt af en opgave at finde frem til det med en tommestok på et halvkompliceret svighjul med kobling.

Svinghjulet er jo så heller ikke den eneste enertimasse i en motor. Dog nok den største ja.

Vh Chr

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 sep 2006, 16:50 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Jeg gider ikke regne, slå op i div formelsamlinger.
Men hvordan er dette us blad kommet frem til denne konklusion.
Som hvordan er målingen udført.
Som en ren acc måling, eller en desideret bremsning :?:
Der er en lille forskel.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 sep 2006, 19:26 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
ang. us måling i div. blade.... næsten altid målt på us enertifelt. altid opgivet som hjulhk, da usbiler ofte er automatgear og nedløb er lidt kildent med samme.... lader man være med at regne i nedløb, og opgiver ydelse som WHP.... ofte som noget der ligner SAE.... feltet er enten DYNO eller MUSTANG.... alle amrikanere er enige om at disse mærker er det eneste der dur.... de er så samtidig enige om, at de to mærker måler ca. 12% forskel i hjulheste!
ang enerti i motoren svinghjulet er BESTEMT ikke alene her. slet ikke! ting som krumptap og en del af plejlstænger, knaster, remhjul, generator, vandpumpe ja sågar div remme er med i billedet. er slet ikke sikker på at svinghjul er største del på alle motorer!
ang. modstand i de enkelte gear.... tænk på at olien bliver flyttet rundt i både gearkasse og bagtøj..... slet ikke sikker på at modstanden stiger i en ret linie der. det samme med deformation. den er sikkert større i nogen gear en andre. men tror det er ret forskelligt fra type til type. på en baghjulstrækker (rigtig bil!) med manuel gear og motoren på langs... er der altid et gear der er lige igennem. dette bør bruges som målegear på rullefelt. MVH. søren PS. tænker en del over om Gtec program tager højde for forskellig ydelse ved forskellige hastigheder.... eller stadig kun viser de hk der reelt lægges ned på asfalt? trækker man bilen gennem flere gear er der noget forskel på kurverne....


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 sep 2006, 22:49 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
lqs skrev:
ang enerti i motoren svinghjulet er BESTEMT ikke alene her. slet ikke! ting som krumptap og en del af plejlstænger, knaster, remhjul, generator, vandpumpe ja sågar div remme er med i billedet. er slet ikke sikker på at svinghjul er største del på alle motorer!

Lige præcis. På helt standart biler er svinghjul og kobling jo normalt ret tungt. Måske 15-20kg, men det der jo har den største faktor for enertien er jo vægtens afstand fra centrum. Der har svinghjulet jo langt den afstand i forhold til andre komponenter i motoren og med en relativ stor del af sin vægt placeret yderligt i radius i forhold til f.eks. krumtap. Jeg GÆTTER derfor på at svinghjulet+kobling isoleret set har den største eneritmasse i en gade motor.

ang. modstand i de enkelte gear.... tænk på at olien bliver flyttet rundt i både gearkasse og bagtøj..... slet ikke sikker på at modstanden stiger i en ret linie der. det samme med deformation. den er sikkert større i nogen gear en andre. men tror det er ret forskelligt fra type til type.

Den stiger garanteret ikke i en ret linie, nej. Men sagens kerne (lige nu da) er jo om en motor rent faktisk laver mere ydelse, hvis den kun stiger langtsomt i omdr. i forhold til mindre ydelse ved at stige hurtigt i omdr. Hvor mange hk levere en motor ud i gearkassen når man fra 1000o/min i frigear bare smider sømmet i bund? (Ja. Det kan man også måle og regne på)

på en baghjulstrækker (rigtig bil!) med manuel gear og motoren på langs... er der altid et gear der er lige igennem. dette bør bruges som målegear på rullefelt. MVH. søren

"ALTID"? Er du nu sikker på det Søren? Hvorfor skulle baghjulstrækkere altid have et 1:1 gear når forhjulstrækkere ikke altid har (Faktisk sjældent).


_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 sep 2006, 23:03 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
altid! ja. prøv af finde en manuel baghjulstrækker, med motoren på langs, hvor det ikke er sådan.
15-20kg..... det er godt nok en del..... mindes ikke at have haft en med så meget svinghjul og kobling. prøv at finde en!????
men ja diameter er stor på svinghjul.
hvor meget svingmasse er der egentlig på en motor med automatgear? så er der lige den med at motoren,der efter din mening, yder mere hvis den kun langsomt stiger i omdrejninger.... hvor for i alverden skulle det dog være tilfældet? altså hvis ikke der er turbolader på motoren.... MVH. søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 sep 2006, 23:27 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
lqs skrev:
altid! ja. prøv af finde en manuel baghjulstrækker, med motoren på langs, hvor det ikke er sådan.
15-20kg..... det er godt nok en del..... mindes ikke at have haft en med så meget svinghjul og kobling. prøv at finde en!????
men ja diameter er stor på svinghjul.
hvor meget svingmasse er der egentlig på en motor med automatgear? så er der lige den med at motoren,der efter din mening, yder mere hvis den kun langsomt stiger i omdrejninger.... hvor for i alverden skulle det dog være tilfældet? altså hvis ikke der er turbolader på motoren.... MVH. søren


Hvorfor mener du at alle langsliggende baghjulstrækker-gearkasser går lige igennem i et gear? Hvad skulle forskellen på gearkasser til baghjulstækkere og gearkasser til forhjulstrækkere være i dette spil? Vi har snakket om det før...

Mit svinghjul med kobling som standart ligger omkring 15kg. Men det er rigtigt - Det er et af de tungere. Der er mange der er lettere end det.

Den tanke har jeg fordi der skal en større effekt til at bringe svinghjulet hurtigt op i hastighed end langsomt (Præcis som rullerne på feltet). Da den inducerede effekt ikke er højere må den større effekt der skal til at accelerere svinghjulet hurtigt op vel være det der er mindre tilrådighed til at trække gearkassen rundt.
Hvad mener du der er forkert i det?

Et spørgsmål der MÅSKE kan give anledning til lidt tanker -
Hvor mange hk levere en motor ud i gearkassen når man fra 1000o/min i frigear bare smider sømmet i bund til den rammer begrænseren? (Ja. Det kan man også måle og regne på - Hvor meget stiger temperaturen på olien i gearkassen).

Vh Chr

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 sep 2006, 23:57 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Et lille indspark til en interessant diskussion...

Friktionen i olien stiger eksponentielt med hastigheden på tandhjulene.

Dermed er det "hydrauliske tab" i gearkassen direkte en eksponentiel funktion, og dermed alt andet end linært.

Med dette i tankerne, sammenholdt med et rullefelts opgivelser af tab v. forskellige rpm så bliver det lidt interessant.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 sep 2006, 00:09 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Havneren skrev:
[Yo H....

Ja det kunne jeg da. Det kunne du også på din Volvo, hvis du ikke var lige så doven som mig.

Nu er svinghjulets vægt og diameter jo SLET ikke nok. Fordelingen af vægten er jo det afgørende og det kan jo være lidt af en opgave at finde frem til det med en tommestok på et halvkompliceret svighjul med kobling.

Svinghjulet er jo så heller ikke den eneste enertimasse i en motor. Dog nok den største ja.

Vh Chr


Hmm....Se, C; nu er det jo sådan at jeg ikke er helt lige så doven som dig.... :wink:

Ja, fordelingen af vægten er afgørende. Vægt tæt på centrum er stort set ligegyldig her, men lidt længde til centrum gør en betydelig forskel.
Jeg er sikker på at lidt fornuft anvendt på VW svinghjulet gør det muligt at lave en ret præcis beregning, kun med en tommestok som målegrej, hvis man gerne vil vide det. Ihvertfald præcist nok til denne diskussion. Og drop bare trykfoden i første omgang ;-)
At tro er at ikke vide.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 sep 2006, 00:53 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
der kommer nok lige et tidspunkt, hvor vi skal bestemme, hvad vi kalder ydelse.....på en bilmotor.... samt om svinghjulet er en del af motoren! husk lige at også måle på selve huset (alu som i KØLER/LEDER) på gearkassen ... altså hvor meget det stiger i temperatur.... MVH. søren ps. det her leder mig lidt hen på tidligere i tråden, hvor der skrives lidt om enerti kontra bremsefelt....


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 86 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team