Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 11:53

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 72 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Moderator

grov tommelfingerregel:

ladetid = 3x primærmodstand.(passer faktisk ret tit)

Tjeck med skop, hvis i tvivl.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
HenrikGM skrev:
grov tommelfingerregel:

ladetid = 3x primærmodstand.(passer faktisk ret tit)

Tjeck med skop, hvis i tvivl.

Det må så være rundt regnet 1.5ms +/-

Damn, så var jeg jo laaangt fra... Jeg må vist hellere bruge noget tid på at få styr på det dwell der!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Hvorfor ikke smide et scope på Motronicen.

Den burde jo have alle svarende, og da du har et adapterkabel så er det vel ikke det store problem, medmindre du har skiftet tændspole.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Senior Medlem

Morten VJ skrev:
Hvorfor ikke smide et scope på Motronicen.

Den burde jo have alle svarende, og da du har et adapterkabel så er det vel ikke det store problem, medmindre du har skiftet tændspole.

MVH

Morten

hvorfor er det ikke altid mig, der får de fede idéer... Det er da det jeg gør!
Det er vel ok at jeg nøjes med at måle den i tomgang, right?

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Kald det friske øjne, det hjælper en gang imellem på et problem.
Tomgang burde være ok, men noter batterispændingen, og sammenlign med den korrektionsfaktor der ligger i MS.
Jeg personligt vilde også tage en måling ved 3000 rpm ubelastet for at se om den ændre sig.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Senior Medlem

Jeg målte dwell med en strømtang på mit skop idag.

I tomgang målte jeg 3.9-4.2ms (det stod og kørte lidt frem og tilbage, men var mest på 3.9ms). Ved 3000omdr ubelastet målte jeg 2.3ms. Altid en fin linær rampe.

Så prøvede jeg at sætte ms til for, at måle:

Første gang så det lækkert ud, linær rampe på 3.9ms og fint speederrespons! Langsomt men sikkert begyndte lineariteten, at ophøre. Rampen fladede ud. Det er nok fordi jeg jo bare har smidt tændmodulet ud til spolen uden køleplade. Det var jo bare et forsøg... Anyway modulet opgav til sidst og valgte at stå af. Mandag vil jeg tage den køleplade jeg har liggende og smide på et nyt tændmodul (nr 3 :mrgreen: ) Jeg vil æde min gamle hat på, at hele miseren har været pga dårlig varmeafledning :damn: men alligevel rart at få lidt handson erfaring med dwell.

HenrikGM: Din tommelfingerregel måtte se sig slået med flere længder, kan du komme i tanke om en forklaring på denne afvigelse? (ren nørdet nysgerrighed)

Så kan jeg nævne, at jeg har måtte ændre mit SPDT relæ til et DPDT relæ. Der skal trækkes 2 relæer i bmw´en. Et hovedrelæ med batteri + og et pumperelæ med switched plus. De 2 kan ikke trækkes på samme kontaktsæt, da pumperelæet så kan hente 12v igennem hovedrelæets spole og får stel igennem dyser+tomgangregulator og videre ind igennem ms... Jeg siger jer den var sjov at regne ud :gnaek:

Jeg skal nok på et tidspunkt producere en eller anden form for diagram/pinout, hvad jeg nu lige finder nemmest..

Titel:
Moderator

Jeg undres lidt her.

Som jeg læser dit indlæg har du feset modulet af på ganske kort tid?

Kører selv med std 139 tændingsmodul på en std 740 spole lige pt.

Intet bliver varmt, nul køleplade.

Har kørt med samme spole(0,8ohm primær) på hjemmefusket tændingsmodul(bygget over en IGBT). Selv med sølle 1,8mS er der gnist i rigelig mængde. Har sådan set hele 3 forskellige tændingsanlæg på bilen pt, og overvejer at bygge wasted spark på(blot for sjov).

Een ting der KAN snyde(siger ikke det er den rigtige forklaring her) er ledningsnettets evne til at levere strømmen til spolen. bare 0,3ohm i mellem net og tændingsmodul gør en stor forskel på den rigtige ladetid.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Senior Medlem

Jeg har målt lidt på opstillingen og taget billeder af skopskærmen:
Billede
Ch 1 = Strømprobe på stelsiden af spolen Ch 2 = Probe på stelsiden af spolen
Billede
Jeg har taget stel fra beslaget hvor hjelmen glider ned i. Men kan jo passende flytte det til stelpunktet på tårnet. Det burde være tæt på optimalt

Når man kigger på skopbilledet kan man se at discharge tager 1.6ms. Jeg har læst på extra-sitet og ms2 sitet, men har ikke fundet en entydig forklaring på hvad man skal indtaste i minimum disharge... er det bare de målte 1.6ms?

Jeg kunne ikke dy mig og kørte forbi arb lørdag morgen. Brugte et par timer på fejlfinding inden jeg kørte videre til træf.. Så jeg har sat et nyt modul på og påmonteret en køleplade jeg lige havde liggende. modulet bliver lunken men ikke mere og det begynder ikke mere at gå i strømbegrænsning efter noget tids drift.

Bliver iøvrigt nødt til igen at kigge på støj på rpm inputtet. Der optræder spikes til tider og jeg har målt lidt på Lm1815 kredsløbet. Der var tydelig støj på udgangsignalet. Det skal elimineres!

Titel:
Moderator

xillur skrev:
Bliver iøvrigt nødt til igen at kigge på støj på rpm inputtet. Der optræder spikes til tider og jeg har målt lidt på Lm1815 kredsløbet. Der var tydelig støj på udgangsignalet. Det skal elimineres!

God ide.

Et simpelt scenario:

Du kører WOT, og rammer en "uheldig" spike der snyder MS til at tro at RPM pludseligt ændrer sig voldsomt. MS tror jo på signalet, og ændrer tændingen tilsvarende.

Det medfører at din tændingvinkel som før var på optimale 29grader lige pludseligt nu er interessante 71grader(eksempel). Motoren skal nu overleve en monstertrykstigning, som følge af en alt alt for tidlig tænding.

Der er ikke tale om tændingsbanken, men derimod regulær pre-ignition, og vupti er der et ben ud af siden på motoren.

Een gang for tidlig er nok, hvis det sker på det rigtige tidspunkt.

Så RPM signalet skal helst være rimeligt kvalivare.

Citat slut.

Titel:
Senior Medlem

Jeg er ikke i tvivl om vigtigheden af et rent rpm signal. Fint eksempel iøvrigt!

Desværre lå problemet ikke der hvor jeg troede. Støjen kom fra 220v inverteren som drev mit skop. Idag målte jeg videre og valgte da at bruge 220v fra nettet.

Jeg vil måle videre og nu hvor mine tændmoduler ikke brænder af mere, vil jeg også checke tændvinkel med tændingspistol..

Der er noget jitter på signalet fra VR-sensoren, men ellers er signalet rent og uden støj. Der er da også trukket skærmet kabel helt fra sensor til ms boksen. Jitteren kan nok tilskrives en lidt svingene tomgang, men den kan jeg jo eftervise ved at gi lidt gas...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 72 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Næste

Alle tider er UTC + 1 time