JakobM skrev:
Det er jeg ikke enig i når sammenligningen er en chip.
Hvis der ikke er mulighed for at udskifte hele den originale motorstyring til fordel for f.eks. MS, EFI, Wolf eller andet, eller hvis man hurtigt vil kunne afmontere det eftermonterede, så er tilskud en ganske udmærket løsning.
Derfor er jeg helt enig med dig. Med eftermonteret turbo hvor man ind i mellem laver småændringer i ladetryk o.a. er det en lækker situation at man selv kan mappe ind på tilskuddet. Jeg har godt nok ikke selv kørt med MF2, men kører med SMT6 fra perfectpower som tilskudsystem (kan trække 6 ekstra dyser ud over de mange snyltefunktioner) og på de snart 2 år jeg har kørt med tryk, har jeg mappet den om 3-4 gange - først på grund af monteringen af smedede stempler og forhøjet ladetryk, dernæst på grund større turbo og derind imellem for at opnå bedre kørbarhed. Ulempen ved tilskud er at der kan opstå lidt on/off føling med tilskuddet på grund af den lange vej fra dysemonteringen til indsugningsmanifolden, men fordelen netop at man selv kan finjustere.
Helt optimalt er det som du er inde på med en MAP sensor i måsen på tilskudssystemet, specielt hvis man har adgang til at mappe med en bredbåndssonde og AFR måler. Med sådan en til låns (tak til Jonas Olsen) har jeg faktisk fået min bil til at køre som om den var født med trykladning.
Sammenlignet med hvad RH (bare et eksempel) skal have for at lave motorstyring, kan de mange gange jeg har mappet boksen om, vist have gjort mig fattig... nåja, og så kan SMT6 også justere tænding, blanding hen over de originale dyser, lambda, MAP, setpoint control, og ja jeg kunne blive ved..
