Wildert skrev:
Glem NM i den sammenhæng. Ideen er at du skal have maximalt areal under EFFEKTkurven i det interval af RPM der ligger mellem at du skifter, og hvor du ender når du skifter.
Så det afhænger af din effektkurve, og i særdeleshed af hvordan den ser ud EFTER max effekt, samt hvordan din gearing ligger. I øvrigt er standard gadegearkasser typisk indrettet sådan at der er langt mellem de første gear, og kortere og kortere mellem jo længere op man kommer (simpelthen fordi det lavere gear gør at man ikke i samme grad mærker at man komme udenfor maximal effekt). Det betyder at jo længere oppe i gear du kommer, jo mindre skal du over max. effekt for at skifte på det optimale tidspunkt.
Giver det mening?
Det giver da lidt mening ja.. har prøvet at scanne min rullefeltsmåling så er det måske lidt nemmere at snakke om, som du kan se har jeg ikke ret langt fra max hk til den rammer begrænseren, der snakker vi vel ca 200-250 rpm...
Motoren er en 1.3 2E-TELU motor med std turbo på, så det er nok begrænset hvor meget mere effekt jeg kan presse ud af den før jeg får taget mig sammen og sat den større turbo og en skarper knast på samt hæver omdrejningsbegrænseren...
Jeg kørte en 15.5 tid til racex i år, bilen vejer 1060 kg på brovægten med fuld tank, dog uden mig i.. men rigtige mænd vejer jo i nærheden af 100 kg så det gør jo ikke noget godt for vægt/effekt forholdet
Std gearkassen rykkede jeg fra hinanden så den er erstattet med en gearkasse fra en corolla 101 4EFTE motor, så man kan godt mærke der er blevet lidt længere mellem gearene, men syntes egentlig de ligger meget godt til bilen. Svinghjulet er blevet drejet ned og monteret med større trykfod/kobling ved autobremsen