Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 04:40

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Det er jo bare lidt for lir, og nu hvor ms kan styre det :mrgreen:

Hvor bør man sætte sit shiftlight til at lyse, havde forestillet mig det ville være lige omkring hvor hk-max kvurven knækker? og så må man vel ikke ramme under nm-max

Min bil yderpå felt 137,2hp@5528 rpm og 207,1nm@3491 rpm

Indtilvidre har jeg sat det til at lyse op ved 5400 rpm så er der jo lidt at løbe på med reaktionstid

Toyota Corolla '91
1.3 xli Turbo

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Troels skrev:
Det er jo bare lidt for lir, og nu hvor ms kan styre det :mrgreen:

Hvor bør man sætte sit shiftlight til at lyse, havde forestillet mig det ville være lige omkring hvor hk-max kvurven knækker? og så må man vel ikke ramme under nm-max

Min bil yderpå felt 137,2hp@5528 rpm og 207,1nm@3491 rpm

Indtilvidre har jeg sat det til at lyse op ved 5400 rpm så er der jo lidt at løbe på med reaktionstid

Glem NM i den sammenhæng. Ideen er at du skal have maximalt areal under EFFEKTkurven i det interval af RPM der ligger mellem at du skifter, og hvor du ender når du skifter.
Så det afhænger af din effektkurve, og i særdeleshed af hvordan den ser ud EFTER max effekt, samt hvordan din gearing ligger. I øvrigt er standard gadegearkasser typisk indrettet sådan at der er langt mellem de første gear, og kortere og kortere mellem jo længere op man kommer (simpelthen fordi det lavere gear gør at man ikke i samme grad mærker at man komme udenfor maximal effekt). Det betyder at jo længere oppe i gear du kommer, jo mindre skal du over max. effekt for at skifte på det optimale tidspunkt.

Giver det mening?

Billede
Golf GTi 16V til rally

Junior Medlem
Brugeravatar

Wildert skrev:
Glem NM i den sammenhæng. Ideen er at du skal have maximalt areal under EFFEKTkurven i det interval af RPM der ligger mellem at du skifter, og hvor du ender når du skifter.
Så det afhænger af din effektkurve, og i særdeleshed af hvordan den ser ud EFTER max effekt, samt hvordan din gearing ligger. I øvrigt er standard gadegearkasser typisk indrettet sådan at der er langt mellem de første gear, og kortere og kortere mellem jo længere op man kommer (simpelthen fordi det lavere gear gør at man ikke i samme grad mærker at man komme udenfor maximal effekt). Det betyder at jo længere oppe i gear du kommer, jo mindre skal du over max. effekt for at skifte på det optimale tidspunkt.

Giver det mening?

Det giver da lidt mening ja.. har prøvet at scanne min rullefeltsmåling så er det måske lidt nemmere at snakke om, som du kan se har jeg ikke ret langt fra max hk til den rammer begrænseren, der snakker vi vel ca 200-250 rpm...

Motoren er en 1.3 2E-TELU motor med std turbo på, så det er nok begrænset hvor meget mere effekt jeg kan presse ud af den før jeg får taget mig sammen og sat den større turbo og en skarper knast på samt hæver omdrejningsbegrænseren...

Jeg kørte en 15.5 tid til racex i år, bilen vejer 1060 kg på brovægten med fuld tank, dog uden mig i.. men rigtige mænd vejer jo i nærheden af 100 kg så det gør jo ikke noget godt for vægt/effekt forholdet :mrgreen:

Std gearkassen rykkede jeg fra hinanden så den er erstattet med en gearkasse fra en corolla 101 4EFTE motor, så man kan godt mærke der er blevet lidt længere mellem gearene, men syntes egentlig de ligger meget godt til bilen. Svinghjulet er blevet drejet ned og monteret med større trykfod/kobling ved autobremsen

Vedhæftede filer:
Filkommentar: Rullefeltsmåling
kurve.JPG
kurve.JPG [ 99.05 KiB | Vist 1259 gange ]

Toyota Corolla '91
1.3 xli Turbo

Titel:
Mester Medlem

Vi skal stadig bruge din gearing også - så kan det sættes ind i et regneark. Men så længe din begrænser ligger hvor den ligger, så skal du faktisk bare ud til den mere eller mindre. Nu bliver du så reddet lidt af at det er en turbomotor som ikke er toptunet, så du har i forvejen en ret bred effekt kurve oppe ved spidsen. Den er rimeligt flad generelt, så hvis du skifter ved f.eks. 5700-5800, så ryger du - hvis vi snakker 1 til 2 - med en typisk gadegearkasse ned på omkring 4000 eller måske lavere. Her har du stadig ca. 110-115 hk'er tilrådighed - det er ikke så dårligt.

Kommer vi længere op - f.eks. 3 til 4, eller 4-5 så falder man typisk kun 700-800 rpm, men her vil du stadig skulle helt ud til begrænseren for at holde max effektareal under kurven.

Målet er simpelthen at opsætte to lodrette streger med en afstand der spænder over det antal rpm som skiftet "sænker dig" i omdrejninger på motoren. Så fører du dem fra venstre mod højre, og det areal som indrammes under effektkurven skal være størst muligt. Det er det mest optimale skiftepunkt.
Så har man en effektkurve der kun dykker lidt over max. effekt, samt en begrænser der ligger pænt over, så skal man faktisk godt over max effekt før man skifter. Hvor meget afhænger af gearkassen, og kurvens facon.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Junior Medlem
Brugeravatar

Wildert skrev:
Vi skal stadig bruge din gearing også - så kan det sættes ind i et regneark. Men så længe din begrænser ligger hvor den ligger, så skal du faktisk bare ud til den mere eller mindre. Nu bliver du så reddet lidt af at det er en turbomotor som ikke er toptunet, så du har i forvejen en ret bred effekt kurve oppe ved spidsen. Den er rimeligt flad generelt, så hvis du skifter ved f.eks. 5700-5800, så ryger du - hvis vi snakker 1 til 2 - med en typisk gadegearkasse ned på omkring 4000 eller måske lavere. Her har du stadig ca. 110-115 hk'er tilrådighed - det er ikke så dårligt.

Kommer vi længere op - f.eks. 3 til 4, eller 4-5 så falder man typisk kun 700-800 rpm, men her vil du stadig skulle helt ud til begrænseren for at holde max effektareal under kurven.

Målet er simpelthen at opsætte to lodrette streger med en afstand der spænder over det antal rpm som skiftet "sænker dig" i omdrejninger på motoren. Så fører du dem fra venstre mod højre, og det areal som indrammes under effektkurven skal være størst muligt. Det er det mest optimale skiftepunkt.
Så har man en effektkurve der kun dykker lidt over max. effekt, samt en begrænser der ligger pænt over, så skal man faktisk godt over max effekt før man skifter. Hvor meget afhænger af gearkassen, og kurvens facon.

Nu er det jo nok tæt på umuligt at finde fabriks specifikationer på hvad udvekslingen er på sådan en 4efte gearkasse.. men tror jeg for sjov vil ud og lave lidt "test" i aften om hvad den fx går med ved bestemte omdrejninger i hele feltet og hvad rpm tabet er ved skift af gear

Toyota Corolla '91
1.3 xli Turbo

Titel:
Junior Medlem
Brugeravatar

Så har jeg været ude og teste lidt hvis det kan hjælpe lidt :up:
Det er jo ikke fordi jeg ikke kan køre bil eller ved hvornår jeg skal vidre til næste pind, syntes bare det kunne være rart man ikke sjusser sig frem til hvornår lampen skal tænde

Har målt på den måde at jeg kørte op til 4000 rpm i alle gear.. noterede farten, skiftede gear, accelerede til samme fart igen og skrev omdrejningstallet ned, for derved kunne se hvor mange rpm motoren faldt ved gearskifte. Der er selvfølgelig en vis unøjagtighed da omdrejningstælleren og speedometeret har en vis fejlprocent, men det er da sammenlignlig data...

1. gear 4000 rpm - 40 km/t - faldt med 1500 rpm
2. gear 4000 rpm - 65 km/t - faldt med 1200 rpm
3. gear 4000 rpm - 100 km/t - faldt med 900 rpm
4. gear 4000 rpm - 130 km/t - faldt med 600 rpm
5. gear 4000 rpm - 155 km/t

Toyota Corolla '91
1.3 xli Turbo

Titel:
Mester Medlem

Det havde været lidt mere til at bruge til noget hvis du havde kørt helt ud til 6000 - det ændrer sig lidt over registeret (læs: jo længere du kører den ud, jo mere falder rpm når du skifter) - og uden en slutgearing så er det ret svært at bruge til noget, eller sjusse sig frem.
Umiddelbart er det en ret "lang" 'kasse - men det lader til at du faktisk skal ud til 5700-5800 i alle gear med den effektkurve du har nu - så sæt du dit shiftlight til deromkring.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem

ang. slutgearing.... så kig i øverste højre hjørne på udskriften.
der skal gearing i det gear der er nærmest på 1 til 1 stå...... typisk 4.
på en forhjulstrækker som denne, passer tallet ikke nødvendigvis helt.... men er ret tæt på.
husk at disse tal og kurver, sandsynligvis er lavet ved hjælp af bilen omdrejningstæller.... det er ikke altid den passer helt. det er heller ikke så let at taste/ramme rpm helt nøjagtig.
et godt hint er at cheke hvor mange rpm motorstyrring/omdrejningsbegrænser tillader..... passer det med udskrift? blev bilen kørt helt ud til begrænser? MVH. søren

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time