MazdaspeedDK skrev:
som overskriften antyder så har jeg fået den måske geniale ide og smække TO turboer på min baneracer motor.
MEN nu er det jo kun en 1600ccm motor med 4 ben i og 16 ventiler.. Kan den motor sætte skub i to møller eller går det bare op i og danne ladetryk og så skifte gear og starte igen!???
Min banebil skal jo gerne få en podie plads næste år i Special Saloon Car
derudover er der nogen som kan fortælle mig om konstruktionen af et udestødningsmanifold som passer på motoren med to møller.. har ladet mig fortælle at en mølle skal have 2 cyl som har "samme takt" så der bliver jo noget rør føring og lidt....
ER IKKE INTERESSERET I USERIØSE HENVENDELSER OM AT DET ER SPILD AF TID OG PENGE...
Men seriøse henvendelser med konstruktiv kritik og råd modtages gerne
På forhånd tak
Christian
Hvor mange HK laver den på sug? Ved hvilket RPM?
1-4 og 2-3 kobles sammen, og i hver sin turbo.
Har du tænkt på stempler og plejlstænger i motoren(evt krumtap?) skal kunne holde til 20minutter for fuld hammer. Det er ikke uden vanskeligheder at bygge det du har gang i der.
Som jeg ser det skal du sigte efter så mange sugehk som overhovedet muligt. Vælg derefter 1(een) turbo med relativ stor varmside, feks en T3Super60, evt (budgettet?) en kuglelejeturbo. Pas på ikke varmside bliver for lille.
Motoren vil lave relativt mange rpm, og lægge HK langt oppe i rpm, men du får den næppe til at hænge sammen hvis den skal slæbe som en V8er.
Dernæst skal der gøres noget seriøst omkring køling. Kig grundigt på kølevandsflowet. Overvej at lave topstykket om, så det får en decideret vandmanifold. Du kan evt. lave motoren om til et "dry-deck".
Originalpumpen kan du nok skrotte. Der skal et ret voldsomt vandflow til at køle en højtydende turbomotor, når den ikke får pauser. Overvej en elektrisk løsning. Pas på kavitation.
Hvis du gennemfører alle detaljer(behøver ikke koste en arm, men kræver noget hjemmearbejde af dig selv) så kan det lade sig gøre at bygge en SSC bil med en lille turbomotor til rimelige penge, der også kan holde til et løb. Kølingen er nok det kritiske punkt her.
Men jeg ville klart droppe de to turboer. Det er noget mere kompliceret at lave, og gevindsten på en racemotor er så godt som ikke-eksisterende.
Hvor seriøs er du omkring dette projekt?
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!