Indentifikation af turbo

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
VAG mekaniker
Senior Medlem
Indlæg: 353
Tilmeldt: 15 jan 2004, 22:19
Geografisk sted: fyn kerteminde

Indentifikation af turbo

#1 Indlæg af VAG mekaniker »

Har en turbo med dette nummer- som er hentet direkte fra PP :arrow:

Ford Thunderbird -85 140CID na 466944-1 Garrett TB0355

Kan der være en i dette land som kan fortælle mig hvor meget den kan levere af luft.??eller ca hvor mange hk?

Har undersøgt med google og der kan jeg se at der er en 140kubik tommer ( ca 2.3liter) maskine med turbo men det er så også det...

Hvis alt går efter planerne så skulle den monteres på en maskine på ca 1.9liter - spørgsmålet er : er det helt skudt ved siden af?

Den skal ikke bruges til at komme på skamlen ved et DHB træf - men til en "lidt" hurtigere gammel tysk baghjulstrækker ..... :?
v/h Peter
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#2 Indlæg af klyfax »

Hvis du kan skaffe målene på turbine hus og kompressor huset så er du nået noget længere...
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
VAG mekaniker
Senior Medlem
Indlæg: 353
Tilmeldt: 15 jan 2004, 22:19
Geografisk sted: fyn kerteminde

#3 Indlæg af VAG mekaniker »

indsug i kompressor er målt til 42mm.
I turbinehuset står der >>36<< ved indløb.

Tror den er stor nok til min - har lige målt en turbo fra en vag 1.8T, den måler 38mm i kompressorhuset, og den skulle være god for 180 - 190 hk, sååå .......... :roll:
v/h Peter
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

#4 Indlæg af Mads B (dk) »

Hvis du tager kompressor huset og turbine huset af så kan du måler trimmet.

Komp.
Du skal først måle komp. hjulet yderst, altså længst ud mod indsugningen,(in)
der efter så tæt på "bagpladen" som muligt (ex)

Så er det bare trim = ((in'2):(ex'2))´*100

Turbine
Du skal først måle turbine hjulet yderst, altså længst ud mod udstødningen (ex)
der efter så tæt på "bagpladen" som muligt (in)

Samme formel som før trim = ((in'2):(ex'2))*100
Billede
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#5 Indlæg af Havneren »

vag mekaniker skrev:indsug i kompressor er målt til 42mm.
I turbinehuset står der >>36<< ved indløb.

Tror den er stor nok til min - har lige målt en turbo fra en vag 1.8T, den måler 38mm i kompressorhuset, og den skulle være god for 180 - 190 hk, sååå .......... :roll:


Det er standeart mål på en helt almindelig T3 turbo det der. Jeg kan næsten forestille mig at den så også har et WG hus som du kan bolte af med 5 bolte.

Sådan en turbo kan levere fra 220hk til 250hk. Størrelse mæssigt er det samme turbo som jeg kørte med tidligere og havde ca. 230hk. Den gang vurderede jeg det til at være sket der.

Størrelse mæssigt er den helt fin til din 1,9 motor. Man kan dog sige at hvis målet kun var de 160hk var du nok bedre tjent med 1,8T turboen.

V/h Chr
VAG mekaniker
Senior Medlem
Indlæg: 353
Tilmeldt: 15 jan 2004, 22:19
Geografisk sted: fyn kerteminde

#6 Indlæg af VAG mekaniker »

Mads B 405 2.0 skrev:Hvis du tager kompressor huset og turbine huset af så kan du måler trimmet.

Komp.
Du skal først måle komp. hjulet yderst, altså længst ud mod indsugningen,(in)
der efter så tæt på "bagpladen" som muligt (ex)

Så er det bare trim = ((in'2):(ex'2))´*100

Turbine
Du skal først måle turbine hjulet yderst, altså længst ud mod udstødningen (ex)
der efter så tæt på "bagpladen" som muligt (in)

Samme formel som før trim = ((in'2):(ex'2))*100


ok
de tal jeg så for - hvad siger de mig??
v/h Peter
VAG mekaniker
Senior Medlem
Indlæg: 353
Tilmeldt: 15 jan 2004, 22:19
Geografisk sted: fyn kerteminde

#7 Indlæg af VAG mekaniker »

Havneren skrev:
vag mekaniker skrev:indsug i kompressor er målt til 42mm.
I turbinehuset står der >>36<< ved indløb.

Tror den er stor nok til min - har lige målt en turbo fra en vag 1.8T, den måler 38mm i kompressorhuset, og den skulle være god for 180 - 190 hk, sååå .......... :roll:


Det er standeart mål på en helt almindelig T3 turbo det der. Jeg kan næsten forestille mig at den så også har et WG hus som du kan bolte af med 5 bolte.

Sådan en turbo kan levere fra 220hk til 250hk. Størrelse mæssigt er det samme turbo som jeg kørte med tidligere og havde ca. 230hk. Den gang vurderede jeg det til at være sket der.

tak for hjælpen gutter 8)

Størrelse mæssigt er den helt fin til din 1,9 motor. Man kan dog sige at hvis målet kun var de 160hk var du nok bedre tjent med 1,8T turboen.

V/h Chr


jeps; den er med de 5 bolte.

ang den turbo fra 1.8T - den er ikke noget værd - den skal ivertifald reppes, for der er herre meget slør i den, så det bliver nok den "store" jeg skruer på. Så må jeg leve med at den kan komme til at lave lidt flere hk :wink:
v/h Peter
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

#8 Indlæg af Mads B (dk) »

de giver dig trimmet på turbo og du kan derfor finde det rigitige kompressor map og regne dig frem til hvor meget luft den kan levere(= hk)
samt se om den har for lille udstødnings trim og derfor begrænser motoren ved høje omdr.
Billede
VAG mekaniker
Senior Medlem
Indlæg: 353
Tilmeldt: 15 jan 2004, 22:19
Geografisk sted: fyn kerteminde

#9 Indlæg af VAG mekaniker »

ok lige lidt data
komp:
(60*60) / (40*40)*100=38,8

turbine:
(48*48) / (60*60)*100=64

Så er det at jeg lige mangler en formel som jeg kan sætte disse tal ind i, og som så kan fortælle mig om hvor meget og hvor lidt denne mølle kan give / bremse :wow:
v/h Peter
VAG mekaniker
Senior Medlem
Indlæg: 353
Tilmeldt: 15 jan 2004, 22:19
Geografisk sted: fyn kerteminde

#10 Indlæg af VAG mekaniker »

hvorfor delen kommer solbrillekaj der hvor der skal stå >>8<<
v/h Peter
Besvar