Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 16:56

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 86 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Moderator

Man kan jo så fundere lidt over hvordan tabet i transmissionen reelt er målt.

Hvis det er målt v. nedrulning på felt, så trækker rullerne jo transmissionen, men på den stik modsatte tandflanke. Kan man så regne med tabet, eller?

Man kan måske endda argumentere for at effektopgivelsen er mest relevant på hjulene. Eller....

Sjovt emne ;-)

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sweden
Hmm nå, har bare altid fået at vide at en lang kardan tager heste, men kan da godt læse at det ikke er meget.

Personligt har jeg intet tiloves for en høj effekt i en bil.
I et race kommer det sku ikke an på effekten af bilen, men på køreres egenskaber til at køre bilen.

Et eksempel kunne være Renalt F1 raceren (Det er den lyse blå :mrgreen: )

Alonso køre super godt i sin, mens fisicella ikke køre nær så godt. Bilen er den samme, i følge holdet. Altså kun forskel i førerens vægt, og taktik.

Et andet eksempel kunne være Top Gears ene test køre, der brugte 24 timer i alt, på at lære at kende nurburgringen i en superbil. Tiden var omkring 11 min. Hvis jeg husker rigtigt. En tøs tager så en Transit, skralder den for al overflødige vægt. Og sætter en tid der er lige over 10 min.

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."

Titel:
Mester Medlem

HenrikGM skrev:

Hvis det er målt v. nedrulning på felt, så trækker rullerne jo transmissionen, men på den stik modsatte tandflanke. Kan man så regne med tabet, eller?

Man kan måske endda argumentere for at effektopgivelsen er mest relevant på hjulene. Eller....

Sjovt emne ;-)

Ja... En måling på et rullefeldt vil altid være en tilnærmet værdi for den effekt motoren ligger, men det er jo den mulighed man har nem adgang til.

V/h Chr

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sweden
En effekt måling på hjulene er vel det man skal bruge? Det er jo dem der sidder sidst i rækken. Og dem der overfører til asfalten...

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."

Titel:
Mester Medlem

klyfax skrev:
En effekt måling på hjulene er vel det man skal bruge? Det er jo dem der sidder sidst i rækken. Og dem der overfører til asfalten...

Ja... Det er også dem amerikanerne altid bruger. Her hjemme kan man bare ikke rigtig PRALE af hjul heste (Afhængig af omgangskreds selvf.). De fleste kan kun forholde sig til motorydelse.

V/h Chr

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Medlem

HenrikGM skrev:

Sjovt emne ;-)

Henrik, det skal vi heller ikke, men du sige direkte længden på akslen intet betyder og det er ikke sandt. Du svare jo selv på, hvorfor det ikke er sandt.
Jeg er helt enig i, at tabet er tættere på nul end et rimeligt tab, hvad det så end er :wink:

Det med effekt på hjulene er mere relevant, da det jo er det, som man kan lægge i asfalten.
Men igen, skal vi have noget at sammenligne med, hvad jeg har opfattelsen af, er meget vigtigt for nogen.
Er rullefeltet et inerti felt, måler man jo bare, hvor hurtigt man kan accelerere massen(rullerne) og ud fra det kan man beregne, hvor meget kraft der bliver tilført.
Køre man i første gear, kan man accelerer rullerne hurtigere end hvis man køre i femte gear.
Ergo har man mere moment til rådighed i første gear end i femte, men man har ikke mere effekt og det er vel det programmet prøver at tage højde for, som Christian siger, det er en tilnærmet værdi.

Nu når vi er inde på det med effekt måling, har jeg besluttet mig at se ind til det med korrektion faktoren ud fra en tidligere diskussion her på PP.
Jeg har et termometer, som har en nøjagtighed på ±[0.20% + 0.3°C] så det må være godt nok, jeg skal så bruge et barometer og før jeg fare til at købe et hos den lokale isenkræmmer, vil jeg bare lige høre, hvad I andre bruger og hvor det kan købes.
Om det skulle havde været i en tråd for sig, må moderatorerne afgøre.

Bemmer

Titel:
Mester Medlem

ang. termometer... så er det mindst lige så vigtigt at måle temp det rigtige sted, som at købe dyrt termometer.
barometerstanden kan man ofte med fordel kontrolere, ved mærmeste lufthavns hjemme/vejrside.
så ved man om arvestykket fra oldefar, der hænger nær amagerhylden passer!
endelig så skal man lige bestemme om man vil bruge DIN eller EØF norm til at korrigere efter. ved EØF er der også brug for at kende luftfugtigheden.
ang. WHP us ponyheste... så er de tal der opgives fra den side atlanten ofte meget tvivlsomme. næsten værre end dem fra den anden side af storebælt.... rigtig tit kan de dyser eller ladere aldrig give den ydelse som måles i USA. MVH. søren PS. hjulhk målt på et rullefelt og dem målt med Gtec vil ofte ikke være ret ens!!!

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Ang. det her med hjuleffekt så synes jeg at kunne forstå på en tidligere tråd jeg har læst - vist nok med et indlæg fra Natmekkeren - at hjuleffekten kan være mere ubruglig end motoreffekt. Årsagen - hvis jeg har forstået det korrekt - er at hjulstørrelse, nedspænding på rullerne osv. påvirker resultatet - og det endda en del.

Er det korrekt forstået?

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem

meget tæt på! men det gælder så stadig kun for hjulhk målt på et rullefelt.... helt galt behøver det nu ikke være.... kommer meget an på dæk(tryk) og hastighed..... har prøvet at få målt hjulhk med Gtec og OTTOs felt hvor forskellen var ca. en procent!!! dvs. 3hk ved en ydelse på 300hjulhk.... vil forøvrigt mene at et enerti felt er langt mere realistisk end en bremse.... særlig ved extreme motorer med store turboladere. det er noget at bla. svenskerne ikke helt har samme mening om.... de synes det er ok at bremse motoren helt op til 5sek ved hvert rpm tal..... ja så kommer man da af med alt der ligner turbolag! sådan er der så meget... MVH. søren

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: tæt på kbh
har selv googlet meget om emnet,
Da jeg køre amerikaner bli med automatgearkasse og tilmed en converder der først staller ved omkring 2800 - 3000 rpm.

syntes denne text kommer nærmest en rigtigt god forklaring.
hvis der er nogen der keder sig kunne jeg godt bruge den på dansk.

http://www.wroum.dk/div/Horsepower%20loss%20through%20drivetrain.htm

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 86 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Næste

Alle tider er UTC + 1 time