Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 16:44

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 86 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

klyfax skrev:
Havneren skrev:
bay skrev:
Jeg har hørt fra min gamle lærer på teknisk skole at et effekt tab på ca. 30% let kan forekomme gennem transmission, trækaksler osv.

Der er vist også mere effekt tab gennem transmissionen på en baghjulstrækker end på en forhjulstrækker. Det skyldes at meget går tabt gennem kardanaksel, hardyskiver, bagtøj osv...

Mvh. Bay

En baghjulstrækker består jo ikke af flere komponender end en forhjulstrækker - Lige bortset fra kardanakslen da. Hvis det så oven i købet er med stiv bagaksel vil jeg påstå at der måske endda går mindre tabt i en baghjulstrækker.

V/h Chr

Jeg vil så mene at en 2 meter lang kardanaksel tager rimiligt meget effekt.

Hvorfor? Og vil en 3m lang kardan aksel så tage mere effekt?

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Rødkærsbro
Havneren skrev :

Citat:

JA! Jo længere kardanaksel jo mere effekt tab fordi :

Den vil "vrides" en smule og det går der kræfter tabt ved.
Prøv engang spænde en bolt med en momentnøgle, først uden forlænger.
Løsn bolten og spænd den samme moment igen, med en lang forlænger.
Du skal nu selv bruge flere kræfter, for at få momentnøglen til at klikke og spænde bolten med samme moment som før. :D

Det samme gælder når det er motoren der skal rotere kardanen.
Jo længere kardan = jo mere kraft tab.

Mvh. Bay
8)

Titel:
Mester Medlem

Lige præcis! Og dog - Det er kun i det øjeblik, at gardannen vrides (altså fra ikke vredet til vredet) at det kræver effekt (Effekt tab). Dvs. i det øjeblik du træder på speederen. Når først accelerationen er indledt (Vi antager at trækket op gennem gearet er rimelig konstant) så vil der ikke længere gå nogen effekt tabt i kardannen. Den bliver her holdt i spænd med et moment.

MEN når man beskriver det som "kardanaksel tager rimiligt meget effekt"... Så er vi selvf. ude i noget med diffinition på "rimelig meget", men i det store hele mener jeg, at det er absolut ubetydeligt i en effektmåling.

V/h Chr

Titel:
Moderator

bay skrev:
Havneren skrev :

Citat:

JA! Jo længere kardanaksel jo mere effekt tab fordi :

Den vil "vrides" en smule og det går der kræfter tabt ved.
Prøv engang spænde en bolt med en momentnøgle, først uden forlænger.
Løsn bolten og spænd den samme moment igen, med en lang forlænger.
Du skal nu selv bruge flere kræfter, for at få momentnøglen til at klikke og spænde bolten med samme moment som før. :D

Det samme gælder når det er motoren der skal rotere kardanen.
Jo længere kardan = jo mere kraft tab.

Mvh. Bay
8)

Skal vi nu ikke lige adskille moment og effekt fra hinanden?

Der skal faktisk ikke bruges flere kræfter for at få momentnøglen til at klikke med en lang forlænger. Nu protesterer du måske helt vildt, men prøv at sætte en fiskevægt i enden af momentnøglen, og se hvor mange kg du skal trække med laang forlænger og prøv så igen helt uden forlænger.

Du vil faktiskt opdage at kraften er den samme. Forlængeren vil fjedre lidt, men kraften der skal til er den samme.

Energi går ikke bare tabt. Når man mener der "går rimeligt meget energi tabt" i en kardanaksel, så er det kun som varme.(kan ikke være andet).
På en bil der taber bare en smule energi, (nok til at man kan måle det på felt) vil der således skulle afsættes en masse energi i kardanakslen, og derfor skulle den jo så blive varm. Men det gør den ikke....

Kardanens længde har ingen betydning for effekttabet. Lejer og kryds har derimod, men ikke længden på kardanen.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Medlem

HenrikGM skrev:
Du vil faktiskt opdage at kraften er den samme. Forlængeren vil fjedre lidt, men kraften der skal til er den samme.

Energi går ikke bare tabt. Når man mener der "går rimeligt meget energi tabt" i en kardanaksel, så er det kun som varme.(kan ikke være andet).
På en bil der taber bare en smule energi, (nok til at man kan måle det på felt) vil der således skulle afsættes en masse energi i kardanakslen, og derfor skulle den jo så blive varm. Men det gør den ikke....

Kardanens længde har ingen betydning for effekttabet. Lejer og kryds har derimod, men ikke længden på kardanen.

Henrik det har du nu ikke helt ret i, for der er ingenting, som kan køre rundt af sig selv.
Der er blandt andet et effekttab i form af luftmodstand, om det så er rimeligt meget, må være en subjektiv vurdering. :wink:
Indirekte har længden også noget at sige, i form af det kræver blandt andet mere understøtning (lejer).
Varmere vil kardanen blive i form vred og gnidnings modstand, det er dog ikke mere end, den kan afgive det til luften omkring den. Det er dog nok ikke lige der, vi ser det største tab.

Bemmer

Titel:
Mester Medlem

bemmer skrev:
HenrikGM skrev:

Henrik det har du nu ikke helt ret i, for der er ingenting, som kan køre rundt af sig selv.
Der er blandt andet et effekttab i form af luftmodstand, om det så er rimeligt meget, må være en subjektiv vurdering. :wink:
Indirekte har længden også noget at sige, i form af det kræver blandt andet mere understøtning (lejer).
Varmere vil kardanen blive i form vred og gnidnings modstand, det er dog ikke mere end, den kan afgive det til luften omkring den. Det er dog nok ikke lige der, vi ser det største tab.

Bemmer

Ja rigtigt Bemmer, men dog, som du nok selv siger/tænker og som jeg også mener at tyde af henriks indlæg, SLET SLET SLET ikke rellevant i forhold til en effekt måling på en bil.

I øvrigt også min egen klare overbevisning.

V/h Chr

Titel:
Nyt Medlem

Synes nu din momentkurve ser fin ud. Kan huske at min gamle fysiklærer sagde at det var bedst med et lige moment over omdrejningstallene, hvilket den rimelig er :-) Men har nu altid undre mig over hvad det er der gør den lige? betydningen er vel, som jeg kan resonerer mig frem til, at man får en jævn acceleration, når man træder på pedalen. Dog får man det ik alligevel, da luftmodstanden jo stiger proportionalt :?

-jacob

Titel:
Mester Medlem

DksMester skrev:
Synes nu din momentkurve ser fin ud. Kan huske at min gamle fysiklærer sagde at det var bedst med et lige moment over omdrejningstallene, hvilket den rimelig er :-) Men har nu altid undre mig over hvad det er der gør den lige? betydningen er vel, som jeg kan resonerer mig frem til, at man får en jævn acceleration, når man træder på pedalen. Dog får man det ik alligevel, da luftmodstanden jo stiger proportionalt :?

-jacob

Hovedsageligt knasten... Men da luften jo fjedre og pga. af en stempelmotors ret dårlige egenskaber gennerelt, er en helt lige momentkurve fysisk umulig.

Titel:
Moderator

bemmer skrev:
HenrikGM skrev:

Bemmer

Nu var det ikke meningen vi skulle dyrke flueknepperiet i ekstremer i denne tråd. Luftmodstanden på kardanakslen, lejefriktionen, og den slags peditesser er der ikke så mange der har reelt brug for. Det er størrelser så små at de er dybt irrelevant, og næppe målbare på tilgængeligt grej.

Jeg protesterer mod postulatet at en længere aksel koster mere effekt fordi elastisiteten skulle "æde" nogle hk. En aksel der overføre 1000Nm v. 3000 rpm er belastet af tab i form af luftmodstand, tab som følge af lejefriktion, og lejefriktion i hver kryds. Drejningsmoment bliver først kilde til tab i det sekund der ikke er samme omdrejningstal på akslen(vrides over). Derudover kan du naturligvist vælge at gå helt amok og regne motorens momentsvingninger ind i stykket, hvorefter et tab yderligere opstår, som følge af at motoren ikke afleverer moment helt jævnt, men i "ryk". Alt sammen så pokkers akademisk, så der skal en større afhandling til for at klarlægge "problemet"

SLET ikke grundlag for at konkludere at en lang kardanaksel taber mere effekt end en kort.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

jamen er det ikke det vi er igang med her i tråden?
altså at undres over at ydelsen på de enkelte cylindre ikke er opgivet?
er det ikke pga. det, altså at man prøver på at minimere tabet, at man laver bagtøjet smalt på en dragracer?
nej det er pis! MVH. søren
ps. ved så flad en moment kurve, vil bilen trække mere og mere, efterhånden som motorens omdrejninger stiger...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 86 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Næste

Alle tider er UTC + 1 time