Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 04:43

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 31 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Admin
Admin

HenrikGM skrev:
Havneren skrev:
JakobM skrev:
Jeg har på skrift fra T&S at montering af intercooler, turbo, turbomanifold, ny motorstyring, oliekøler på min N/A pug ikke er en konstruktiv ændring. Hvis en synsman spørger efter dokumentation for forøget forurening, støj, vægt eller lavere stabilitet (hvilke er de ting tüv eller importøren godkender) på en ny intercooler på en bil som har IC standard, ville jeg køre 500m længere ned af gaden og syne den der.

Her syntes jeg så det går galt igen???

Det du har på skrift er, at nævnte ændringer ikke anses for, at udløse et identitetsskift på bilen som du i givet fald ellers skulle have betalt afgift af. Dette har absolut INTET med færdselsstyrelsens deteilforskrifter for køretøjer at gøre.

V/h Chr

Præcist!

Præcist, se punkt 2 :wink:

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Admin
Admin

Skal vi ikke lige blive enige om hvad der er hvad og ikke blande tingene sammen.

Her er min erfaring til fremgangsmåde:

1) Godkendelse fra T&S (20% reglen)
2) Godkendelse fra Tüv / importøren
3) Og så i synshallen

4) evt. betaling af afgift til T&S.

Beskrivelser:
1) Alle ændringer som medfører >20% hk forøgelse skal vurderes. Alt trykladning uanset effekt skal vurderes. Download forespørgselsblanketten og indsend til T&S -> gerne flere varianter af opsætninger. MEN det er langt fra ensbetydende med betaling af afgift, hvad ufattelig mange tror og gør sig kloge på. Du kan sagtens få godkendelse på at påmontering af turbo, turbomanifold, intercooler, oliekøler eller ny motorstyring på original motor IKKE er konstruktiv ændring = ingen afgift. Se evt. eksempler på deres hjemmeside. Det er det papir der medbringes til syn og du opbevarer en kopi af i din bil til bentbetjent.
Opsumeret må du som udgangspunkt gerne "fylde på" i motorrummet ligeså meget som du vil uden at skulle betale afgift, om det så er en turbo, intercooler eller en kageform. Så længe du ikke ændrer ved motorens originale vitale dele. Rører du ved dem indgår det som en helhedsvurdering sammen med de øvrige ændringer.

2) Dette emne har intet med 20% reglen at gøre, hvad mange fejlagtigt tror. Som udgangspunkt skal alle konstruktive ændringer godkendens. Ja, men hvad er en konstrukt ændring -> skift er sort skrue til rustfri, skift af filter, skift af intercooler eller bremser??? Det er der stor debat om. Anyway, trykladning skal godkendes og er der krav om at en godkendelse fra synsmanden sker det hos et Tüv firma eller importøren af bilmærket. Det sidste langt at foretrække (gratis) - nogle importører er hjælpsomme, andre ikke. De kan godkende tre ting, nemlig:

2.1) Forurening (gældende krav ved bilens fødeår)
2.2) Støj (gældende krav ved bilens fødeår)
2.3) Stabilitet

Denne godkendelse medtager du ligeledes til syn og gemmer en kopi i bilen til Bent.

3) Med de papirer i hånden synes bilen som enhver anden bil. Der findes dog MANGE at de nye synsfolk/virksomheder som ikke aner en klap om forholdene og snakker i øst og vest. De aner ikke hvad de snakker om -> gå længere ned af gaden og syn bilen hvor de har prøvet det før.

4) Blev svaret fra T&S en konstruktiv ændring og der skal betales afgift, falder afgiften efter syn. Dvs. enten vil de se bilen eller de sender en regning fra skrivebordet. Oftest det sidste. Du kender ikke afgiften før dette, dvs. du kan ikke forespørge på afgiftens størrelse, kun om ja/nej til om der skal betales afgift jf. mit pkt. 1.

Derudover er der forhold vedr. grøn ejerafgift vs. literforbrug ved biler efter 1997. Disse forhold kender jeg ikke til.

Titel:
Mester Medlem

JakobM skrev:
Skal vi ikke lige blive enige om hvad der er hvad og ikke blande tingene sammen.

Her er min erfaring til fremgangsmåde:

1) Godkendelse fra T&S (20% reglen)
2) Godkendelse fra Tüv / importøren
3) Og så i synshallen

4) evt. betaling af afgift til T&S.

Beskrivelser:
1) Alle ændringer som medfører >20% hk forøgelse skal vurderes. Alt trykladning uanset effekt skal vurderes. Download forespørgselsblanketten og indsend til T&S -> gerne flere varianter af opsætninger. MEN det er langt fra ensbetydende med betaling af afgift, hvad ufattelig mange tror og gør sig kloge på. Du kan sagtens få godkendelse på at påmontering af turbo, turbomanifold, intercooler, oliekøler eller ny motorstyring på original motor IKKE er konstruktiv ændring = ingen afgift. Se evt. eksempler på deres hjemmeside. Det er det papir der medbringes til syn og du opbevarer en kopi af i din bil til bentbetjent.
Opsumeret må du som udgangspunkt gerne "fylde på" i motorrummet ligeså meget som du vil uden at skulle betale afgift, om det så er en turbo, intercooler eller en kageform. Så længe du ikke ændrer ved motorens originale vitale dele. Rører du ved dem indgår det som en helhedsvurdering sammen med de øvrige ændringer.

2) Dette emne har intet med 20% reglen at gøre, hvad mange fejlagtigt tror. Som udgangspunkt skal alle konstruktive ændringer godkendens. Ja, men hvad er en konstrukt ændring -> skift er sort skrue til rustfri, skift af filter, skift af intercooler eller bremser??? Det er der stor debat om. Anyway, trykladning skal godkendes og er der krav om at en godkendelse fra synsmanden sker det hos et Tüv firma eller importøren af bilmærket. Det sidste langt at foretrække (gratis) - nogle importører er hjælpsomme, andre ikke. De kan godkende tre ting, nemlig:

2.1) Forurening (gældende krav ved bilens fødeår)
2.2) Støj (gældende krav ved bilens fødeår)
2.3) Stabilitet

Denne godkendelse medtager du ligeledes til syn og gemmer en kopi i bilen til Bent.

3) Med de papirer i hånden synes bilen som enhver anden bil. Der findes dog MANGE synsfolk/virksomheder som ikke aner en klap om forholdene og snakker i øst og vest. De aner ikke hvad de snakker om -> gå længere ned af gaden og syn bilen hvor de har prøvet det før.

4) Blev svaret fra T&S en konstruktiv ændring og der skal betales afgift, falder afgiften efter syn. Dvs. enten vil de se bilen eller de sender en regning fra skrivebordet. Oftest det sidste. Du kender ikke afgiften før dette, dvs. du kan ikke forespørge på afgiftens størrelse, kun om ja/nej til om der skal betales afgift jf. mit pkt. 1.

Derudover er der forhold vedr. grøn ejerafgift vs. literforbrug ved biler efter 1997. Disse forhold kender jeg ikke til.

I det store hele KORREKT.

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:

Ergo, jeg kan ikke skifte til anden frontmonteret IC, da en A3 1.8T standard har 150 HK. Min er chippet og har ca. 196 HK. Det er allerede over 20%.

Så må jeg bare lade den være...ØV......

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sweden
Øhhh, da du allerede er over 20% reglen, hvorfor så ikke bare smide den på? Du skal alligevel have chippen ud når du skal til syn.

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."

Titel:
Mester Medlem

- attraction - skrev:
Ergo, jeg kan ikke skifte til anden frontmonteret IC, da en A3 1.8T standard har 150 HK. Min er chippet og har ca. 196 HK. Det er allerede over 20%.

Så må jeg bare lade den være...ØV......

Du kan ikke gøre det 100% lovligt i hvert fald (Jo... Hvis du kører til syn og kan få det skrevet i papirene), men det er din chip så heller ikke jo.

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Havneren skrev:
Et fint åbent KN filter f.eks. er OGSÅ en konstruktiv ændring.

Det er faktisk blevet ændret for ca. ½ år siden. Hvis du udskifter filteret til et åbent "keglefilter" eller lignende, så betragtes det IKKE som en konstruktiv ændring hvis alle sensorer beholdes på deres oprindelige placeringer. Det er fornyligt endda blevet tilføjet Vejledningen for syn af motorkøretøjer.

Dog kan der stadig stilles krav om dokumentation for at støjkrav stadig overholdes. Det kan der hvis synsinspektøren "skønner" at bilen larmer mere end 3 db over originalt.
Der skal man så stille med et antal målinger ved forbikørsel, stilstand osv. - husker ikke detaljerne men det står faktisk i enten Vejledningen, eller Detailforeskrifter.

Men konstruktiv ændring betragtes det altså ikke som - og derfor er det faktisk heller ikke synspligtigt. Undtagelsen er altså nogetledes at sidestille med den undtagelse der er omkring sænkning af en bil med mindre end 40 mm.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem

Wildert skrev:
Havneren skrev:
Et fint åbent KN filter f.eks. er OGSÅ en konstruktiv ændring.

Det er faktisk blevet ændret for ca. ½ år siden. Hvis du udskifter filteret til et åbent "keglefilter" eller lignende, så betragtes det IKKE som en konstruktiv ændring hvis alle sensorer beholdes på deres oprindelige placeringer. Det er fornyligt endda blevet tilføjet Vejledningen for syn af motorkøretøjer.

Dog kan der stadig stilles krav om dokumentation for at støjkrav stadig overholdes. Det kan der hvis synsinspektøren "skønner" at bilen larmer mere end 3 db over originalt.
Der skal man så stille med et antal målinger ved forbikørsel, stilstand osv. - husker ikke detaljerne men det står faktisk i enten Vejledningen, eller Detailforeskrifter.

Men konstruktiv ændring betragtes det altså ikke som - og derfor er det faktisk heller ikke synspligtigt. Undtagelsen er altså nogetledes at sidestille med den undtagelse der er omkring sænkning af en bil med mindre end 40 mm.

Det er rigtigt Brian...

Det er noget ret nyt og lige netop med denne ene ting hænger det altså præcis sammen som du skriver. Jeg er bekendt med den ændring i reglerne. Jeg havde simpelthen bare skudt det ud af hovedet i skrevne stund, da eksemplet med luftfilteret TIDLIGERE var et rigtigt godt eksempel på reglernes omfang.

Det var et dårligt eksempel, beklager.

Vi kan så sige, at det ind til for MEGET nyligt blev regnet for en konstruktiv ændring, men lige netop denne ene ting (Det åbne filter) er nu, at færdselsstyrelsen, blevet difineret ud af begrebet "En konstruktiv ændring".

V/h Chr

Titel:

tja, altså jeg købte bilen med anden chip i for halvandet år siden, og der fik forhandleren den synet, så der bare står 180 HK i papirerne. altså netop 20% oveni de standard 150HK.

Men bilen har altså ca. 196 HK. Håber sgu ik det er noget de så undersøger nærmere om et lille halvt år...... :cry:

Titel:
Mester Medlem

Nå... Dvs. der står i bilen papire (Registreringsattesten) at den er chippet og den der ved yder 180hk? Det kan du se skrevet i de papire du har?

Det er faktisk ret usædvanligt, men absolut alle tiders!

Der er nok en TÜV godkendt chip af en art så.

V/h Chr

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 31 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time