Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 12:35

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 20 jul 2006, 14:57 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 23 jul 2003, 17:22
Indlæg: 210
Geografisk sted: Vestjylland
Nu har jeg fået fat på sådan en gammel svend, og der skal ske lidt forbedringer med den. Mine spørgsmål lyder som følgende:

-Hvad kan drivlinien holde til af effekt?
-Hvor svært/nemt er det at lægge en 240-motor i den?
-Modellen er med den lange gearstang, hvad valgmuligheder er der så for at lægge en M-46 el. M-47 gearkasse i?
-Hvad er en standard B20-motoren god for i holdbarhed, hvad kan den tåle?

Mvh Morten

_________________
Billede


Volvo for life

-Volvo 855 T5 http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=276354
-Volvo 240 turbo --Nu med B23ET--
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=34308
-Volvo PV 544 http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=328848


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 jul 2006, 16:23 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Morten Lunde skrev:
Nu har jeg fået fat på sådan en gammel svend, og der skal ske lidt forbedringer med den. Mine spørgsmål lyder som følgende:

-Hvad kan drivlinien holde til af effekt?
-Hvor svært/nemt er det at lægge en 240-motor i den?
-Modellen er med den lange gearstang, hvad valgmuligheder er der så for at lægge en M-46 el. M-47 gearkasse i?
-Hvad er en standard B20-motoren god for i holdbarhed, hvad kan den tåle?

Mvh Morten


std drivlinie(ex gearkasse) kan snildt tåle 300hk og det moment der normalt hører til. ´Gummibøsninger er en sliddel!

Stort set drop-in. Det kan samles af originale dele.

hvis du laver plads til gearskiftet, så er det ikke noget problem,

std B20 er helvedes stærk. kan ikke tage mange rpm før ventiler flyder. En slæbe-motor....Mange har smidt en turbo på. Std ventiler kan ikke holde. De er fra den tid med bly i bensinen.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 jul 2006, 15:58 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 23 jul 2003, 17:22
Indlæg: 210
Geografisk sted: Vestjylland
Citat:
std drivlinie(ex gearkasse) kan snildt tåle 300hk og det moment der normalt hører til. ´Gummibøsninger er en sliddel!


Det lyder jo flot, men hvis nu gearkassen skulle bruges, hvor har vi en ca effektgrænse på den?

Citat:
std B20 er helvedes stærk. kan ikke tage mange rpm før ventiler flyder. En slæbe-motor....Mange har smidt en turbo på. Std ventiler kan ikke holde. De er fra den tid med bly i bensinen.


Man kan sige at hvis der skal turbo på, så er det med omdrejningerne lige meget. Det med ventilerne, er det fordi den kører på blyholdig, eller er der en anden grund? Som du selv siger, så har mange smidt turbo på, så hvis det det ikke er grunden, hvad er det så?

Mvh Morten

_________________
Billede


Volvo for life

-Volvo 855 T5 http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=276354
-Volvo 240 turbo --Nu med B23ET--
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=34308
-Volvo PV 544 http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=328848


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 jul 2006, 10:27 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 sep 2003, 20:27
Indlæg: 82
min erfaring med motor og gearkasser er at m47 er en der ikke kan tåle noget moment den skal man ikke bruge noget tid på, m46 er bedre det svage punkt er overgear men en god gammel 4 trins er ok stærk..Motoren b20 er også ok det kommer selvfølgelig an på hvad effekt moment kroner mm det der er lidt et problem er at man har ind og udst i samme side af topstykket men motoren er ok og der kan fås gode stumper til den. hvis du vælger den type motor ligger jeg inde med nogen manifolder og andre måske brugbare ting mvh martin


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 jul 2006, 12:42 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Morten Lunde skrev:
[ Det med ventilerne, er det fordi den kører på blyholdig, eller er der en anden grund? Som du selv siger, så har mange smidt turbo på, så hvis det det ikke er grunden, hvad er det så?

Mvh Morten


Ventilerne krævede blyholdig bensin for mange mange år siden. Det skyldtes at ventilerne typisk var for ringe.

Køb 4x rustfrie udstødningsventiler, eller tilsvarende kvalitetsprodukt(efter vores dages std!), så får du ikke problemet.

Husk at motorkonstruktionen har nogle år på bagen, og det ventilmateriale man køber i dag som std var meget eksotisk da motoren var ny....

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 jul 2006, 12:46 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
svensson skrev:
min erfaring med motor og gearkasser er at m47 er en der ikke kan tåle noget moment den skal man ikke bruge noget tid på, m46 er bedre det svage punkt er overgear men en god gammel 4 trins er ok stærk..


Overgearets svaghed skyldes nok at folk kører det med for lidt olietryk. Værd at interessere sig lidt for....

De M47 kasser du har ødelagt(?) var det med aluhus, eller støbejernshus?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 jul 2006, 21:46 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 sep 2003, 20:27
Indlæg: 82
Det er jeg ikke sikker på men den ene var med speedometerdrev og den anden uden, og den sidste er fra en volvo 360 den der sidder bag som i sikkert ved :roll: har i øvrigt et koblingshus i alu der er drejet det stykke så den passer på en opretstående motor, hvis der er nogen der kan bruge sådan et MVH Martin


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 jul 2006, 17:42 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 23 jul 2003, 17:22
Indlæg: 210
Geografisk sted: Vestjylland
Nu er det M40 gearkassen jeg gerne vil ha oplysninger på, 200/300/700/900-serien har jeg styr på. Ellers tak :D
Det er fordi at den i starten skal køre med original-gearkassen, og det er begrænset effekt jeg kommer til at køre med nu her i første omgang.
Det er sådan set bare min kommende vinterbil, men alligevel skal der ske lidt mods med den.
Jeg er blevet informeret om at huller til ventiler er fræst i toppen, uden styr, derfor skal det blyholdige (eller additiv) benzin smøre ventilstammerne.

Mvh Morten

_________________
Billede


Volvo for life

-Volvo 855 T5 http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=276354
-Volvo 240 turbo --Nu med B23ET--
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=34308
-Volvo PV 544 http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=328848


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 jul 2006, 18:44 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Dette er kun min mening om gearkasseholdbarheden, og her kan en M40 sidestilles med en M45 kasse.

Ventil problematikken har jeg lidt mere styr på.

Punkt 1 det er ikke blyet der udelukkende smør ventilstyrene, motorolien er en stor faktor.

2 Det er sædere i topstykket det går ud over og ikke nødvendigvis ventilerne.
Brændte ventiler er en følgevirkning af dårlige sæder.

Standart sæderne holder snilt 30.000 km på en standart motor, og ligeså gør styr og ventilstammer.
Det sidste er egen erfaring.

Hvorfor en turbo på en vinterbil.
til dette brug vilde jeg helt klart foretrække noget sugetrim.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 jul 2006, 00:52 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Morten VJ skrev:
Standart sæderne holder snilt 30.000 km på en standart motor, og ligeså gør styr og ventilstammer.
Det sidste er egen erfaring.



Er det med RØDT ikke en stavefejl???

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 35 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team