Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 07:37

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 72 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
Henrik: Du får et kald imorgen aften :) jeg er afsat til anden side indtil da.

Morten: Jeg skal nok rapportere efterhånden som rådende/erfaringerne tikker ind. Sådan en tråd lyder ikke helt dum, men bør holdes til svar og ikke spørgsmål.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Moderator

xillur skrev:
Henrik: Du får et kald imorgen aften :) jeg er afsat til anden side indtil da.

Morten: Jeg skal nok rapportere efterhånden som rådende/erfaringerne tikker ind. Sådan en tråd lyder ikke helt dum, men bør holdes til svar og ikke spørgsmål.

Bør måske specificeres mere til udelukkende fungerende løsninger, beskrevet rimeligt detaljeret,

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Senior Medlem

Jeg kan simpelthen ikke mobilisere meget arbejdsmoral i denne varme 8)

Men jeg har snakket med HenrikGM og hans teori er kort fortalt at mellemrummet mellem tænderne er så småt, at conditionerkredsløbet i sensoren bliver snydt. Jeg vil lige måle efter med mit skop, men er faktisk mere eller mindre blevet enig med mig selv om at bruge den org. sensor (ja ja, man har vel et standpunkt til man tager et nyt).

Så jeg har lavet dette kredsløb:
Billede

Her kan man se det i boksen:
Billede

Mere info følger, når jeg har testet det!

Titel:
Senior Medlem

Jeg testede lige trigger inputtet da jeg kom hjem og det ser ud til at der er JACKPOT!!! :D

Pt snuser jeg bare på den org VR sensor sammen med Motronic styrboksen og der er et rigtig lækkert rent rpm signal.

Imorgen efter arb vil jeg nok installere WB sonden og lade MS overtage dyserne. Næste skridt bliver tændspolen, så tomgangsventilen (skal lige have loddet et lille driverkredsløb til den) og til sidst benzinpumpen, de 2 temp sensore og så skal gasspjældskontakten skiftes ud med den TPS jeg har liggende.

Så skulle Motronic være helt ude af billedet.

Titel:
Senior Medlem

jeg har lige prøvet at måle lidt på min gt1 sensor til aften...

men det var ikke med det fedeste skop, så det kan ikke vise duty cycle, hvilket er ret brugbart til at se om sensoren lægger tænder sammen så at sige..

jeg prøvede at se på skop billedet efter "brede" pulser der kunne indikere fejlaftastning, men det var ikke sådan lige til at se... så enten er de sjældne, men signifikante nok til at MS bliver forvirrret eller også er problemet et helt andet sted...

jeg bruger ikke mere tid på gt1´eren eftersom jeg har fået org sensoren til at spille..

Titel:
Senior Medlem

Næste kapitel:

Jeg har nu lavet de mods der skal til på MS boksen og den skulle derfor i teorien være klar til montage. Der skal nu nok lige måles lidt inden jeg tror på den selv :wink:

Jeg har lavet Tach-out, det er motronic der står for rpm-signal til instrumentbrættet:
Billede
Bemærk at jeg har +5V istedetfor +12V som forsyning til outputdriveren!

Jeg har lavet et kredsløb, så MS kan styre ny model tomgangsventil på m20 motoren:
Billede

og så selvfølgelig det førnævnte VR-Conditioner kredsløb med Lm1815 som hovedperson.

Her er den færdige boks:
Billede

Titel:
Senior Medlem

Jeg har bygget en MS til Motronic adapter. Den gør mig i stand til at lave hurtige skift mellem motronic og MS:
Billede
På billedet fremgår det, at jeg har indsat et relæ. Det bruges, så der ikke trækkes strøm gennem flyback dioden i relæudgangen når MS ikke får 12v på sin powerindgang.

Da jeg kom hjem fredag MÅTTE jeg liige prøve om min boks duede til noget, så i ganske hazarderet stil satte jeg boksen i og ville tørne... Ganske uventet trækker den relæ´erne med det samme og jeg kommer i tanke om den der med, at de (relæerne) kan trække strøm gennem dioden på relæudgangen. SKOD tænker jeg!! Nåh men jeg prøver at dreje nøglen og vupti, motoren starter som en mis :up:

Meeen lyder desværre derefter som en gl rallybil med en knast skarpere end knivene i mit køkken.. forhøjet tomgang (2300rpm) og den skyder godt!! BLAM!, WROOOOO... BUM!, WROOOOOO herlig lyd men ikke just tilsigtet :gnaek:

Der er spikes på omdr tælleren i MT så det halve kunne være nok og jeg ved ikke om alle settings i sparksettings er korrekte, jeg har ikke pudset en tændingspistol på den og har heller ikke tid til at kigge mere på ms foreløbig... Idag skal resten af dagen bruges på at montere en monster stor trope køler og imorgen bruger jeg nok på at skifte bærearme+bøsninger foran (har i gættet at syn står for døren)

Titel:
Senior Medlem

Jeg har som et forsøg flyttet tændmodulet helt ud til spolen og det har som forventet fjernet mine spikes i tomgang :D

Tomgangsventilen havde jeg polariseret forkert, så jeg har også byttet rundt på dens ledninger. Nu regulerer ms, men ikker særlig godt, så der skal nok pilles en del ved div parametre. Faktisk regulerede den så dårligt at motoren gik så lavt i tomgang, at mit tændmodul begyndte at ryge.... [ironi] wuuhuuuu! [/ironi] :hrmpf: tror det er fordi modulet pt ikke sidder på køleprofil og 6ms er hård kost ?

Dwell settings: (opstart)

Cranking: 6ms
Running: 3.5ms
Min Discharge: 0.5ms

Den døde fuldstændig når jeg dappede på speederen, så jeg prøvede at øge dwell med 0.1ms intervaller og det hjalp helt klart, men fjernede ikke problemet.

Desuden læste jeg på msns hjemmesiden og der stod, at Min Discharge skulle stå til 0.1ms hvis man ikke ved bedre.. (det passer vist meget godt på mig)

Det her endte jeg med:

Cranking: 6ms
Running: 3.9ms
Min Discharge: 0.1ms

Den hikker stadig når den skal trække, skal jeg bare blive ved med at øge Running dwell ? eller er problemet i mit map? se evt mit tidligere indlæg med map...

Titel:
Moderator

hvad er primærmodstand på spolen??

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Senior Medlem

HenrikGM skrev:
hvad er primærmodstand på spolen??

Jeg har lige målt primærmodstanden imorges med et multimeter, hvor proberne er udkalibrerede, dvs de er ikke med i målingen. Jeg måler 0,5ohm

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 72 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Næste

Alle tider er UTC + 1 time