Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 03:54

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 41 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 09 jul 2006, 08:44 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 jul 2003, 18:00
Indlæg: 310
Geografisk sted: Aalborg
Hej

I min gearkasse på min ford rs turbo har jeg et leje som sidder lige løst nok så når jeg har kørt nogle måneder går det i stykker og æder hovede akselen det er jeg ved at være lidt træt af. Er der nogen der har en ide til hvordan jeg kan få det sat ordenligt fast i gearkassen. Jeg har taget et billede og makeret det med en rød pil. kan man få en bøsning man presser lejet ned sammen med eller noget.

håber der er nogen der kan hjælpe.

hilsen mikael


Vedhæftede filer:
DSC00001.JPG
DSC00001.JPG [ 173.85 KiB | Vist 2800 gange ]
Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 jul 2006, 09:00 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Dette produkt burde klare problemet.
Loctite® 638 - Fastgørelse, maksimal styrke

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 jul 2006, 09:01 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Det er masser af muligheder.


Du kan svejse hullet op, og bearbejde det op til originale mål, og montere nyt leje.

Du kan bearbejde hullet op, montere en lille tynd stålring og sætte lejet i denne ring.

Du kan bruge cowboymetoden og lime et leje i med locttite.

Du kan finde et leje i overstørrelse og bearbejde hullet op og montere det større leje.

Du kan tage lejet i overstørrelse og få det slebet ned så det passer dit specialhul.

Man kan stukke hullets kant med en hammer(forsigtigt!) hvorved hullet bliver mindre og _kan_ komme til at passe.

Man kan finde et nyt dæksel.

Man kan finde en ny gearkasse.....?

Alle løsninger er praktisk gennemførlige, men involverer jo forskellige slags indsatser, og tilsvarende bøvl. Det er jo en vurdering du skal lave.
Ikke alle løsninger er lige "rigtige" set ud fra et håndværksmæssigt synspunkt.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 jul 2006, 10:00 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
Har ikke prøvet dette men ved mange gør det. Og det skulle virke...

Giv det noget Quick Metal fra Loctite hele vejen rundt, den skal have mere en rigeligt, lad det tørre helt!!! Slib det så det passer til lejet. Giv det tre korner prikke rundt i hullet. Og hvis du ville være 100% sikker så giv det noget Loctite lejesikring. Hvis du tager den hel stærke lejesikring kan du være sikker på at du nok kommer til at varme lejet ud, hvis du altså kommer til at skifte det igen...

PS Quick Metal har samme hårdhed som alu. når det er tørt!!! Hvis ikke den er hårdere...

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 jul 2006, 10:37 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 jul 2003, 18:00
Indlæg: 310
Geografisk sted: Aalborg
takker for svarene.

ps hvor kan jeg købe loctite henne.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 jul 2006, 10:47 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Man kan jo stille sig selv det spørgsmål: Hvorfor gik lejepasningen til første gang?

Hvis det er pga svag konstruktion, så kan det ikke reddes med limløsningen, men blot forlænge levetiden lidt.

Kørnerprikkerne er ren narrfisse. Lejet _mærker_ som om det går stramt i og pasningen er umiddelbart godt, men så snart der kommer last på, så splatter toppene af kørnerprikkerne ud, og lejet er præcist ligeså løst som det altid har været. Bærefladen eksisterer ikke pga kørnerprikkerne!!

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 jul 2006, 13:34 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
HenrikGM skrev:
Man kan jo stille sig selv det spørgsmål: Hvorfor gik lejepasningen til første gang?

Hvis det er pga svag konstruktion, så kan det ikke reddes med limløsningen, men blot forlænge levetiden lidt.

Kørnerprikkerne er ren narrfisse. Lejet _mærker_ som om det går stramt i og pasningen er umiddelbart godt, men så snart der kommer last på, så splatter toppene af kørnerprikkerne ud, og lejet er præcist ligeså løst som det altid har været. Bærefladen eksisterer ikke pga kørnerprikkerne!!


Quick Metal er ikke lim, men det nærmerste du kommer flydene metal... Og som sagt for det samme hårdhed som alu.

I øvrigt, hvad griber best om ting? En glat overflade eller en glat overflade med 3 kørnerprikker??? Husk nu at nå man nu banker en kørnerprik så flytter man matrialen ud af, og ikke ned af... Det forskærker de "tænder" man nu har lavet med prikket... Ved også kun at det holder i traktorer's gearkasse, og her snakker vi altså om 400 nm på motoren og en ned gearing der er satans høj...

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 jul 2006, 16:00 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
klyfax skrev:
[I øvrigt, hvad griber best om ting? En glat overflade eller en glat overflade med 3 kørnerprikker??? Husk nu at nå man nu banker en kørnerprik så flytter man matrialen ud af, og ikke ned af... Det forskærker de "tænder" man nu har lavet med prikket... Ved også kun at det holder i traktorer's gearkasse, og her snakker vi altså om 400 nm på motoren og en ned gearing der er satans høj...



Hvad der griber bedst om ting?
Jo, du har ret, det gør den GLATTE OVERFLADE :wink: . Fuskerløsningerne med kørnerprikkerne er...fusk, og holder ikke i længden. Det er under alle omstædigheder en ringere løsning end da det var nyt. MEGET ringere.

Det er som du selv nævner en løsning som bønder og traktormekanikkere tyer til i en snæver vending, fordi de dels ikke aner en skid om lejeteknik, og dels blot skal have lortet kørende asap.
Samme manglende kendskab er nok årsag til at mange monterer lejer med en HAMMER.....

Jeg ved godt lidt om hvordan en kørner fungerer ;-)
Om så den flyttede materialet om på den modsatte side af diameteren, så ændrer det ikke en skid på at lejepasningens bæreevne ikke er tilstede.
Teorien om "tænder" i aluminium til at holde på en lejeyderring med en hårdhed uendeligt mange gange hårdere end aluet er som at forsøge at lave en sav af en vingummibamse.

Første gang der er last på din kørnerprik-befængte overflade overstiger du flydegrænsen for aluet, og kørnerprikken laver en elegant plastisk deformation, og så bærer den ikke længere på dine fine "bisser", og vupti er tolerancen præcist som før nogen ødelage pasningen med kørnerprikker.

Kørnerprikkerne tjener alene det formål at give en god fornemmelse når man slår(!) lejet i. Om ikke andet så tror man ihvertfald at man har afhjulpet problemet. Reelt er problemet løst lige indtil der kommer last på lejet, hvorefter det er det samme som tidligere.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 jul 2006, 17:48 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
HenrikGM skrev:
klyfax skrev:
[I øvrigt, hvad griber best om ting? En glat overflade eller en glat overflade med 3 kørnerprikker??? Husk nu at nå man nu banker en kørnerprik så flytter man matrialen ud af, og ikke ned af... Det forskærker de "tænder" man nu har lavet med prikket... Ved også kun at det holder i traktorer's gearkasse, og her snakker vi altså om 400 nm på motoren og en ned gearing der er satans høj...



Hvad der griber bedst om ting?
Jo, du har ret, det gør den GLATTE OVERFLADE :wink: . Fuskerløsningerne med kørnerprikkerne er...fusk, og holder ikke i længden. Det er under alle omstædigheder en ringere løsning end da det var nyt. MEGET ringere.

Det er som du selv nævner en løsning som bønder og traktormekanikkere tyer til i en snæver vending, fordi de dels ikke aner en skid om lejeteknik, og dels blot skal have lortet kørende asap.
Samme manglende kendskab er nok årsag til at mange monterer lejer med en HAMMER.....

Jeg ved godt lidt om hvordan en kørner fungerer ;-)
Om så den flyttede materialet om på den modsatte side af diameteren, så ændrer det ikke en skid på at lejepasningens bæreevne ikke er tilstede.
Teorien om "tænder" i aluminium til at holde på en lejeyderring med en hårdhed uendeligt mange gange hårdere end aluet er som at forsøge at lave en sav af en vingummibamse.

Første gang der er last på din kørnerprik-befængte overflade overstiger du flydegrænsen for aluet, og kørnerprikken laver en elegant plastisk deformation, og så bærer den ikke længere på dine fine "bisser", og vupti er tolerancen præcist som før nogen ødelage pasningen med kørnerprikker.

Kørnerprikkerne tjener alene det formål at give en god fornemmelse når man slår(!) lejet i. Om ikke andet så tror man ihvertfald at man har afhjulpet problemet. Reelt er problemet løst lige indtil der kommer last på lejet, hvorefter det er det samme som tidligere.


Det eneste jeg kan sige er at det virker, men om det er lejesikring der virker eller kørnerprikkerne det ved jeg ikke.

Angående lejeteknik, hvad er der så at vide??? Det skal smøres godt, nå det skal bankes i skal man overfører slaget til hele lejet... Resten kommer an på dit valg af leje...

Ved nærmere eftertanke gider jeg ikke diskutere det her. Jeg ved at det jeg skrev før virker, med eller uden kørnerprikker... Det var også kun et forslag så mikRST havde noget at prøve...

Men hvad ved jeg, jeg er bare en landbrugsmaskinmekaniker, der har det med at tye til ting der i en snæver vending virker, fordi bønder ikke vil betale flere mill for en ny gearkasse. Vi ved ikke noget om lejeteknik, men hvad gør det når det vi laver alligevel holder :?:

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 jul 2006, 18:14 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 529
Geografisk sted: Them
klyfax skrev:
Angående lejeteknik, hvad er der så at vide??? Det skal smøres godt, nå det skal bankes i skal man overfører slaget til hele lejet... Resten kommer an på dit valg af leje...


Man krymper et leje på/i :shock:

_________________
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 41 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 58 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team