Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 22 apr 2025, 09:16

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Vejle
Vil ikke sige jeg forstår klagerne til fulde men jeg holdte over for bodegaen inden arrangementet (nej jeg var ikke tørstig!) og der kunne man sagtens høre når en motor blev gasset op inde på området. Øreskærende var det dog ikke.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Moderator

Hvad angår støj, så lad os dog servere målingerne selv!!

Jeg tror der futtede en rundt i en hvid kassevogn med hvad der lignede en støjmåler. Jeg kan kun sige een ting om den måling, og det er uprofessionelt.

Hvad man mangler er en eller flere små målestationer placeret rundt om banen, så kan støjniveauet fra banen dokumenteres helt konkret.
Evt kombineret med en måling inde i vandel by.

Mit bud er at klagerne klager pga der kører støjende biler igennem byen, og ikke fordi de er generet af banen. Da det er langt nemmere at klage over hele arrangementet som helhed, så er det ikke svært at gætte sig til at en forbikørsel straks bliver til klager over hele arrangementet.

Der er kun EEN måde at løse den slags problemer på, og det er at komme i forkøbet, og måle det reelle støjniveau selv, evt tilbyde at indlevere målingerne til beslutningstagerne frivilligt.

Ja, Vandel by kan nok høre det, men hvis de brokker sig over dette, så må de da sprænge en sikring hver gang en starter en plæneklipper i byen. Støjniveauet når der er en der trækker er nærmest mikroskopisk, sammenlignet med at en starter en plæneklipper 150m væk, eller blot en lastbil kører forbi af Dalgasvej.

Frivillig dokumentation af støjniveauet(målt forsvarligt, og veldokumenteret!) er eneste vej frem.
Det er ihvertfald ikke gangbart at stille sig op foran en campingvogn, i strid modvind lige bag en bil, og måle punktstøj der.

Støjniveaudiskussionen er nok mest brugt som argument for at komme af med de biler der kører igennem byen, og ikke pga banens støj, og det kan jo løses ved at banearrangørerne frivilligt leverer dokumenterede støjmålinger. Teknisk forvaltning(eller hvem der udsteder tilladelsen) har langt langt nemmere ved at afvise klagerne over støj hvis målingerne foreligger på forhånd. Uden målinger, så vil klagerne typiskt have ret, uanset.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Moderator

duckstardeluxe skrev:
[
Specifikt blev der klaget over den grønne Lada med motor og udstødning blottet.

Vældigt interessant.

Hvordan er det dokumenteret at den larmede for meget?
Hvor er det målt?
Hvilken vinkel, hvilken afstand, hvilken målemetode?
Kan det gentages, eller ?

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Frederikssund
HenrikGM skrev:
duckstardeluxe skrev:
[

Vældigt interessant.

Hvor er det målt?

Hvis man som privat borger klager, skal man da ikke kunne dokumentere det med målinger. Et sådant arrangement har måske fået at vide, at der maks. må være så og så meget støj, og så må det være op til arrangørerne at holde styr på støjen, og kunne dokumentere kravene er overholdt.

Niels

Titel:
Moderator

nibdk skrev:
HenrikGM skrev:
duckstardeluxe skrev:
[

Vældigt interessant.

Hvor er det målt?

Hvis man som privat borger klager, skal man da ikke kunne dokumentere det med målinger. Et sådant arrangement har måske fået at vide, at der maks. må være så og så meget støj, og så må det være op til arrangørerne at holde styr på støjen, og kunne dokumentere kravene er overholdt.

Niels

Ja, præcist.
Hvordan kan man så klage specifikt på een bestemt bil?
Hvis man ved det er omtalte bil, så har man altså været tilstede ved arrangementet, og derfra vurderet at omtalte bil nok ville have larmet for meget. :!:

Hvis arrangøren ved præcist hvad støjgrænserne er, så skal det bare dokumenteres at den er overholdt, og så er den ged barberet. Er der nogen der overskrider grænsen, så må man jo udelukke dem fra videre kørsel den dag.
Hvis man gør sig den ulejlighed at dokumentere støjgrænserne, så kan borgerne klage i eet væk. De vil sikkert kunne forlange i sidste instans at støjmålingerne bliver foretaget af uafhængigt certificeret firma, hvis det kommer helt derud, men hvis blot "sælger" er fodret på forhånd med støjopgivelser, så er det helvedes svært at komme nogen steder med.

Uden disse støjopgivelser, så er bogeren der klager klart i stærkeste position, og vil stort set have magten til at lukke arrangementet alene baseret på indicier. Derfor vil det være så meget nemmere blot frivilligt at lave målingen, levere den til "sælger" efter racet, og lade dem godkende at racet ikke støjede for meget.

Citat slut.

Titel:
Admin
Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Borup
Områdets ejer gik rundt der ude og målte med en DB-måler! Det var ham der i første omgang gav den grønne Lada køreforbud.

Titel:
Junior Medlem

Geografisk sted: Haderslev
Han havde ingen måler med så det var mit ord mod hans om at den larmet for meget. han sagde at det var op til arrangørerne at bestemme om jeg skulle havde lov til at køre vider. og da de ikke kunne komme med et konkret svar på om jeg skulle køre hjem eller blive lod vi bilen stå i næsten halvanden time før at jeg begyndte at kører igen og denne gang var der ingen protester.

Titel:
Admin
Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Borup
Turbo mus skrev:
Han havde ingen måler med så det var mit ord mod hans om at den larmet for meget.

Ok, det fik jeg bare fortalt, fra sædvanligvis pålidelig kilde...

.

Titel:
Medlem

Jeg må nok heller komme med de tørre faks omkring søndagens arrangement.

Mogens som var den der lavede de støjmålinger, er kun tilsynførende på området og ikke ejer, som er Bregentved Gods på sjælland.

Klagen gik på støj fra de deltagende biler, som Mogens modtog om formiddagen.
Ham som klagede er den samme som klager hvergang der er et eller arrangement som støjer.
Om det så er et af de firmaer som holder til der nede eller et motorsport arrangement er lige meget.
Han skulle desuden være lokal formand for et forening der varetager det danske natur mm.
Han bor ikke i Vandel by, men øst for området.
Han kan den miljøtilladelsen til fingerspidserne som området er underlagt.

Da han i sin tid købte det hus var den nok meget billigt, pga af den støj som flyvevåbnet lavede i sin tid. Da den støj nu ikke er der længere og området kunne være ren natur og støjfrit område, vil hans huspris stige betragtligt.
Det kan være en af de mål han forfølger.

Mogens sagde også at flere beboer ligger mærke til, at flere biler kommer på autotrailer. Så mener den bredde befolkning, at det må være et "semi pro arrangement" og ikke et køre teknisk arrangement, som vi køre det under.

Vi skal kunne dokumenter støj over for ejeren og amtet, men da vi lavede et test sidste år med forskellige biler, kunne vi konstanter at 110 db er meget. Vi målede en Camaro med kompressor som svin larmede, men målingen lå på 110 db. Mogens som bor 4 km. nord for området kunne høre bilen så tydeligt.

Som det er pt. bliver arrangement d. 17 juni aflyst på grund af det skete.
Vi arbejder stadigvæk på sagen, ang. senere arrangementer på området.

Vi har pt. fået 3 valg muligheder.

1. ikke flere race på Vandel.

2. En opgradering af miljøtilladelsen = min. 100 % forhøjelse af baneleje.

3. En uvildig firma, som måler støjen på dagen efter de anviste regler = min 100 % forhøjelse af baneleje.

Alt dette kan betyde i fremtiden, at alle deltagende biler skal igennem en støjmåling/teknisk kontrol, før banen er åben.
Alle biler skal kunne køre til og fra området på egen hånd.
osv.

Vi må nok se i øjene, at de frie regler ikke kan forsætte fremover.
Hvor grænsen skal gå ved vi pt. ikke. Det er noget som PKJ skal have styr på. Så må vi se om det kan åben døren på Vandel fremover.

Mvh.

John Kristensen
Formand PKJ.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Brønshøj/Husum
Tak for facts. Vildt ærligeligt at folket i området ikke kan tåle lidt støj ind i mellem. Jeg forstår dem dog godt, men har svært ved at se at bilerne i arrangementet larmer mere end et jetfly der sætter igang. Ligeså ærgeligt er det at støjkravet er betinget af hvor meget man "legalt" og bestemt af myndighederne "bestikker" sig frem til!

Tak til John og PKJ for et rigtigt godt arrangement!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time