bemmer skrev:
[Du nævner også det ikke er et garage job, fint nok, men vi er jo mange herinde(PP), som har mulighed for at gøre brug af det udstyr, man har på sin arbejdsplads.
Hvad der sker helt præcist i metallet er mindre interessesandt, det at det får sin styrke igen er ok for mig.
Det er fuldt forståeligt at du ikke vil skrive en afhandling om emnet.
Jeg forstår, dine svar således at du ”kun” er bekendt med, at det er muligt at styrke metallet med varmebehandling og at du ingen erfaring har med noget specifikt.
Grunden til jeg har vist interesse, er fordi jeg har et topstykke, som er revnet under et ventilsæde og jeg er lidt ked af at kassere det.
Bemmer
Fint nok hvis du har muligheden for at gøre brug af grej på arbejdspladsen, hvis i har grej til varmebehandling af alu, så er der nok en del der var interesseret i dette.
Jeg ved at volvofolk har brugt varmebehandlingen på voldsvejste topstykker(flyttede kanaler, og lign store ombygninger) og opnået gode resultater, og jeg ved behandlingen går ud på en længere varende opvarmning til ret høje temperaturer, efterfulgt af en bratkøling, og derefter en "aging" hvor man varmer til en noget lavere temperatur i en længere tidsperiode.
Stempler har feks alle gennemgået sådan en behandling. Styrkeforøgelser på +30% er realistiske.
Jeg har ingen hands-on erfaring med det, men ved at et voldsvejst alutop til en gammel volvo er blød som snot(groft sagt), men efter varmebehandling, så tåler det pludseligt en del flere tæsk.
I det at temperaturen bliver vældigt høj, så "sætter" aluen sig, dvs al forspænding på ipressede dele er væk/reduceret.
Hvor høj temperatur, og hvor voldsom bratkøling, og hvorhøj "aging" temperaturen er, er der i fagliteraturen noget delte meninger om. Legeringen er en væsentlig faktor at kende, men heldigvist bruger "alle" bilproducenter alukvaliteter med ret ens egenskaber.
Søgeord som :
Heat treatment aluminium eutectic hypereutectic afslører en vild masse info, som kan være vældigt givtig at læse.
Om Niels har ret i at vi skal helt op på 540grader er jeg noget i tvivl om. Umiddelbart finder jeg det som værende meget, men tidsfaktoren er jo også et parameter.
Min egen personlige erfaring med "varmebehandling" af aluminium strækker sig til at jeg har erfaret at resultatet af svejsning er langt bedst hvis aluet er forvarmet temmeligt meget, at der svejses med relativt lille strøm, og at det er besværet værd at holde varme på emnet i nogle minutter bagefter, og så smide delen i en spang med rockwool og lade det blive koldt langsomt. Hertil skal siges at der ikke har været tale om kritiske steder som feks omkring et ventilsæde.
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!