Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 11:36

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 25 apr 2006, 14:09 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 17:40
Indlæg: 837
Geografisk sted: Midt og syd sjælland. ( Rønnede)
Jeg har set mig blind på de her tal..

er der nogen der kan fortælle mig hvilken af disse gearkasser der har den højeste gearing???


1,6CL 3,58 : 1

RST 3,82 : 1

XR3I 4,27 : 1

det burde være xr3i'eren der er den højeste.. men hvis jeg tæller tænder på dem.. ser det logiske ud som om at det er 1,6cl der har den højeste gearing

_________________
Venlig hilsen Lars

Gott liebt den Ladedruck
Drømmen er en V8 i en Capri, så får man både lyden og udseendet.
Rs turbo 1,9 LT www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=14634
VW T4 Supervan
www.lej-en-racer.dk


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 apr 2006, 19:05 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 529
Geografisk sted: Them
Minilars skrev:
Jeg har set mig blind på de her tal..

er der nogen der kan fortælle mig hvilken af disse gearkasser der har den højeste gearing???


1,6CL 3,58 : 1

RST 3,82 : 1

XR3I 4,27 : 1

det burde være xr3i'eren der er den højeste.. men hvis jeg tæller tænder på dem.. ser det logiske ud som om at det er 1,6cl der har den højeste gearing


Ikke at jeg aner en pind om gearkasser - Men når der står 3,58:1 - Må det betyde at 3,58 omgang på indgangsakslen giver 1 omgang på hjulene? Ergo, den må være den højst gearede af de nævnte.

Ret mig gerne, hvis jeg tager fejl :)

_________________
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 apr 2006, 20:30 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 okt 2005, 16:40
Indlæg: 187
ville mene at det er xr3i en


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 apr 2006, 02:35 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
Nu er powerpage.dk udstyret med en regnemaskine der kan regne sådan noget her... Men det er nu gjort.

XR3I 4,27 : 1 = 203.51 km/t

1,6CL 3,58 : 1 = 242.73 km/t

Den eneste forskel er slutdrevet.

Du undre dig sikkert over hvad fanden jeg laver kl halv 3 om natten, til det kan jeg kun sige. SKRUE BIL. Og holder ferie :D

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 apr 2006, 07:58 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
en kort forklaring på tallene. det første er omgange på motoren der skal til for at lave en omgang på akslen efter gearkassen. (ret mig hvis jeg tager fejl)

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 apr 2006, 08:35 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
møffe skrev:
en kort forklaring på tallene. det første er omgange på motoren der skal til for at lave en omgang på akslen efter gearkassen. (ret mig hvis jeg tager fejl)


Det er sku sådan ud når man kigger på min lille regning.

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 apr 2006, 09:48 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
MEN -

Final drive, som i regner på der, er kun differentialets udveksling. Inden da har i også et gear. Står vilen i 4 gear som typisk er det ger der går mest lige igennem (1:1) så svare final drive også til total gearingen.

V/h Chr

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 apr 2006, 11:05 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 17:40
Indlæg: 837
Geografisk sted: Midt og syd sjælland. ( Rønnede)
Havneren skrev:
MEN -

Final drive, som i regner på der, er kun differentialets udveksling. Inden da har i også et gear. Står vilen i 4 gear som typisk er det ger der går mest lige igennem (1:1) så svare final drive også til total gearingen.

V/h Chr


yes.. korrekt.. og i de 4 forskellige gearkasser jeg har liggende er alle gear ens. samt at 4 faktisk hedder 0,95 : 1 så det er vist meget tæt på at være lige over..

men jeg har bare ALTID fået at vide at xr3i er den højest gearet.. men så tog mine kilder åbenbart fejl..

så konklution:

jo flere heste jo lavere topfart :lol:

_________________
Venlig hilsen Lars

Gott liebt den Ladedruck
Drømmen er en V8 i en Capri, så får man både lyden og udseendet.
Rs turbo 1,9 LT www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=14634
VW T4 Supervan
www.lej-en-racer.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 apr 2006, 00:51 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
Minilars skrev:
så konklution:

jo flere heste jo lavere topfart :lol:


Napper den ikke bare nogle flere omdr.?

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 apr 2006, 09:28 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 18 aug 2003, 08:05
Indlæg: 2515
Geografisk sted: Veksø Sjælland
med fare for at der allerede er en der har svaret, svarer jeg igen.

jo lavere din Final drive ratio er jo højere er gearet.
eksempel...

fjerde gear har en udveksling på 0,95 siger du.
dvs at højgearsakslen skal dreje 0,95 omgang for at sekundær akslen drejer 1 omgang.

derefter regner man finaldrive ud.
3,58 som du har som højeste gearing af dem du har skrevet.
med denne gearing skal sekundær akslen dreje 3,58 omgang før diffet har været 1 gang rundt.

lad os sige at du kører med 8000 rpm og en hjuldiameter på 1,810 m

8000 rpm/0,95 = 8421,05263
8421,05263/3,58 = 2352,24934 omdrejninger pr minut =
2352,24934 x 60 min = 141134,96 omdrejninger på en time

141134,96 x 1,810 = 255454,278 meter i timen
255454,278/1000 = 255,454278 km/t

så den bliver pænt kvik med 8000 rpm i fieren...

venlig hilsen Lasse

_________________
Brap brap brap...
Billede


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 23 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team