Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 13:57

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Hej drenge.
Bliver ved med at løbe panden mod muren med det problem jeg har.
Min bil døede efter at have skiftet til tredje gear på en almindelig køretur, med kold motor, så yderst stilfærdig fart.
Giver en lille smule gas, hvilket ikke gav det sædvanlige resultat. Bilen tabte omdrejninger hvorefter den døede. Holdte ind til siden og startede fejlsøgningen. Resultatet: Der er spænding på 12v på sikringen til benzin pumpen, men der er ingen plus på ledningen ved benzin-pumpen. Prøvede så at luse mig på de to ben relæ'et normalt tager sig af, for at se om jeg kan få benzin-pumpen til at køre. Det gør den, så ledningsnettet skulle være i orden! Fint nok, så er der kun relæet tilbage, selvom det gamle stadig klikkede når jeg slog tænding på.
Fik fat i et andet relæ der skulle fungere (hevet af en bil der tidligere kunne køre), stadig ingen strøm til pumpen! Prøvede med lusen igen, og der kører pumpen fint!
Hvad tror i, der er problemet?? Syntes ikke lige jeg kan finde på mere at tjekke, medmindre det skulle være endnu et dårligt relæ!
Daniel.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Har du 12v ved pumpen når relæet klikket ved tænding.
Hvis ja så er det ikke forbrugssiden der er problemet.
Men nok nærmere Kl 1 signalet til relæet, eller kl 50, hvilket er usansynligt.
Det mest sansynlige er 2 brændte relæer, hvis der ikke er spænding til pumpen ved tænding..
aka primer funktionen.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Tak for svar Morten!

Morten VJ skrev:
Har du 12v ved pumpen når relæet klikket ved tænding.

Niks

Morten VJ skrev:
Det mest sansynlige er 2 brændte relæer, hvis der ikke er spænding til pumpen ved tænding..

Det skulle jeg også mene, men begge relæer "klikker" godt nok når der kommer tænding på. Jeg vil prøve at finde en bil jeg kan skifte relæ med, for at teste om det skulle vær det, selvom jeg desværre efterhånden tvivler... Kan bare ikke se hvilke andre fejl der kan være!
Var derudover lige ude at køre med bilen luset i sikringsboksen, og hold da op hvor har jeg savnet alle hk'erne der har gemt sig, mens jeg har brugt baglyset som midlertidig erstatning, der er godt nok noget om at sørge for ordentlig strømforsyning til pumpen!!!
Daniel.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
mål relæ'erne igennem med et multimeter med og uden strøm.. easy it is..

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
grydesvamp skrev:

ikke nødvendigvist nok for han kan måske godt måle gennemgang men lige så snart han sætter det til at trække pumpen så kan relæet ikke trække strømmen....

hvis det skal være den helt forkromet måling på det/de relæ/relæer så sæt det i og mål på det uden kappe på (og husk der er timer på.... det kører kun et par sekunder hvis ikke det får signal at motoren er igang)...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sweden
tinasmartin skrev:
grydesvamp skrev:

ikke nødvendigvist nok for han kan måske godt måle gennemgang men lige så snart han sætter det til at trække pumpen så kan relæet ikke trække strømmen....

hvis det skal være den helt forkromet måling på det/de relæ/relæer så sæt det i og mål på det uden kappe på (og husk der er timer på.... det kører kun et par sekunder hvis ikke det får signal at motoren er igang)...

Mål modstand på arbejds siden. Husk der skal være strøm til på styresiden. Nu kender jeg ikke så meget til Saab. Men ved der findes relæ'er med ensretter på arbejdssiden.

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Hvad mener i jeg skal måle igennem, om der kommer kontakt mellem styre-strømmen og så dn sokkel der leverer strømmen til benzinpumpen?
Daniel.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Var ude og måle lidt forskelligt i dag, for at se om jeg kunne finde fejlen. Relæet ser således ud:
Billede

Den pin der sidder fjernest bruges til at afbryde strømmen til pumpen.
Jeg har målt både i soklen med og uden relæ og med og uden tænding på. Resultaterne kan ses her:
Billede
Man skal no lige klikke en ekstra gang på billedet efter den er åbnet i nyt vinduet, ellers mangler der vist lidt detaljer...
Hvad mere skal jeg måle på? Og hvordan?
Daniel.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sweden
Nøj et flot billede... Hvis jeg nu husker min el-lære rigtig, så skal du sætte strøm til Tændings-Plus (klemme(kl.) 86) og stel til en af dine Konstant Stel (Kl. 85) Så burde relæet klikke. Nu skal du så måle modstand (Ohm Ω) mellem Konstant 12V (Kl. 30) og Leverer til pumpen (Kl. 87) Der skal ikke sidde ledninger på disse 2 stik ben. Der skal helst være 0.0 Ohm's modstand! Hvis du kommer over 1 Ohm's modstand ville jeg skifte det. De klemme nr. der er skrevet burde stå på dit relæ sammen med stikbenene.

PS. Sæt de kl. nr. på tegning som står på dit relæ, hvis det ikke virker.

Go tur.

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

For pokker...
Nå, men er da nu sikker på relæet er i stykker, for det jeg troede var benzin-relæet der klikkede, var sgu relæet lige ved siden af, der forplantede vibration over i benzin-relæet :oops:
Nu skal jeg så have fundet et andet relæ der fungerer, men har i det mindste fundet fejlen nu... Skod at have fået et ekstra relæ der skulle fungere, for så at finde ud af, det gør det ikke!
Enten flytter jeg lidt rundt i sikringsboksen således et almindeligt relæ kan passe i, alternativt skal jeg have fat i et andet relæ, der passer ig og fungerer... Tak for svar,
Daniel.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time