Din motor er jo med dobbelt overliggende knaster så vidt jeg husker?
Her under en to metoder... Vil forslå du læser "METODE 2" først. Metode 1 vil nok give dig gråhår lige som LQS.
METODE 1-
Du drejer krumtappen rundt til stempel er 100% i top på cylinder et. Det kan du set på et tændingsmærke på dit svinghjul eller en remskive eller sådan noget. For at være helt sikker er det måske en god ide lige at skrue et tændrør og forsigt mærke efter oven på stemplet med en rind træpind eller ligende. Krumtappen skal altså stå præcis der hvor stemplet vender i toppen. Pas på når du drejer krumtappen rundt at du ikke drejer stemplerne op i ventilerne. Drej forsigtig og sæt evt. tandremmen på midlertidigt.
Så skal knasterne stå til tænding på cylinder 1. Du skal altså KUN koncentrere dig op denne cylinder under hele processen. På denne cylinder skal både udst. og inds. ventilerne være lukkede. Det kan du i første omgang gøre ved at dreje de 2 knaster så de på cylinder et peger på ad i forlængelse af ventilstammenrne.
Nu kommer det svære og det som jeg desværre ikke kan give dig de gyldre regler for. Nu skal du nemlig justere overlapningen på ventilerne. Overlapningen afhænger af motor type og hvad motoren skal lave og hvordan den skal lave det. Vi snakker altså om en justering af knasterne som kræver en del erfaring med netop de knaster i den motor for få rigtig første gang.
Hvis vi stadig koncentrere os om cylinder et. Så skal du nu dreje udstødningsknasten en smule MED motorens omdrejningsretning og indsugningsknasten skal du dreje en smule MOD motorens omdrejningsretning. Knasterne skal drejes lige meget men i hver sin retning. Normalt bruger man et måleur så man måler højden på selve eksentrikken (Altså selve spidsen på knastakslen som jo åbner ventilen for dig) i forhold til ventildækslets anlægsflade (knast huset). Så udst. og inds. knastens spidser på cylinder 1 er altså lige højt over ventildækslets anlægsflade.
Så er spørgsmålet, hvor meget knasterne skal drejes i deres retninger - Altså hvor højt spindserne skal være over anlægsfladen. Og det er her at man skal have lidt af før omtalte erfaring. Dette er også noget af det man vil have mulighed for at lege med, hvis man har justerbare knasthjul på f.eks. Altså selve overlapningen.
For at give dig en ide om, hvor meget de skal drejes til hver sin side... -
Hvis vi nu leger at udst. og inds. ventilerne i din motor var parallele - Så ville du kunne kigge ude i enden af dine knaster og se at udst. og inds. knasternes spidser på cylinder 1 ville stå i et "v"... Altså være forskudt nogle grader. Vi snakker måske 100 grader. Så vidt jeg husker er din motors ventiler jo ikke parallele... Dvs. vinklen mellem dine ventiler skal du altså så ligge til de 100 grader. (De 100 grader er bare et tal eksempel, men jeg vil tro den kan starte på det).
Hvis du laver det så de står 100 grader forskudt + vinklen mellem dine ventiler ( det hele set fra enden af motoren) og knasternes spidser er lige højt over ventildækslets anlægsflade OG hvis cylinder står præcis i øverste dødpunkt. Så vil jeg mene din motor i det mindste skal kunne starte. Justering kommer så der efter.
Det helt rigtige er at have noget data for hvornår indsugningsventilen skal åben i krumtapsgrader og hvornår udst ventilen skal åben i krumtapsgrader. Så har du en gradescale på din krumtap og drejer så cylinder 1 hend til det altal grader hvor du har fået oplyst at indsugningsventilen skal åbne. Så smider du dit måleur så det måler ned oven på selve ventil mekanismen så du kan se hvornår ventilen begynder at åbne. Så drejer du knasten så måleuret lige netop begynder at give udslag og så har du justeret den ene knast. Det samme gør du så bag efter med den anden knast.
Ret nemt - Hvis man da lige har de data. Ikke utænkeligt at man kunne finde nogle originale data at bruge, hvis du ikke har de data som byrde følge med dine knaster.
HUSK... NÅR DU HAR LAVET SÅDAN NOGET - SÅ DREJ ALTID KRUMTAPPEN 2 OMDREJNINGER MED EN NØGLE(hånden) OG TJEK SÅ JUSTERINGEN IGEN. VÆR OPMÆRKSOM PÅ OM VENTILER GÅR MOD STEMPLER NÅR DU DREJER(De må de selvf. ikke).
METODE 2-
Det aller bedste ville nok være at finde nogle andre hjul med mærker på og så skrie dem på løst med en finger. Så sidder du det hele ind på mærkerne og skifter knasthjulene om igen og skruer stadig kun de nye hjul fast med fingerne (Så du ikke kommer til at flytte på knasterne). Så på med remmen og så til aller sidst når remmen er på og strammet og du har dobbelt tjekket det hele, så skal du selvf. for guds skyld huske at spænde hjulene ordentligt. Når du har spændt hjulene skal du lige tjekke om remmen stadig er så stram som du nu vil have den.
Hvis det er justerbare knasthjule skal du inden du sætter dem på lige spænde dem fast i deres midterste stilling så du har justeringsmuligheder til begge sider.
Håber du kan bruge en af metoderne. Hvis du har muligheden så er den sidste langt den bedste, nemmeste, mindst krævende og hurtigste, HVIS du ikke har de rigtige data på knasterne.
V/h Chr
|