Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 07:21

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 01 apr 2006, 22:23 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 apr 2006, 22:19
Indlæg: 231
Hej.

Imorgen henter jeg en lille sød 127 1050. Meningen er at den skal smides lidt i jorden og have et par små brede 13" fælge, samt strippes for kofangere osv, rigtig tyskerstil...

Men hvad kan man egentlig gøre ved sådan en lille motor og hvor kan man købe stumper til den henne ? Tænker på manifold til dobb karburatorer, knast osv osv.

Alle tips og tricks er velkomne bare det ikke er noget med at jeg skal skille hele maskinen ad. Så stort et projekt gider jeg ikke tage fat på og så kan man iøvrigt lige så godt smide en Ritmo 85 motor i eller sådan noget..

Håber at høre fra jer..

_________________
Mvh
Ruben


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 apr 2006, 10:22 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Indlæg: 2537
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
snak med brisse her fra forumet han er Pænt hård til at hive noget effekt ud af de små motore.. ;)

_________________
Fri bane fuld hane! :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 apr 2006, 22:05 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 apr 2006, 22:19
Indlæg: 231
grydesvamp skrev:
snak med brisse her fra forumet han er Pænt hård til at hive noget effekt ud af de små motore.. ;)


Ok prøver jeg men jeg er også meget interesseret i at vide hvor man bla.a kan få reservedele om det er gængse dele man kan købe ved Mekonomen eller om man skal et "specielt" sted hen.. ?

_________________
Mvh
Ruben


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 apr 2006, 22:51 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 15 jul 2003, 11:34
Indlæg: 504
Geografisk sted: Stevns
Stumper: Krogslund, OPN i Ringe (find dem på krak.dk). Auto centrum i Dalum/Odense har været meget hjælpsomme med stumper til min 127'er så de kan anbefales.

Du skriver at du ikke gider skille det hele ad... Så skulle du nok ha' købt en Mazda 323 der ikke er mere end et par år gammel - en 20 år gammel bil kræver pleje og omsorg hvis den skal holde til noget effekt (selvf. afhængi af hvor længe du har tænkt dig den skal holde).

Hvis det skal være hurtigt så smid en uno turbo maskine i. Ved ikke om den kan være der, men så får du da ikke alt for snavsede hænder - højst lidt grå hår når der skal laves plads :wink:

Men find en skarp knast, der er alligevel ikke noget der hedder moment med de små motorer så de skal bare ha' nogle snoninger. Læg samtidig penge af til et justerbart knasthjul. Få fat i et par 40mm Weber DCNF med tilhørende manifold, så skulle du kunne komme frem over stepperne i friskt trav :D

Udstødningen kan du holde næste original. Både manifold og forrør er ganske brugbare. har regnet lidt på dem og det er næsten ikke besværet værd at hekse i noget bananmanifold med mindre man jagter de sidste par heste - samtidig er det dyrt og/eller besværligt at opdrive dem færdige og så skal man selv til at regne og bygge noget.

Husk at skift ALT gummi ud i undervognen med noget nyt - det kan mærkes.

_________________
- If it aint broken, I did'nt touch it...
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel: 127
Indlæg: 03 apr 2006, 07:49 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 12 nov 2004, 17:27
Indlæg: 38
Geografisk sted: Byrsted Nibe
Start med den største motor der passer til bilen.

1300 GT 75HK

Og byg så videre på den.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 apr 2006, 08:20 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Indlæg: 2537
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
Først skal han så lige finde sådan en 1300 gt motor (hvilket ikke er ret nemt hvis den skal være i fin stand) så hans 1050'er ligger skam nok op til sjov. topstykke fra en 1050 sport, planet, portet, større ventiler og et par kaburatore som brisse nævnte.. men hvis motoren har gået en del kilometer ville det være guld at skilde den af få drejet tappen af og balanceret den og dertil self nye lejer og stempelringe.

_________________
Fri bane fuld hane! :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 apr 2006, 11:21 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 apr 2006, 22:19
Indlæg: 231
Hej.

Tak for alle de gode råd... Nu må jeg lige sige til Brisse at jeg er 28 år og altså ikke en knægt på 17 år der lige har købt sin første bil. Desuden har jeg rodet RIGTIG meget i Opel Manta A som jo er noget ældre en Fiat´en så jeg ved godt hvad der skal til... Det jeg mente var at jeg absolut ikke gider at rive motoren ud af bilen og bygge den op over et års tid for det er slet slet ikke det der er meningen med bilen.. Så nogle ekstra "nemme" hk på den originale 1050 maskine er fint nok for mig og et topstykke skift er heller ikke helt af vejen.

Jeg har lige luret lidt på den og det første jeg skal have gjort er at skifte nylon bøsningerne i gearstangen. Den har så meget slog at den kan røre gulvet i begge sider af bilen (overdrevet men næsten :wink: ) og så skal den have komplet nye bremser for og bag samt ny udstødning komplet - manifold.

Når det er gjort skal den smides i jorden. JEg tror jeg kan stille 2 dåsesodavand oven på hinanden på baghjulet og så kan man stadig se toppen på den øverste dåse :!: og så var det jo lige jeg tog et kig ned under bilen og brækkede mig af grin... Der sidder en lille bitte sød bladfjeder på tværs af bilen.... Og hvordan sænker man så lige sådan noget. Det skal laves ordentligt så ikke noget med at varme den med gas og ilt til højden er der og så hælde vand på... Bare glem det... Men jeg har set at man til de gamle Ford Escort Mk1 kan få nogle klodser man bolter på imellem bagtøj og bladfjeder der gør at bagbroen kommer længere op = bilen bliver sænket. Kan noget tilsvarende gøres med fiaten eller kan man med fordel montere gevindundervogn bagi og dermed droppe bladfjederen helt ?

Og så mit sidste spørgsmål... Hvor finder jeg en indsugningsmanifold til webere til den og kan DCOE´erne ikke være der ? Skal det være DCNF altså lodrette ??

Mvh
Ruben Uldal

_________________
Mvh
Ruben


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 apr 2006, 13:17 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 15 jul 2003, 11:34
Indlæg: 504
Geografisk sted: Stevns
Hej Ruben.

Beklager hvis du følte dig trådt på - det var ikek meningen - det sker bare at man løber ind i folk der tror det hele kan klares med bolt-on løsninger og næsten uden sorte fingre ;-) , men det er jo ikke tilfældet med dig og det er jo dejligt.
Velkommen til i hvert fald og spørg endelig hvis der er noget du vil vide. Har kørt race med en 127'er de sidste 10 år så jeg har været igennem det meste med de små raketter :D

Bagvognen ville jeg holde som den er med bladfjeder og det hele. bladfjederen virker samtidig som krængningsstabilisator og jeg tror ikke bagtårnene er stærke nok til at holde et "normalt" fjedreben.

Jeg har selv sænket min ved at slå de bolte ud der holder gummiunderlaget under fjederen på hver svingarm. I stedet har jeg så monteret nogle længere så jeg med et afstandsstykke kan justerer højden. bare sørg for at afstandsstykkerne er brede nok til at gummiunderlaget ikke ligger og vipper når der kommer belastning på.

Foran fandt jeg nogle støddæmpere, mener det var fra en toyota. de passede næsten bortset fra at jeg måtte bore op til 12mm bolte.

Jeg er næten 100% på at der ikek er plads mellem top og front til at par vandrette karburatore. jeg fandt min manifold i DBA, men det er mange år siden :-( - prøv at indryk en annonce. Det kan være der er en der ligger inde med "guldet". Ellers må du til at hekse lidt. Kan være JB-coolers her inde fra, kan lave en manifold til dig hvis du finder nogle karburatore.

Som Frank siger, vil en 1300GT være et godt udgangspunkt at tune vidre på. Men Grydesvamp har ret, de er ikke nemme at få fingre hvis de skal være nogen lunde Ok og ikke koste spidsen af en jetjager.

Håber det hjalp dig lidt vidrere.

Mvh. Brian :wink: :wink: :wink:

_________________
- If it aint broken, I did'nt touch it...
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 apr 2006, 16:13 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 apr 2006, 22:19
Indlæg: 231
Hej Brisse.

Tak for undskyldningen... 8) Og jeg ved godt hvad du mente med det for jeg er på samme måde overfor de unge "knajter" der tror at de første 25hk er hjemme ved at montere et pisfilter fra tsvansen og en turbofløjte... De er ikke til at holde ud at høre på..

Jeg har luret lidt mere på den og jeg tror jeg vil få lavet en manifold til den så jeg kan montere 1 stk vandret DCOE Delorto 40mm.. Det burde ikke drukne motoren totalt men burde give lidt i forhold til den puch maxi karburator der er på nu.

Jeg havde forestillet mig noget lignende med bagakslen så det er dejligt at få bekræftet at den slags kan lade sig gøre.. Takker :D

Mht foran så får jeg lavet en gevindundervogn ved AVO i england. Har en god kontakt derovre og i forvejen laver de undervogne til Fiat helt tilbage til 50´erne.. De gør også i andre biler.. www.avouk.com Hvis du kunne bruge sådan et sæt justerbare i højde og hårdhed så sig til. Kan være vi begge kan spare lidt kroner ved en samlet bestilling. :wink:

Har lige bestilt komplet bremser for og bag, forhjulslejer, og alle tændingsdele samt et nyt oliefilter ved krogslunde og måtte smide 1180.- bobs incl moms :lol: Meget kan man sige om tolv-syv´eren men den er satme billig i stumper hahaha..

Mvh
Ruben

_________________
Mvh
Ruben


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 apr 2006, 16:25 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Indlæg: 2537
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
brisse ligger den 1300 du fik af mig stadig og samler støv eller er den under forvandling?

Jeg kiggede lige på deres side og kunne ikke lige finde nogel fjedre til min vogn. støddæmpere er billigere i dk (2500 med tüv!)

_________________
Fri bane fuld hane! :-)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 65 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team