Hver mester sin metode.
Det gælder både når man skruer i biler, laver mad, eller modererer forum-sider.
For ikke ret lang tid siden var der her på Powerpage ingen politisk linie til nogen ting. Det var heller ikke nødvendigt, og her var skidehyggeligt at være. Masser af spørgsmål, teknisk information, og også plads til lidt sjov og mandehyggesnak.
Tiderne har ændret sig, og nu ER det nødvendigt med en klar holdning til mange ting, også til hvordan en tilfældig forumside skal modereres og ledes i indehaverens ånd og ønsker.
Jeg opdagede nok bare ikke at tiderne havde ændret sig før det den første tråd blev låst. Men måske har du ret transfar - Har tiderne virkelig ændret sig? Tænker du på folks opførsel i debatterne?Det er ofte et utaknemmeligt job at være moderator, men efter min mening er det mindste man kan gøre at oprette en specifik moderator-profil, så folk ikke er i tvivl om, hvilken kasket der tilfældigvis sidder på manden. Og man behøver slet ikke vide, hvilken person det egentlig er, der sidder bag ved moderatorprofilen. På den måde vil man forebygge megen mudderkastning.
Når nu udviklingen desværre har nødvendiggjort en aktiv moderatorpolitik, så må man acceptere denne linie - eller brokke sig efter de regler, der nu engang er udstukket af sidens ejer.
Som sagt, hver mester sine metoder.
Mine holdninger til Havaneserens spørgsmål:
1) PP var et godt sted før i tiden. PP bliver også et godt sted i fremtiden. Tiderne er bare blevet anderledes.
2) Kursen er blevet for hård.
3) Reglerne er fsv gode nok. Alt kan jo gradbøjes...
4) Det er IKKE rimeligt eller fair, at moderator deltager i nogetsomhelst andet. Basta.
Man kan jo sige at moderatorene lige nu både er den dømmende og den udøvende magt samtidig med at de er almindelige brugere. Jeg har jo tidligere trukket paraller til et virkeligt samfund. Og i den verden ville sådanne en tilstand jo kunne føre til nogle slemme ting. Men hvis man nu skal være lidt realistisk - Kan det dog så alligevel være anderledes. Jeg syntes det ville være forkert at sige at modetatorene ikke måtte deltage i forummet, men jeg syntes måske deres magt til at låse og lukke emner skulle begrænses. Det ved jeg godt at man ikke som sådan kan - Men jeg håber så at den ydøvende magt lytter til brugerne - Hvad end holdning de så måtte have.5) § 77: Enhver er berettiget til ved Trykken at offentliggjøre sine Tanker, dog under Ansvar for Domstolene. Censur og andre forebyggende Forholdsregler kunne ingensinde paany indføres.
Se evt. her:
http://da.wikipedia.org/wiki/GrundlovenDette gælder i det danske samfund, men denne sides ejer bestemmer selv, hvilke regler der gælder her. PP er ikke og bør efter min mening ikke være et sted hvor man diskuterer samfundsrelaterede problemer i tide og utide. Dog igen, alting naturligvis med måde.
/Lars