xillur skrev:
[Jeg anfægter bare at, SMD ikke er bedre end leaded montage.
Nu skal ret være ret, jeg har intet imod MS´s brug af leaded montage. Faktisk er det en del af dens eksistensberetigelse. Og når sandheden skal frem er sandsynligheden for faldende mtbf forårsaget af leaded komponenter nok væsentlig mindre end selve montage teknikken den glade amatør besidder.
møffe: Så slemt syns jeg nu ikke "vi" ( alle skåret over en kam ) MS folk har været imod VEMS herinde. Vi skal helt sikkert ikke skræmme VEMS folk væk og jeg vil ihvertfald rigtig gerne have peter på banen med hans erfaring på linie med HenrikGM, MortenVJ, Havneren og mange flere.
Nu har jeg ikke kigget hele VEMS siden igennem, men faktisk tiltaler den mig ganske meget på mange punkter. Den kan selv trække tændspole(r), den har indgang for både VR og HALL og den har indgang for EGT og bankesensor, samt WB (controller?) alt det kan du også med MS, men det virker bare mere tilgængeligt med VEMS boksen.
Nu er brugerbasen ikke så stor med VEMS, men man kan da håbe at der kommer et par stykker herinde. De kunne så måske hjælpe dem derude der vælger at gi´ sig i kast med VEMS..
Ja, er det ikke interessant at diskutere MTBF omkring vibrationsrelaterede problemer, når det ofte er samlet af hjemmefuskere med meget lille erfaring i lodning
Samme manglende erfaring vil i meget højere grad ødelægge hobbyfolks mulighed for at fikse en VEMS hvis de har været uheldige, og uheld er en betydende faktor er. Forkert tilslutning er slet ikke så sjælden. Grum eksempel er når folk tager RPM signal fra tændspolen(højspændingssiden!). De er altså noget nemmere at hjælpe med leadede komponenter, end med SMD.
Ret beset tror jeg at fejlmontage af komponeter(håndmonterede) er en faktor 20x større med SMD end med leadede.(leadede= komponentermed ben til hulmontering, for dem der ikke ved det)
Mere åbene erfaringer altid godt.
Du nævner en række fordele som VEMShar ifht MS. MS er "basic" hvis man holder sig til det originale print og originalt software. Vælger man sidste stabile codeversion, så får man features derligner til forveksling, men begynder roder(bør ikke) sig jo ikke ud i 6cyl COP tænding på en hårdt pumpet turbomotor. Her ligner VEMS mere en fabriksmonteret løsning ala wolfd3,m.f.
Hvis man ikke har pillet i det før, så er det noget af en mundfuld at tumle med en COP motor der af een eller anden grund ikke vil starte! Derfor bør man starte på et niveau som matcher evnen, og der har MS sin store force, idet du i princippet kan starte i en idiotsikker code, hvor man næsten ikke kan nosse så meget i det at noget går til, og derefter opgradere imens man vokser med jobbet. Der hopper VEMS´en lidt mere ind direkte på MSnS-E stadiet, uden de store muligheder for at "starte fra bunden". Så de smarte features virker måske mere tilgængelige umiddelbart, men kun for dem der VED hvordan de skal bruges. Resten ligner typisk et spørgsmålstegn, og ser sig blind i features.
Vidste du at softwarefolk ofte spøger med denne: "Hvis det ikke er en fejl der får det til at gå ned, så er det en feature", eller sagt med andre ord: Blåskrærm i windows var en feature.
Diskussionen ligger egentligt over to næsten ens systemer der på 99% af bilparken kan løse samme problem, på samme måde med næsten ens grej.
Ligeså tåbeligt som at diskutere om naboens datter eller genboens datter ser bedst ud, for blot at konstatere at de begge to kan løse samme problem, på næsten samme måde, med næsten ens grej
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!