Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 03:36

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 56 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 21 feb 2006, 16:44 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 75
Geografisk sted: Nordjylland
Jeg kører selv med VEMS men der med ikke sagt jeg har noget i mod MS, det var et valg jeg tog ud fra hvilke ønsker jeg havde til den boks jeg skulle bruge lige til det project jeg nu havde gang i.

At det ikke er mange VEMS brugere i Danmark giver helt sikkert en dårligerer support end MS, men vil nu mene at har man lidt styr på motorstyring og prøvet at monterer en før vil man også kunne yde en god hjælp til en bruger af en anden model. Der er selv følgelig forskellige ting som uploading af firmware osv som kan gøres på forskellige måder, men så må man jo ha fat i folk der kender til den styring man har, som f.eks vems. Jeg har haft nogle gode (lange) snakke med Peter og en anden gennem det sidste år når en af os er løbet ind i div. spørgsmål angående VEMS, og jeg vil også godt hjælpe andre folk hvis de bare selv har brugt noget tid på at sætte sig så godt ind i det som de kan.


xillur skrev:
Nu har jeg snakket så positivt om VEMS, det skal da også lige ha´ en over snuden :wink: hold op hvor er det der wiki pjat svært at finde rundt i... :roll:

ja det wiki-haløj er ikke det nemmeste at få overblik over men nu er de dog også ved at ha fået sat en manual sammen.

vh HansK


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 feb 2006, 18:32 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
xillur skrev:
[Jeg anfægter bare at, SMD ikke er bedre end leaded montage.

Nu skal ret være ret, jeg har intet imod MS´s brug af leaded montage. Faktisk er det en del af dens eksistensberetigelse. Og når sandheden skal frem er sandsynligheden for faldende mtbf forårsaget af leaded komponenter nok væsentlig mindre end selve montage teknikken den glade amatør besidder.

møffe: Så slemt syns jeg nu ikke "vi" ( alle skåret over en kam ) MS folk har været imod VEMS herinde. Vi skal helt sikkert ikke skræmme VEMS folk væk og jeg vil ihvertfald rigtig gerne have peter på banen med hans erfaring på linie med HenrikGM, MortenVJ, Havneren og mange flere.

Nu har jeg ikke kigget hele VEMS siden igennem, men faktisk tiltaler den mig ganske meget på mange punkter. Den kan selv trække tændspole(r), den har indgang for både VR og HALL og den har indgang for EGT og bankesensor, samt WB (controller?) alt det kan du også med MS, men det virker bare mere tilgængeligt med VEMS boksen.

Nu er brugerbasen ikke så stor med VEMS, men man kan da håbe at der kommer et par stykker herinde. De kunne så måske hjælpe dem derude der vælger at gi´ sig i kast med VEMS..


Ja, er det ikke interessant at diskutere MTBF omkring vibrationsrelaterede problemer, når det ofte er samlet af hjemmefuskere med meget lille erfaring i lodning ;-)

Samme manglende erfaring vil i meget højere grad ødelægge hobbyfolks mulighed for at fikse en VEMS hvis de har været uheldige, og uheld er en betydende faktor er. Forkert tilslutning er slet ikke så sjælden. Grum eksempel er når folk tager RPM signal fra tændspolen(højspændingssiden!). De er altså noget nemmere at hjælpe med leadede komponenter, end med SMD.
Ret beset tror jeg at fejlmontage af komponeter(håndmonterede) er en faktor 20x større med SMD end med leadede.(leadede= komponentermed ben til hulmontering, for dem der ikke ved det)

Mere åbene erfaringer altid godt.

Du nævner en række fordele som VEMShar ifht MS. MS er "basic" hvis man holder sig til det originale print og originalt software. Vælger man sidste stabile codeversion, så får man features derligner til forveksling, men begynder roder(bør ikke) sig jo ikke ud i 6cyl COP tænding på en hårdt pumpet turbomotor. Her ligner VEMS mere en fabriksmonteret løsning ala wolfd3,m.f.
Hvis man ikke har pillet i det før, så er det noget af en mundfuld at tumle med en COP motor der af een eller anden grund ikke vil starte! Derfor bør man starte på et niveau som matcher evnen, og der har MS sin store force, idet du i princippet kan starte i en idiotsikker code, hvor man næsten ikke kan nosse så meget i det at noget går til, og derefter opgradere imens man vokser med jobbet. Der hopper VEMS´en lidt mere ind direkte på MSnS-E stadiet, uden de store muligheder for at "starte fra bunden". Så de smarte features virker måske mere tilgængelige umiddelbart, men kun for dem der VED hvordan de skal bruges. Resten ligner typisk et spørgsmålstegn, og ser sig blind i features.
Vidste du at softwarefolk ofte spøger med denne: "Hvis det ikke er en fejl der får det til at gå ned, så er det en feature", eller sagt med andre ord: Blåskrærm i windows var en feature. :shock:

Diskussionen ligger egentligt over to næsten ens systemer der på 99% af bilparken kan løse samme problem, på samme måde med næsten ens grej.
Ligeså tåbeligt som at diskutere om naboens datter eller genboens datter ser bedst ud, for blot at konstatere at de begge to kan løse samme problem, på næsten samme måde, med næsten ens grej ;-)

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 feb 2006, 18:38 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Indlæg: 2537
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
HenrikGM skrev:
Ligeså tåbeligt som at diskutere om naboens datter eller genboens datter ser bedst ud, for blot at konstatere at de begge to kan løse samme problem, på næsten samme måde, med næsten ens grej ;-)


Grej ? :lol: synes nu det går fortrinligt uden "grej"
Kan du i denne situation definere "grej" ? :wink:

_________________
Fri bane fuld hane! :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 feb 2006, 18:43 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 09:25
Indlæg: 2597
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
HenrikGM skrev:
Ligeså tåbeligt som at diskutere om naboens datter eller genboens datter ser bedst ud, for blot at konstatere at de begge to kan løse samme problem, på næsten samme måde, med næsten ens grej ;-)



BilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBillede

ku ikke lade være

_________________
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 feb 2006, 19:30 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Paradoksalt nok, så har jeg i dag opdaget (endnu) en fejl på min Jetta forårsaget af netop at leadede komponenter ikke holder i længden :-).
Og ja, jeg ved godt jeg har forsvaret dem - og det bliver jeg egentlig ved med i denne sammenhæng - de har trods alt holdt knap 20 år på denne komponent :-).

Anyway - i kan se problemet her:
Billede

Ridsemærkerne er fra mit multimeter - der er ca. 7 KOhm mellem benet og målepunktet lige ved siden af.

Forbindelsen går til denne:
Billede

Det er en map-sensor, og den sidder i tændingsboksen der styrer avanceringen på en K-jet'et VW 1,8 16V KR motor.
Bare rolig - den skal nok få MS - men først til syn :-).

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 feb 2006, 20:04 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Jo....hvor nemt vil det være at fikse?


Jeg er den lykkelige(sommetider knapt så lykkelig!) ejer af en GSXR400R GK76A årgang 93(fruen har en -95 ;-) ) som kører pissegodt i sving. Nem lille plastracer med respektable 63hk på baghjulet. Fin maskine.

Den er udstyret med elektronisk tænding, lavet med SMD komponenter, og elektrolytkondensatorer. Efter 10år er disse lytter altid lække, og færdige, med det resultat er cyklen kun vil starte på prima batteri. Blot 5minutter med lys på, så kan man glemme ALT om at starte lortet.

Ny boks koster 4500dkr og der er 3-5måneders leveringstid.

Det kan fikses for 4,25 plus porto, plus en ny kasse, da den gamle er limet omkring printet(Dremel kan befri den!). Det kræver blot man skiftet elektrolytkondensatorerne.

Pointe i det er at man ikke skal hungre efter +20 års levetid, når man har placeret andre kritiske dele som langtfra har 20 års levetid, i nogle tilfælde kun 1/3del!

Så gevinsten i at hælde det hele på som SMD for at få den fine mekaniske stabilitet, og så derefter lodde en stor lyt på som leaded er ligesom lidt væk.

Der er hellerikke nogen gevinst i at sætte en tandrem,designet til bilens levetid på en bil hvor alumuniumsremhjulene er ædt op efter 5år, vel?

Hvad er der på den anden side af lodningen(hvilken komponent er det vi snakker om?) En stor og tung satan?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 feb 2006, 22:17 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
grydesvamp skrev:
HenrikGM skrev:
Ligeså tåbeligt som at diskutere om naboens datter eller genboens datter ser bedst ud, for blot at konstatere at de begge to kan løse samme problem, på næsten samme måde, med næsten ens grej ;-)


Grej ? :lol: synes nu det går fortrinligt uden "grej"
Kan du i denne situation definere "grej" ? :wink:


Lidt afhængigt af hvordan vi definere grej, så mener jeg nu tøser ser bedst ud MED "grej"(definitionssprg. igen!). Uden "grej" er dels kedeligt, men signalerer også ofte at modellen har for få km på bagen..;-)
Ligesåvel som man ikke må køre race i nybyggede motorer ligeså skal "grejet" have kørt lidt først, før man må race i det. Grej af nyere dato kan være meget lunefuldt, især hvis det er hurtigt grej der virker sprøt på speederen. Man kan sgisme blive smidt af i svinget hvis man ikke passer på. Grej der har fået ydelsen forøget enten i form af mere hardware, eller i form af modificeret brændstof skal man være ekstra forsigtig med idet det dels er vanedannede, dels kan forårsage pludselige havarier, som kan være dyre at fikse igen. Især brugt tunet grej skal man nok holde sig fra, da dette ofte er brugt meget, og på ikke-hensigtsmæssig måde. Grej kan være shinet op, så det ligner nyt, men det kan vise sig at være katten i sækken. En hurtig vask kan ofte være en god ide. Lejegrej skal man være meget forsigtig med. Lejegrej har ofte en ejer der kan være meget besværlig, men som man kan betale for at få fred. Lånegrej derimod kan være direkte livsfarligt da dette kan være udlånt uden ejerens tilladelse, og derfor føler ejeren at man har stjålet noget som tilhørte ham, og kan blive meget stødt. Man kan ikke altid se på grej om det er frit grej, lejegrej, eller lånegrej. Lånegrej kan godt ligne frit grej. Man kan som regel ikke betale sig ud af at have lånt grej uden tilladelse, da ejere der har fået lånt grejet ofte meget gerne vil have det tilbage med det samme. De kan endda træffe foranstaltninger der kan medføre at "låneren" lider overlast, og endda også grejet, så man skal passe på.

Kan vi trække den længere ud nu??
(eller gjorde jeg lige det nu?)

:wink:

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 feb 2006, 22:36 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Indlæg: 2537
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
ja heh ved ikke om jeg er lidt små pervers i hjørnerne men den gik rent ind.. ;) men tænke nu godt nok grej som tilbehør til det "grej" du snakker om.. ;) tror heller jeg må gå i seng inden det her går helt galt...

jesh sir japansk grej siger du jamen ingen problem den klarer Gm.. Han leger selv med det styggeste grej på sit skrive bord, gammelt ordsprog siger: japansk grej er ligesom fisk. lugter det vil du helst undgå det...

_________________
Fri bane fuld hane! :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 feb 2006, 22:41 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
HenrikGM skrev:
Jo....hvor nemt vil det være at fikse?


Det var jo lige det som at det var. Fik en stor fed lodning :-).

Citat:
Hvad er der på den anden side af lodningen(hvilken komponent er det vi snakker om?) En stor og tung satan?


Der er den store drønnert af en mapsensor du ser forrest i det andet billede (den sorte med slangen) - den sidder faktisk kun i tre ret store ben, hvoraf den knækkede er en af dem. No wonder at skidtet er gået løs - bare underligt det først er nu :-).

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 feb 2006, 23:03 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
HenrikGM skrev:
grydesvamp skrev:
HenrikGM skrev:
Ligeså tåbeligt som at diskutere om naboens datter eller genboens datter ser bedst ud, for blot at konstatere at de begge to kan løse samme problem, på næsten samme måde, med næsten ens grej ;-)


Grej ? :lol: synes nu det går fortrinligt uden "grej"
Kan du i denne situation definere "grej" ? :wink:


Lidt afhængigt af hvordan vi definere grej, så mener jeg nu tøser ser bedst ud MED "grej"(definitionssprg. igen!). Uden "grej" er dels kedeligt, men signalerer også ofte at modellen har for få km på bagen..;-)
Ligesåvel som man ikke må køre race i nybyggede motorer ligeså skal "grejet" have kørt lidt først, før man må race i det. Grej af nyere dato kan være meget lunefuldt, især hvis det er hurtigt grej der virker sprøt på speederen. Man kan sgisme blive smidt af i svinget hvis man ikke passer på. Grej der har fået ydelsen forøget enten i form af mere hardware, eller i form af modificeret brændstof skal man være ekstra forsigtig med idet det dels er vanedannede, dels kan forårsage pludselige havarier, som kan være dyre at fikse igen. Især brugt tunet grej skal man nok holde sig fra, da dette ofte er brugt meget, og på ikke-hensigtsmæssig måde. Grej kan være shinet op, så det ligner nyt, men det kan vise sig at være katten i sækken. En hurtig vask kan ofte være en god ide. Lejegrej skal man være meget forsigtig med. Lejegrej har ofte en ejer der kan være meget besværlig, men som man kan betale for at få fred. Lånegrej derimod kan være direkte livsfarligt da dette kan være udlånt uden ejerens tilladelse, og derfor føler ejeren at man har stjålet noget som tilhørte ham, og kan blive meget stødt. Man kan ikke altid se på grej om det er frit grej, lejegrej, eller lånegrej. Lånegrej kan godt ligne frit grej. Man kan som regel ikke betale sig ud af at have lånt grej uden tilladelse, da ejere der har fået lånt grejet ofte meget gerne vil have det tilbage med det samme. De kan endda træffe foranstaltninger der kan medføre at "låneren" lider overlast, og endda også grejet, så man skal passe på.

Kan vi trække den længere ud nu??
(eller gjorde jeg lige det nu?)

:wink:


:lol: Henrik dog hehehe...

Du lyder som en der taler af erfaring mht. det lejegraj.

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 56 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 43 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team