Frank_Andersen skrev:
Jeg synes da nu at manden må have gjort forarbejdet godt. I og med at bilen kørte umiddelbart og vi i løbet af et par timers kørsel på landevej fik nulret den så meget på plads at den kørte bedre end den nogensinde havde gjort med Volvos eget turbosæt/trykkarburator.
Jeg er ked af at jeg ikke kan imponere med fine udtryk, men jeg er kun mekaniker og ikke IT-tekniker.
Ejeren af bilen har fulgt instruktionerne på de amerikanske sider om styringen og bygget det som beskrevet.
Jeg har selv bygget tunede VW-biler i mange år, men alle de der udtryk om VE, AFR og mapping og logging hvad det hedder, er helt lukket land.
Men når man kan se VE tabellen i 3D og så trække i gulvtæppet for at give motoren mere eller mindre benzin, så er det noget en almindelig dødelig kan forstå.
Men hvis man læser her eller i andre foras, så kan man godt opgive det.
Hold det så simpelt som det i virkeligheden kan gøres og glem alt det kryptonit og kryogenhærdning.
Ham i 544´eren kører stadig med platiner. Så tager han det med tændingen bagefter.
Hvis der er nogen her på nettet der virkelig brænder for MS og I så kommer ud for at en som jeg stiller et sprøgsmål. Så må I finde jer i at jeg ikke kender alle de fine udtryk. Ejeren af Volvoen, har forsøgt at læse her på Powerpage, men det opgav han. Nu kører bilen.
Jeg synes det er ærgeligt når man tager lysten fra en ellers dygtig og omhyggelig fyr ved at drukne ham i fine udtryk.
Han har så på helt egen hånd bygget et MS. Men hvis han en dag skulle "opdage" noget som andre kunne få gavn af, så får vi det ikke at vide.
Prøv at møde os på det stadie vi er. Så kan I fortælle os at vi ikke har gjort det godt nok når vi opfører os som helt idioter.
Ham og jeg havde en hyggelig lørdag formiddag i strålende solskin, så vi ikke kunne se skærmen på hans gamle bærbare. Så vi måtte holde i skyggen af et træ hver gang vi ville ændre på benzinblandingen. Men vi havde sjovt.
Jeg vil lige kommentere dette indlæg, da jeg synes indholdet er noget urimeligt ifht forummet.
Det er slet ikke unormalt at biler kører ganske godt efter blot få timers justering, og de fleste starter glimrende på default opsætning. Volvos trykkarburatoropsætning er ikke SÅ pokkers svær at overgå, men det giver vel lidt sig selv, alderen taget i betragtning.
Imponering med fine udtryk giver jeg ikke så meget for hvis man ikke ved hvad udtrykkene dækker over. Jeg mindes ikke nogen der ikke har fået svar på disse "fine udtryk"(som typisk dækker direkte over betegnelser i softwaren) hvis de har gidet spørge.
Ejeren har fulgt instruktionerne, well, så ved han også hvad "de fine betegnelser" dækker over, og kan endda selv benytte dem i praksis. Nu forstår jeg slet ikke at han dømmer diverse fora for ubrugelige. Han har sguda kunnet bygge MS ud fra disse relativt hardcore beskrivelser, så hvad er der han/du piver over?(nu provokerer jeg dig lidt med vilje. Du har jo mødt mig in person(hyggelig dag iøvrigt), så jeg formoder du forstår min reaktion her).
VE,MAP, etc etc. så er det klart nemmere at forklare folk hvordan en motorstyring funker HVIS de kender en smule til en række begreber, og det gør dem istand til at spotte problemer og unaturlig opførsel senere, hvilket kan vise sig ret nyttig i en indkøring, eller fejlfinding. Mere om det senere.
Kryogenhærdning......
Jeg mener personligt at du er en smule nærtagende overfor et problem som du måske ikke umiddelbart ser nogen sammenhæng i, men det har, så vidt jeg kan se, intet bund i den behandling du har fået hverken i denne tråd, eller på forummet. Det er MEGET MEGET sjældent at nogen bliver svinet til fordi de ikke forstår et begreb. Det er derimod ikke så sjældent at folk overreagerer og "ser" kritik der ikke eksisterer.
Hvis 544 fyren føler sig druknet i fine udtryk, så har hans indgangsvinkel været noget akavet. ISÆR hvis han senere har bygget sin egen MS fra bunden, udfra de amerikanske oplysninger. De to oplysninger skriger til hinanden i skarp kontrast.
Har han holdningen at han vil nasse på andres viden, men ikke dele ud til andre, hvis han finder noget smart,(som du jo skriver) ja, så daler min entusiasme for at hjælpe jo straks, og det samme gør det øvrige forum, tror jeg godt jeg tør sige. Det er jo hans valg.
Møde jer på det stadie i er på. Hvordan finder vi ud af det, når det ikke fremgår nogen steder hvad stadie I (han?) er på? Powerpage er smaskfyldt med folk fra krybbe til grav i Megasquirt, så pokker skulle stå i at i ikke kunne finde nogen der kunne forklare jer et par simple begreber. No offence.
Du melder ud af forarbejdet er gjort, og der bliver gjort opmærksom på at forarbejdet måske ikke er helt så godt, idet noget af det der står med store fede typer i manualen netop ikke er gjort, og så er du utilfreds med skribenternes behandling? Skal vi ikke finde bolden at sparke til istedet?
Dette er mit synspunkt på dette. Jeg lægger ikke op til en diskussion(jeg tager den ihvertfald ikke).
Generelt er en alm NB sensor mere til ballade end komfort. Jeg har den konsekvent ALTID slået fra.
Der er noget galt når sensoren viser konstant 0,7volt. Prøv at flå ledningen af sensoren, og se hvad MS viser så.
Lambdacorr. skal man holde snitterne fra indtil VE er kørt fornuftigt ind.(som der står med fede typer)
Ligeledes skal accelerationstilskuddet slåes fra.
Moderne biler virker sensoren "overalt" så nær som fuldgas, og tæt på fuldgas. Det kan du ikke kopiere på en gammel 544, af den simple grund at motoren ikke vil køre så magert.
CO% måler. Har i nogen ide om hvad reaktionstiden på den er? Mit bud er at den er ALT for lang, hvis det ikke er ret avanceret grej i tøffer rundt med.
Lambdasonden kan du i princippet give den totale kontrol over motoren. HVIS man gør det, så er det alene den sensor der bestemmer hvordan skidtet kører. Hvad tror du der sker hvis den sensor begynder at blive syg, og skride lidt i opsætningen?
Derfor er der sat grænser ind for dels hvor hurtigt den kan få lov at justere, og dels hvor meget den får lov. Du kan jo forsøgsmæssigt give den hele kontrollen, og en lynhurtig reaktion og så prøve at lave et 2-3 gearskift v. højlast og lave rpm(det ødelægger ikke motoren, men det er ikke godt til gummiophæng!)
I bund og grund handler det om at have det sjovt, men jeg finder absolut intet sjovt i at der bliver reklameret med at manden ikke kunne komme i tanke om at skrive tilbage på forummet med tips%tricks, alt forarbejdet er gjort, alligevel skal hjælpes nu, og har intet fået ud af powerpage. Dertil beskyldes folk for at slynge om sig med indviklede begreber.
Jeg håber du forstår mine synspunkter, og jeg tror også du har inkasseret dine svar på dine spørgsmål, ellers skriver du selvf. bare igen.
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!