Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 00:01

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel: Re: Lambda
Indlæg: 15 feb 2006, 21:32 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Frank_Andersen skrev:
Jeg synes da nu at manden må have gjort forarbejdet godt. I og med at bilen kørte umiddelbart og vi i løbet af et par timers kørsel på landevej fik nulret den så meget på plads at den kørte bedre end den nogensinde havde gjort med Volvos eget turbosæt/trykkarburator.
Jeg er ked af at jeg ikke kan imponere med fine udtryk, men jeg er kun mekaniker og ikke IT-tekniker.
Ejeren af bilen har fulgt instruktionerne på de amerikanske sider om styringen og bygget det som beskrevet.
Jeg har selv bygget tunede VW-biler i mange år, men alle de der udtryk om VE, AFR og mapping og logging hvad det hedder, er helt lukket land.
Men når man kan se VE tabellen i 3D og så trække i gulvtæppet for at give motoren mere eller mindre benzin, så er det noget en almindelig dødelig kan forstå.
Men hvis man læser her eller i andre foras, så kan man godt opgive det.
Hold det så simpelt som det i virkeligheden kan gøres og glem alt det kryptonit og kryogenhærdning.
Ham i 544´eren kører stadig med platiner. Så tager han det med tændingen bagefter.
Hvis der er nogen her på nettet der virkelig brænder for MS og I så kommer ud for at en som jeg stiller et sprøgsmål. Så må I finde jer i at jeg ikke kender alle de fine udtryk. Ejeren af Volvoen, har forsøgt at læse her på Powerpage, men det opgav han. Nu kører bilen.
Jeg synes det er ærgeligt når man tager lysten fra en ellers dygtig og omhyggelig fyr ved at drukne ham i fine udtryk.
Han har så på helt egen hånd bygget et MS. Men hvis han en dag skulle "opdage" noget som andre kunne få gavn af, så får vi det ikke at vide.
Prøv at møde os på det stadie vi er. Så kan I fortælle os at vi ikke har gjort det godt nok når vi opfører os som helt idioter.
Ham og jeg havde en hyggelig lørdag formiddag i strålende solskin, så vi ikke kunne se skærmen på hans gamle bærbare. Så vi måtte holde i skyggen af et træ hver gang vi ville ændre på benzinblandingen. Men vi havde sjovt.


Jeg vil lige kommentere dette indlæg, da jeg synes indholdet er noget urimeligt ifht forummet.

Det er slet ikke unormalt at biler kører ganske godt efter blot få timers justering, og de fleste starter glimrende på default opsætning. Volvos trykkarburatoropsætning er ikke SÅ pokkers svær at overgå, men det giver vel lidt sig selv, alderen taget i betragtning.

Imponering med fine udtryk giver jeg ikke så meget for hvis man ikke ved hvad udtrykkene dækker over. Jeg mindes ikke nogen der ikke har fået svar på disse "fine udtryk"(som typisk dækker direkte over betegnelser i softwaren) hvis de har gidet spørge.

Ejeren har fulgt instruktionerne, well, så ved han også hvad "de fine betegnelser" dækker over, og kan endda selv benytte dem i praksis. Nu forstår jeg slet ikke at han dømmer diverse fora for ubrugelige. Han har sguda kunnet bygge MS ud fra disse relativt hardcore beskrivelser, så hvad er der han/du piver over?(nu provokerer jeg dig lidt med vilje. Du har jo mødt mig in person(hyggelig dag iøvrigt), så jeg formoder du forstår min reaktion her).

VE,MAP, etc etc. så er det klart nemmere at forklare folk hvordan en motorstyring funker HVIS de kender en smule til en række begreber, og det gør dem istand til at spotte problemer og unaturlig opførsel senere, hvilket kan vise sig ret nyttig i en indkøring, eller fejlfinding. Mere om det senere.

Kryogenhærdning...... :shock:

Jeg mener personligt at du er en smule nærtagende overfor et problem som du måske ikke umiddelbart ser nogen sammenhæng i, men det har, så vidt jeg kan se, intet bund i den behandling du har fået hverken i denne tråd, eller på forummet. Det er MEGET MEGET sjældent at nogen bliver svinet til fordi de ikke forstår et begreb. Det er derimod ikke så sjældent at folk overreagerer og "ser" kritik der ikke eksisterer.

Hvis 544 fyren føler sig druknet i fine udtryk, så har hans indgangsvinkel været noget akavet. ISÆR hvis han senere har bygget sin egen MS fra bunden, udfra de amerikanske oplysninger. De to oplysninger skriger til hinanden i skarp kontrast.

Har han holdningen at han vil nasse på andres viden, men ikke dele ud til andre, hvis han finder noget smart,(som du jo skriver) ja, så daler min entusiasme for at hjælpe jo straks, og det samme gør det øvrige forum, tror jeg godt jeg tør sige. Det er jo hans valg.

Møde jer på det stadie i er på. Hvordan finder vi ud af det, når det ikke fremgår nogen steder hvad stadie I (han?) er på? Powerpage er smaskfyldt med folk fra krybbe til grav i Megasquirt, så pokker skulle stå i at i ikke kunne finde nogen der kunne forklare jer et par simple begreber. No offence.

Du melder ud af forarbejdet er gjort, og der bliver gjort opmærksom på at forarbejdet måske ikke er helt så godt, idet noget af det der står med store fede typer i manualen netop ikke er gjort, og så er du utilfreds med skribenternes behandling? Skal vi ikke finde bolden at sparke til istedet?

Dette er mit synspunkt på dette. Jeg lægger ikke op til en diskussion(jeg tager den ihvertfald ikke).

Generelt er en alm NB sensor mere til ballade end komfort. Jeg har den konsekvent ALTID slået fra.

Der er noget galt når sensoren viser konstant 0,7volt. Prøv at flå ledningen af sensoren, og se hvad MS viser så.

Lambdacorr. skal man holde snitterne fra indtil VE er kørt fornuftigt ind.(som der står med fede typer)
Ligeledes skal accelerationstilskuddet slåes fra.

Moderne biler virker sensoren "overalt" så nær som fuldgas, og tæt på fuldgas. Det kan du ikke kopiere på en gammel 544, af den simple grund at motoren ikke vil køre så magert.

CO% måler. Har i nogen ide om hvad reaktionstiden på den er? Mit bud er at den er ALT for lang, hvis det ikke er ret avanceret grej i tøffer rundt med.

Lambdasonden kan du i princippet give den totale kontrol over motoren. HVIS man gør det, så er det alene den sensor der bestemmer hvordan skidtet kører. Hvad tror du der sker hvis den sensor begynder at blive syg, og skride lidt i opsætningen?
Derfor er der sat grænser ind for dels hvor hurtigt den kan få lov at justere, og dels hvor meget den får lov. Du kan jo forsøgsmæssigt give den hele kontrollen, og en lynhurtig reaktion og så prøve at lave et 2-3 gearskift v. højlast og lave rpm(det ødelægger ikke motoren, men det er ikke godt til gummiophæng!)

I bund og grund handler det om at have det sjovt, men jeg finder absolut intet sjovt i at der bliver reklameret med at manden ikke kunne komme i tanke om at skrive tilbage på forummet med tips%tricks, alt forarbejdet er gjort, alligevel skal hjælpes nu, og har intet fået ud af powerpage. Dertil beskyldes folk for at slynge om sig med indviklede begreber.

Jeg håber du forstår mine synspunkter, og jeg tror også du har inkasseret dine svar på dine spørgsmål, ellers skriver du selvf. bare igen.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Lambda
Indlæg: 15 feb 2006, 21:40 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Frank_Andersen skrev:
Med de små hjælpeprogrammer der findes på http://www.megasquirt.info/
Så kan man åbenbart lave en VE-tabel som passer nogenlunde og så er vi kommet ud at køre. Det tror jeg da har været "opfindernes" hensigt.
Vi har måske bare været heldige.

Nu er tændingsdelen blevet koblet til, vi skal nok snart ud at hyggekøre igen.



Jeg vil råde dig til at prøve at lave VE tabellen selv. Der findes nogle stykker software der kan "forudsige" en nogenlunde VE tabel, men det er på lang sigt bedre at du selv kan gøre det. Det vil løfte din forståelse til et højere niveau.

Prøv at bladre sektionen i manualen igennem, og især den der omhandler hvordan MS "tænker". Det vil gøre dig istand til at vurdere en del mere selv, også hvordan VE tabellen bør se ud, og hvad det reelt er den viser.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 feb 2006, 22:32 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 15 jan 2004, 22:19
Indlæg: 353
Geografisk sted: fyn kerteminde
Frank - du er langt fra den eneste der ikke er med i alle de "fremmed ord".

Jeg læser alt hvad jeg kan komme afsted med, ang ms og skriver sjældent indlæg da jeg ikke kan bidrage med ret meget, men det er utroligt lækkert når nogle vil komme med lidt på et sprog hvor vi alle kan være med ( D A N S K ) :wink:
Den xillur kom med er sku da go - der står ordret hvad det betyder!
Hmm - er der mon en der har tid til at oversætte det hele til DK :shock:

Ang nb sonder - der kører godt nok rigtigt mange biler rundt i dette afgifts prægede land, med nb sonder og som kører sådan nogenlunde :? men klart en wb sonde er da at foretrække men koster også en del mere...

_________________
v/h Peter


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 feb 2006, 08:28 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 788
Geografisk sted: Vestsjælland
Jeg vil også give ret i at simple spørgsmål gerne ender i store teoretiske udredninger med formler uden at give et egentligt svar. Da jeg var arbejdløs læste jeg yahoo groups men der kom over 80 mails hver dag og de 77 var spam eller teoretisk chat. Det har jeg ikke tid til nu hvor jeg har overtaget min fars firma. Der er flere steder på nettet de skriver om muligheden for autotuning med wideband som jeg kunne tænke mig at prøve men dem der ved hvordan skriver ikke hvordan de gør det og manualen jeg har søgt i siger ikke rigtigt noget om min version i det hele taget er kompatibel. Hvis nogen ville skrive en simpel instruktion ville det bare være dejligt.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 feb 2006, 08:47 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
"Autotuning" er et lettere misforstået/overfortolket begreb - og hvorfor overhovedet give sig i kast med kun at forlade sig på det?
Som Henrik skriver så kan man i MegaSquirt'n'Spark Extra definere et såkaldt AFR-target map. Det er et "gulvtæppe" (godt udtryk :-)) der angiver hvilken blanding man ønsker ved forskellige MAP vs. RPM værdier. Det kan Megasquirt så justere sig ind efter.
Ideen er sund nok som en ekstra-justering, men det er ikke en undskyldning eller afløser for ikke at få sit basis-gulvtæppe på plads inden. Motorstyringen ved alligevel ikke hvor lige DIN motor ønsker forskellige blandingsforhold, så man skal alligevel lave en eller anden form for indkøring hvor man holder øje med de forskellige værdier, og der kan man ved samme lejlighed lige så godt lave basis-tæppet.
Så kan AFR-target map bruges bagefter, men det virker kun med en wideband lambda sonde (med mindre man vil køre 14,7:1 over hele mappet, men det vil man ikke :-)).

Slutteligt: Jeg kan ikke tage seriøst indirekte at blive beskyldt for at overkomplicere tingene. Det er altså ikke et cykelgear vi snakker om her - det er en fuldt funktionel motorstyring der bider skeer med nogen af de bedste derude. Det ER altså ikke "bare lige" og derfor bliver det kompliceret at tale om det.
I øvrigt så sidder man jo her og giver svar af egen fri vilje, så der er grænser for hvilke krav man kan stille til indholdet vil jeg mene.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 feb 2006, 17:09 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
jens skrev:
. Hvis nogen ville skrive en simpel instruktion ville det bare være dejligt.


Ja ville det ikke være skønt?

Der er nu nok en grund til at ingen endnu har formået at løfte denne "simple" opgave.

Som Wildert skriver, så er det her ikke noget cykelgear vi snakker om. MS _kræver_ et vist minimum af engagement, præcist som alle andre motorstyringer gør. Uden et vist engagement, så kan man hellerikke montere en bilradio. Der er tilsyneladende en udbredt opfattelse af at man blot monterer en MS på bilen, og så er den hellige grav velforvaret ud i al fremtid. Sådan er det også for dem som gider bruge lidt tid på at sætte sig ind i det. Det er præcist det samme med feks et TEC3 anlæg. Den er der sguhellerikke nogen der justerer ind på 5minutter første gang de stifter bekendskab med et indsprøjtningsanlæg.

Hvis folk vil have det HELT simpelt, så vil jeg da anbefale dem at handikappe MS så meget som overhovedet muligt, og starte med en 3år gammel softwareversion, feks den originale. Så er der i bund og grund kun en 8x8 brændstoftabel at skrue i, og hvis vi så skrotter vandtemp, lufttemp, TPS og tager rpm signal fra spolen, så er det reduceret til et avanceret MF2 anlæg, groft sagt. Herfra SKAL man så kunne løfte opgaven uden de helt store problemer. Præcist som hvis man ikke kan montere en autoradio, så skal man hellerikke gøre det.

Jeg synes stadigt det er tankevækkende at der er temmeligt mange folk der læser MSEFI.COM, og derefter(uden forudgående kendskab til bensinmotorer!) går ud i garagen og monterer MS på bilen, OG får det til at køre relativt smertefrit, og lærer imens de monterer.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 feb 2006, 08:35 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 788
Geografisk sted: Vestsjælland
Nu har jeg kun en wideband sensor på min bil og den er grovjusteret og har kørt cirka 1000 km sidste år. Jeg kender kun en der kan hjælpe mig med at justere den og han har rigeligt at lave som datamekaniker. Jeg vil bare vide hvilken software jeg skal bruge så skal han nok hjælpe mig med tilslutningen. Der ligger jo alt muligt skrammel ude på nettet man hurtigt kan spilde 100 timer på uden at det virker og jeg synes ikke det er spændende at spilde en hel sæson uden at få bilen til at køre bedre. Mim motor skulle efter sigende yde bedst ved 12.9:1-13.5:1 økonomien betyder ikke så meget da jeg kun kører 1000 km pr. sæson pågrund af det elendige danske vejr. Mega manualen har tit forvirret mig da jeg troede den var skrevet af bowling&grippo der kører v8 men det viste sig at være en vw ejer så indstillingen af flyback skulle være helt anderledes. Dataene for hvordan man kunne trigge fra hei tænding funkede heller ikke så der røg lige en måned inden min kammerat fik tid til at finde ud af at der skulle monteres ekstra zener dioder.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 feb 2006, 08:55 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Hvad forventer du til den pris?

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 feb 2006, 09:15 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 03 dec 2004, 22:05
Indlæg: 284
Geografisk sted: Nordsjælland
Faktisk mener jeg at mange kan drage nytte af det jens skriver. Det er helt reel kritik og viser endnu engang, at MS og andre motorstyringer ikke er 5 minutters projekter.

Jeg har snakket med mange der var interesseret i tilskudssystemer og når man så har nævnt MS bliver de helt vilde og blodige og vil pludselig have anti-spind, anti-lag og hvad der ellers står på featurelisten. Det de bare ikke vil indse er, at _INGEN_ features i MS er plug´n play. Alt er lavet så generisk at det kan tilpasses alt fra en havetraktor til et 12cyl jagerfly.

MS er en open-source projekt, software nørder vil nikke genkendende til den betegnelse. Dvs at alt er lavet på frivillig basis og at du som bruger i reglen kan betragte dig som beta eller i værste fald alpha-tester.

Iøvrigt har jeg en del gange stødt ind i MS aspiranter der skriver, at de ikke er så gode til engelsk!? Det hænger jo _slet_ ikke sammen. Der findes idag ingen danske manualer, alle opdaterede informationer står på engelsk og er dårligt organiseret da viden er akkumuleret over flere år af mange forskellige personer.

Slutteligt vil jeg kortfattet nævne, at vil i ha´ hjælp og råd, så drop piveriet og kværuleringen om hvilke udtryk vi bruger. Jeg kan garantere at vi ikke kaster om os med tekniske termer for sjov.

_________________
E61 525I 2004 Hverdagsbil
E10 2002 1973 Tracktoy


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 feb 2006, 10:04 
Det er ikke prisen jeg spørger om jeg spørger bare om hvordan man får gang i autotuning hvis jeg skal læse mig frem til det skal jeg måske læse i 200 timer på forskellige forums hvad en måske kan fortælle på 10 minutter. Der findes flere versioner af mstweak på nettet hvad virker bedst? Antispin lag tænding osv interesserer mig ikke da det er en ekstra udgift der ikke er nødvendigt på en v8 og bare gør at endnu en sæson går med fejlfinding. Der var en svensk ingeniør i power magazine med en chevelle der brugte auto tuning med wideband og sagde det virkede.


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team