Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 07:40

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 12 feb 2006, 17:14 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 20 jan 2004, 13:19
Indlæg: 387
Geografisk sted: Lovløse Vestjylland... ;)
Hejsa Gutter.

En kammerat har en Xr3i fra 1983, hvor motoren har det knap så godt... Han har så fundet sig en 1.6 med webere osv fra en årgang 89 af.. Kan man uden videre smide den over i hans bil? Så vidt jeg selv er klar over, så mener jeg da at bunden (ophæng, osv) er ens på de to motorer...

Og passer den 1.6 over på bilens originale xr3i gearkasse og trækaksler?

For så skal vi igang med det her i den kedelige vinterferie... :)

Håber på nogle gode og kloge svar... hehe.. takker!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 feb 2006, 20:15 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 12 jan 2005, 22:43
Indlæg: 329
blokken er den samme, der er dog en lille forskel i topstykket, da mk4 motoren er en såkaldt "leanburn" og dermed har en anden udformning af forbrændingskammeret, den er nemlig støbt med en lille forhøjning, hvor i'eren og turboen er helt kuppelformede, så vidt jeg husker medfører dette en lille ændring i kompressionsforholdet som bliver højere, hvilket jo egentlig bare er en fordel så længe det er sugemotor.

svan

_________________
Nu: Golf 3 TDI med BOV og box
Før: MK3 XR3I med turbo og SYN


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 feb 2006, 21:06 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 20 jan 2004, 13:19
Indlæg: 387
Geografisk sted: Lovløse Vestjylland... ;)
Okay, så den passer også på gearkassen osv?

Hvad med ledningsnettet, kan jeg bare koble sprøjt osv fra? og smide den old school tunede motor i?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 feb 2006, 16:34 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 12 jan 2005, 22:43
Indlæg: 329
ja den passer ihvertfald på gearkassen, men jeg kan ikke lige se hvad formålet skulle være med at ændre fødesystemet.

En XR3 motor er en XR3I motor bare monteret med en weber 2 spjælds karburator og yder 96hk mod i'erens 105hk, naturligvis giver de dobbelte karbs mere effekt end den standard weber som sidder på XR3'eren, spørgsmålet er jo hvad den nye motor yder i forvejen, der skal ihvertfald meget til før jeg så meget som ville overveje at skippe k-jetronic anlægget til fordel for karburator...dobbelt eller ej, så er der jo også lige sådan noget som at i'eren har elektrisk benzinpumpe, jeg ville altså beholde indsprøjtningen, hvis ikke i skal lave alt for meget om.
svan

_________________
Nu: Golf 3 TDI med BOV og box
Før: MK3 XR3I med turbo og SYN


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 feb 2006, 09:43 
Om du forstår hvorfor vi gør det eller ej, er så hvad det er... hehe... :D

Det er ikke en xr3 den motor vi vil have i, men en almindelig 1.6 motor fra en 89ér...

Motoren i bilen er en Xr3i motor, og synes ærlig talt ikke det er så spændende igen... Men derimod noget oldschool, med portet top, skarp knast, weberbrøl, lettet svinghjul, osv... Desuden er den xr3i helt rustfri og uden alt muligt styling, derfor ku det være sjovt at lave en oldschool racervogn...

Men hvis du mener den er til at smide i, så henter vi motoren idag.

Kan man uden videre koble sprøjt fra bilen, og styrecomputeren også? for det er vel det eneste den computer styrer, ik?

Men ellers tak for nogle gode svar... :D


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 14 feb 2006, 13:05 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 639
Geografisk sted: Østjylland
Motoren popper lige ned i motorrummet. Ingen ben i det.
Det kan være i skal bruge ophæng fra Mk3'eren men de passer også på.

"Computeren" i sådan en Mk3 XR3i er ikke eksisterende. Det er et helt igennem mekanisk indsprøjtningsystem. Det eneste der styres elektrisk er koldstartsventilen og tilskudsluft under motorbremsning.

I får dog et enkelt problem - benzinpumpen er en højttrykspumpe, der leverer en ganske anselig mængde brændstof, hvis den ikke skal arbejde mod noget tryk. I skal altså have lavet en swirlpot eller lignende, der kan lede det ubrugte brændstof tilbage gennem returløbet. Fra swirlpot'en kan i så - med en anden elektrisk pumpe eller med 1.6'erens originale - tage brændstoffet til karburatorerne.

Lad være med at forsøge at bruge den originale benzinpumpe direkte på svømmerhuset på karburatorerne.

/Nolan


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 feb 2006, 18:21 
Endelig et rigtig godt svar... lækkert! :D

Jamen det er vel nemmere bare at købe en benzintryks regulator til jobbet så, ikk?

Okay, troede den havde noget computer hehe... så det er bare ud med den døde motor, og i med den anden? Lyder dejligt nemt... hehe

Får jeg en god gearing med sådan en motor på den xr3i gearkasse?

Lyden af webere bliver fedt... hehe...


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 14 feb 2006, 23:33 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 639
Geografisk sted: Østjylland
XR3i-gearkassen har svjh en smule lavere slutgearing, så du får et lidt bedre optræk end med standard 1.6 gearkassen.

Det kan godt være du kan finde en regulator, der kan justeres langt nok ned men jeg mener nu stadig at swirl-pot'en er en ret nem løsning.
Du har jo en pumpe på den nye motor. Godt nok mekanisk men ok til de første 110-120hk vil jeg mene.

Og ja - sådan et sæt dobbeltkarburatorer lyder for lækkert.
Du står ikke og mangler en manifold til dem, vel ? Jeg har manifold og speedertræk til sådan en CVH liggende - helt nyt. Jeg endte med at sætte indsprøjtning på min 1,3/1,6/XR3i/RST istedet i sin tid (ja, den startede livet som en 1,3, motor udskiftet til 1,6, indsprøjtning på og så til sidst mølle - på den originale gearkasse.... Den var rimeligt frisk :wink: ).

Mvh
Nolan


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 feb 2006, 21:39 
Hvad er sådan en squirlpot, og hvordan virker den? Hvor finder man den, og hvad er prisen? hehe...

Vil sgu have den mest optimale løsning...

Når pengene bliver større, vil jeg have motoren konverteret til en 1.9 og med programmer tænding og sprøjt via spjældhuse... Men indtil videre hedder der 1.6 med webere...

Hvad tror du iøvrigt sådan en 1.6 med skarp knast, bearbejdet top, dobbelte 40mm webere og banan samt komplet sportsudstødning vil have af hk?
Ham der har motoren har nemlig ikke fået den rullet, så det er lidt uvist hvad den har af hk/nm...


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 17 feb 2006, 23:21 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 639
Geografisk sted: Østjylland
Sådan her kan den se ud....
https://www.burtonpower.com/prodpics/large/FSECCP001%20Collector%20Pot.jpg

Men i princippet kan enhver tank med 3 studser bruges.
1 til pumpen ved tanken, 1 retur til tanken og 1 hvor du tager ud til karburator-pumpen.

Jeg vil forøvrigt nødigt gætte på, eller give dig forhåbninger om, hvor meget sådan en fætter vil yde. Men få en dygtig tuner til at dyse den ind, så skal den nok blive rimeligt frisk.

/Nolan


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team