Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 09:40

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 76 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 09 feb 2006, 07:31 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Jo det er det faktisk... Men ellers gør du det som jeg har skrevet tidligere i trøden - Du måler på EGT og stiller tændingen hvor EGT er lavest. Her burde mest effekt bliver overført til krumtappen i stedet for udstødningen.

Sådan en som Greham Bell (MEGET anerkendt tuner i staterne, dog mest til gamle v8 maskiner) skriver i sine bøger at det tændingstidspunkt der giver mest effekt vil LANGT det fleste tilfælde være LIGE FØR den banker. Han tilføjer så også at det i sjældne tilfælde kan være op til et par grader før tændigsbanken at motoren laver mest effekt.

Mest optimal er jo i øvrigt et vidt begreb - Hvad er det? Der hvor motoren laver mest effekt? Der hvor motoren er mest økonomisk? Der hvor den forurener mindst?

V/h Chr

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 feb 2006, 21:50 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 29 nov 2005, 19:52
Indlæg: 140
Havneren skrev:
Jo det er det faktisk... Men ellers gør du det som jeg har skrevet tidligere i trøden - Du måler på EGT og stiller tændingen hvor EGT er lavest. Her burde mest effekt bliver overført til krumtappen i stedet for udstødningen.

Sådan en som Greham Bell (MEGET anerkendt tuner i staterne, dog mest til gamle v8 maskiner) skriver i sine bøger at det tændingstidspunkt der giver mest effekt vil LANGT det fleste tilfælde være LIGE FØR den banker. Han tilføjer så også at det i sjældne tilfælde kan være op til et par grader før tændigsbanken at motoren laver mest effekt.

Mest optimal er jo i øvrigt et vidt begreb - Hvad er det? Der hvor motoren laver mest effekt? Der hvor motoren er mest økonomisk? Der hvor den forurener mindst?

V/h Chr


Jeg kan ikke se, at optimalt kan være et vidt begreb, men pyt.
Det er der, hvor der afgives mest effekt, det vil efter min bedste overbevisning også være det mest økonomiske. Da forurening er et vidt begreb, vil jeg ikke kommentere det nærmere.

Jeg har også læst A. Graham Bell, det er dog mange år siden, og jeg mindes ikke, han har konkluderet, at man bare stiller 3gr. tilbage fra tændings bank, men han kan jo også have lært noget siden hen.
Kan du ikke fortælle mig(os her i forumet), hvor det er, han siger dette?

Jeg har nok ikke udtrykt mig korrekt eller klart nok i mit første indlæg.
Så jeg prøver lige igen.
Jeg har set måske ikke utallige, men mange motore, som efter de er blevet trykladet eller eksisterende trykladet motore med øget tryk, hvor fortændingen er sat ned til det halve, ca. fra godt 30 og ned til 15gr.
I nogle af disse motore, har man lagt en tykkere topakning, det har i mange tilfælde ødelagt squeeze arealet, dette medføre øget afstand fra tændrør og ud til periferien af gasblandingen, det vil sige, flammefronten skal bevæge sig længere før, den har brændt det hele af.
At tilføre brændstof i overtryk giver bedre forstøvning i forhold til atmosfære tryk(det har B&W bevist helt tilbage i 60erne) samt øget fyldning giver øget kompression tryk det giver også øget forstøvning, dette medføre en hurtigere afbrænding af fyldningen, dette gør at flammefronten når periferien af fyldningen hurtigere.
Disse to faktorer gør, man kan stille fortændingen tilbage, men ikke 15-20gr.
Nu er vi ved mit sidste indlæg igen, det lader til man bare...
Så er det, jeg mener, det er bedre at køre med et lavere ladetryk, hvis det er det, som skal til for at få antændt blandingen på det optimale tidspunkt end at køre med, efter min mening, et for højt ladetryk, der medføre at fortændingen er sat for langt tilbage.

Så var det bare, jeg ville høre, hvad I andre gør, for at finde den optimale fortænding for en given motor.

Bemmer


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 feb 2006, 22:13 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
bemmer skrev:
Havneren skrev:
Jo det er det faktisk... Men ellers gør du det som jeg har skrevet tidligere i trøden - Du måler på EGT og stiller tændingen hvor EGT er lavest. Her burde mest effekt bliver overført til krumtappen i stedet for udstødningen.

Sådan en som Greham Bell (MEGET anerkendt tuner i staterne, dog mest til gamle v8 maskiner) skriver i sine bøger at det tændingstidspunkt der giver mest effekt vil LANGT det fleste tilfælde være LIGE FØR den banker. Han tilføjer så også at det i sjældne tilfælde kan være op til et par grader før tændigsbanken at motoren laver mest effekt.

Mest optimal er jo i øvrigt et vidt begreb - Hvad er det? Der hvor motoren laver mest effekt? Der hvor motoren er mest økonomisk? Der hvor den forurener mindst?

V/h Chr
Jeg har også læst A. Graham Bell, det er dog mange år siden, og jeg mindes ikke, han har konkluderet, at man bare stiller 3gr. tilbage fra tændings bank, men han kan jo også have lært noget siden hen.
Kan du ikke fortælle mig(os her i forumet), hvor det er, han siger dette?

Jeg har nok ikke udtrykt mig korrekt eller klart nok i mit første indlæg.
Så jeg prøver lige igen.

Så er det, jeg mener, det er bedre at køre med et lavere ladetryk, hvis det er det, som skal til for at få antændt blandingen på det optimale tidspunkt end at køre med, efter min mening, et for højt ladetryk, der medføre at fortændingen er sat for langt tilbage.

Så var det bare, jeg ville høre, hvad I andre gør, for at finde den optimale fortænding for en given motor.

Bemmer


FEJLCITER MIG IKKE :x !!! Det her er hvad jeg skrev at GB har skrevet:
"vil LANGT det fleste tilfælde være LIGE FØR den banker. Han tilføjer så også at det i sjældne tilfælde kan være op til et par grader før tændigsbanken at motoren laver mest effekt."

Jeg har aldrig nævnt noget om dine famøse 3 grader som du pludselig er blevet så glad for!

Hvor det står - Jeg har ikke selv bogen, men har lånt den på et tidspunkt. Jeg mener det bind hed noget med "forged tuning" ellers sådan noget (bogen var grøn med en grå impressa uden på mener jeg). Den handler kun om tryk tuning og er faktisk skide god! Side tal kan jeg så heller ikke give dig på stående fod, men det er ikke svære end at slå op under tænding i stikords registeret.

Og du prøver igen -

Du snakker om mest optimal tænding for flest HK, men vil samtidig sænke ladetrykket - Jeg kan VIRKELIG ikke se, hvor du vil hen!!! Som jeg tidligere nævnt har turboen et område hvor den er mest effektiv. Man vil alle dage have den bedst afstemte motor, hvis man ligger i dette område, men vil man hive de sidste hk ud KAN man jo selvf. hæve trykket yderligere, men dette regnestykker bliver så også dråligere bla. fordi det bevirker at tændings tidsp. bliver tvundet længere mod top pga. banken.

Men JO... Mange ville have en badre afstemt motor, med en bedre virkningsgrad, hvis de ikke kørte turboen helt ud. MEN optimalt - Det er jo et spørgsmål om HVAD man ligger i ordet optimal - Mange snakker flest hk og du snakker virkningsgrad...

Og nu skal jeg så IGEN svare på det du så bare ville høre os ad -

Jeg selv og RIGTIG RIGTIG mange andre (alle dem jeg kender der roder i det her) kører tænding tilbage til de hører banken og der efter et par grader mod top igen så banken er væk.
Så er det jeg IGEN siger at, hvis man kan måle på EGT ville det HØJST sansyneligt være ved den laveste EGT at tændngen er mest optimal.

Nu mener jeg at jeg har besvarert dit spørgsmål - igen.

Hvis det her ikke er godt nok - Så giver jeg op. Jeg kan se at de andre allerede har.

Mads > Kan du finde sidetallet i GB´s bog så hr. Bemmer selv kan læse, hvad mesteren siger.

MED VENLIG HILSEN CHRISTIAN

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 feb 2006, 22:22 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 23 aug 2005, 19:25
Indlæg: 484
Geografisk sted: sydjylland
Jeg vil påstå at det er forholdsvis almindelig viden at størst muglig effekt ligger tæt på tændingsbanken.. det er ihvertfald noget af det jeg husker fra skolen.
Men igen kan 2 forskellige lærere jo også have forskellig holdning til alt


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 feb 2006, 22:56 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Nå se nu her Bemmer...

Nu har den gode kammerart som jeg lånte bogen af dengang endda scannet det ind til dig... Så slipper du for at bruge et stikordsregister.

Lig mærke til overskriften også...

AAAAAAAAAaaaaagh!!! Billedet fylder for meget!

Tittel: forced induction performance tuning

Overskrift: Determining optimum ignition timing

Side: 306

Han giver mig i øvrigt også ret i det med EGT´en.

Nu kan jeg ikke gøre mere!

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 feb 2006, 23:01 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 18 dec 2004, 03:20
Indlæg: 96
uddyb lige TDC på dansk så vi alle sammen kan være med


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 feb 2006, 23:16 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Top Dead Center - Øverste dødpunkt.

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 feb 2006, 23:18 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 29 nov 2005, 19:52
Indlæg: 140
Havneren skrev:
En motor yder omtimalt lige inden den tændingsbanker - Længere er den nok bare ikke... Grunden til at den tændingsbanker når der kommer tryk på er fordi fyldningen bliver større.

V/h Christian


Hvad er det så du siger her?
Jeg må indrømme, jeg har lidt svært ved at se, det er et citat.
Det er jo ikke alle, som er lige hurtige og det hjælper som regel ikke at råbe.

Nu skrev jeg 3 grader, jeg kunne også have skrevet et par grader eller nogle få grader, jeg beklager, hvis det blev for spesifik.

Christian, hvis du kun har prøvet op til tændingsbank og lidt tilbage, hvorfor så ikke bare sige det?
Jeg spørger jo bare, om der nogen, som har undersøgt/prøvet om den fortænding de køre med, er den optimal, hvis de har og har lyst til at fortælle om det, er dette forum vel det rette til det.

Jeg har lige bestilt denne bog af A. Graham Bell, som du omtaler, så jeg finder det nok selv.

Grunden til jeg bliver ved med at snakke om at sænke ladetrykket, er fordi jeg ved af erfaring, at må man stille fortændingen 15-20 grader tilbage i forhold til da motoren var en sugemotor, med det ladetryk man har valgt at køre med, vil man kunne opnå samme effekt ved mindre ladetryk og mere fortændingen.

Mere er der ikke i det Hr Christian

Bemmer


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 feb 2006, 23:26 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Indlæg: 1320
Geografisk sted: Maribo
havneren--> du kan sende det til min mail på: slavteren@gmail.com så skal jeg lægge den ud. vil da gerne lige lure med.

_________________
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 feb 2006, 23:37 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 18 dec 2004, 03:20
Indlæg: 96
skal lige bruge lidt viden fra jer, er ved at montere turbo på en gammel toyota landcruser sammen med en kammerat det er hans bil. så kommer det når en diesel bliver tryk ladet så skal vi væl også have pumpen til at sprøjte ekstra ind når der bliver ladetryk kan vi på nogen måde regne ud hvad vi skal bruge for at styre pumpen og hvordan

håber ikke jeg ødelægger tråden


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 76 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team