Havneren skrev:
Jo det er det faktisk... Men ellers gør du det som jeg har skrevet tidligere i trøden - Du måler på EGT og stiller tændingen hvor EGT er lavest. Her burde mest effekt bliver overført til krumtappen i stedet for udstødningen.
Sådan en som Greham Bell (MEGET anerkendt tuner i staterne, dog mest til gamle v8 maskiner) skriver i sine bøger at det tændingstidspunkt der giver mest effekt vil LANGT det fleste tilfælde være LIGE FØR den banker. Han tilføjer så også at det i sjældne tilfælde kan være op til et par grader før tændigsbanken at motoren laver mest effekt.
Mest optimal er jo i øvrigt et vidt begreb - Hvad er det? Der hvor motoren laver mest effekt? Der hvor motoren er mest økonomisk? Der hvor den forurener mindst?
V/h Chr
Jeg kan ikke se, at optimalt kan være et vidt begreb, men pyt.
Det er der, hvor der afgives mest effekt, det vil efter min bedste overbevisning også være det mest økonomiske. Da forurening er et vidt begreb, vil jeg ikke kommentere det nærmere.
Jeg har også læst A. Graham Bell, det er dog mange år siden, og jeg mindes ikke, han har konkluderet, at man bare stiller 3gr. tilbage fra tændings bank, men han kan jo også have lært noget siden hen.
Kan du ikke fortælle mig(os her i forumet), hvor det er, han siger dette?
Jeg har nok ikke udtrykt mig korrekt eller klart nok i mit første indlæg.
Så jeg prøver lige igen.
Jeg har set måske ikke utallige, men mange motore, som efter de er blevet trykladet eller eksisterende trykladet motore med øget tryk, hvor fortændingen er sat ned til det halve, ca. fra godt 30 og ned til 15gr.
I nogle af disse motore, har man lagt en tykkere topakning, det har i mange tilfælde ødelagt squeeze arealet, dette medføre øget afstand fra tændrør og ud til periferien af gasblandingen, det vil sige, flammefronten skal bevæge sig længere før, den har brændt det hele af.
At tilføre brændstof i overtryk giver bedre forstøvning i forhold til atmosfære tryk(det har B&W bevist helt tilbage i 60erne) samt øget fyldning giver øget kompression tryk det giver også øget forstøvning, dette medføre en hurtigere afbrænding af fyldningen, dette gør at flammefronten når periferien af fyldningen hurtigere.
Disse to faktorer gør, man kan stille fortændingen tilbage, men ikke 15-20gr.
Nu er vi ved mit sidste indlæg igen, det lader til man bare...
Så er det, jeg mener, det er bedre at køre med et lavere ladetryk, hvis det er det, som skal til for at få antændt blandingen på det optimale tidspunkt end at køre med, efter min mening, et for højt ladetryk, der medføre at fortændingen er sat for langt tilbage.
Så var det bare, jeg ville høre, hvad I andre gør, for at finde den optimale fortænding for en given motor.
Bemmer